• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

5

کنیسه حییم در تهران

  • کد خبر : 4840
  • 30 آبان 1401 - 10:18
کنیسه حییم در تهران

کنیسه حییم یادگار نتایج مشروطه است. زمانی که یهودیان به واسطه‌ وکلای خود در مجلس از آزادی بیشتری برای عبادت برخوردار شدند. کنیسه حییم  نخستین کنیسه‌ تهران است که بیرون از محله‌ عودلاجان (محل اصلی سکونت یهودیان تهران) ساخته شد. از این رو، آن را اولین کنیسه‌ شهری در تاریخ ایران به شمار آورده‌اند. این […]

کنیسه حییم یادگار نتایج مشروطه است. زمانی که یهودیان به واسطه‌ وکلای خود در مجلس از آزادی بیشتری برای عبادت برخوردار شدند. کنیسه حییم  نخستین کنیسه‌ تهران است که بیرون از محله‌ عودلاجان (محل اصلی سکونت یهودیان تهران) ساخته شد. از این رو، آن را اولین کنیسه‌ شهری در تاریخ ایران به شمار آورده‌اند. این کنیسه را «سلیمان حییم» نویسنده‌ فرهنگ حییم در سال ۱۲۹۲ شمسی (۵۶۷۴ عبری) در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان سی تیر (قوام‌السلطنه)، کوچه سیمی (ایرج سابق) ساخت. با مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم به ایران، یهودیان لهستانی‌ هم کنیسه‌ای در کنار کنیسه‌ی حییم ساختند.

معمارِ بنای کنیسه‌ی حییم، استاد «عزیز بنایان» ملقب به «استاد عزیز معمار» است. این بنا در مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، ساخته شده و بر در فلزی آن نام این بنا به فارسی و عبری نوشته شده است.

ساختمان اصلی این کنیسه حدود یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است. نمای اصلی آن ساده و بدون آرایه‌های خاص است ولی در داخل بنا تزییناتی به چشم می‌خورد. در زیر این بنا فضای بسیار بزرگی وجود دارد که بخشی از آن آب انبار بوده و تا سال ۱۳۵۵ از آن استفاده می‌شد. در بخش‌های دیگر نیز چندین انبار و سرداب وجود دارد که مهاجران جنگ‌زده سال‌ها در آن زندگی می‌کردند. سقف بنای کنیسه به سبک معماری دوره قاجار، طاقی هشت ضلعی (زنبوری مقرنس) است.

سالن کنیسه‌ حییم با ارتفاعی بیش از ۱۲ متر یک طبقه همکف و یک نیم طبقه کوچک در قسمت ورودی دارد. این سالن از سه جهت شمالی، شرقی و جنوبی پنجره‌های عریض و بلندی دارد که نورگیری مناسبی را برای ساختمان فراهم کرده‌اند. در ضلع شمالی سالن، پنج جایگاه ویژه در بالای پنجره‌ها تعبیه شده که در مراسم و ایام «موعدیم»، منحصرا در اختیار برخی از حضار قرار می‌گیرد. در بخش غربی آن جایگاه تورا و یا محراب واقع شده که اطراف آن از تزیینات زیبا نظیر گچبری و آینه‌کاری استفاده شده است. پرده هخال (محراب) نیز در سال ۱۳۵۵ از سوی «مراد اریه» نماینده‌ وقت کلیمیان در مجلس شورای ملی اهدا شد.

سالن عبادتگاه دو ردیف صندلی در سمت چپ و راست رو به مرکز سالن دارد. در میان سالن نیز سازه‌ای چوبی برای قرائت متون مذهبی ساخته شده و بر آن شمعدانی‌هایی تعبیه شده است. تعداد شاخه‌های شمعدانی‌ها با هم متفاوت است و بنا به نیاز هر مراسم، یکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

بنای کنیسه حییم اولین بار در سال ۱۳۳۵ و سپس در سال ۱۳۶۰ بازسازی ‌شد. در سال ۱۳۳۳ خورشیدی با توجه به بودجه‌ای که طی سه دهه در کنیسه‌ حییم جمع‌آوری شده بود، با توجه به نظر شورای کنیسه، تصمیم به بازسازی بافت‌های فرسوده و زیباسازی فضای داخلی این مجموعه گرفته شد. برای این امر از مهندس جهانگیر بنایان (فرزند استاد عزیز معمار) دعوت به همکاری ‌شد. در این راستا نیز تغییراتی در این مجموعه به وجود آمد که می توان به این موارد اشاره کرد:

حذف پنجره‌های فوقانی تورا، حذف در ورودی جنب جایگاه تورا، تعویض کف کنیسه از آجر به سنگ مرمر، حذف چهار لوستر بزرگ نصب شده (ساخت چک)، تعویض پوشش سقف و نصب چندین پنکه سقفی، ساخت جایگاه جدید تورا با در چوبی و تزیینات زیبایی برگرفته از هنر گچبری، آینه‌کاری و سنگ مرمر، تعویض تشک‌ها و رنگ‌آمیزی نیمکت‌ها، تعویض جایگاه پیش نماز، نصب نرده آهنی در مقابل جایگاه‌های خانوادگی برای حفاظت و تزیینات داخلی دیگر. این بنا در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4840
  • 79 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.