• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

4
محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما:

می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، کجا گفت‌وگو کنیم؟

  • کد خبر : 5271
  • 02 آذر 1401 - 23:15
می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، کجا گفت‌وگو کنیم؟
خانه سینما در دو ماه اخیر سعی کرد سیر پیگیری آرام و منطقی خود را داشته باشد، با نهادهای ذی‌ربط گفت‌وگو کند تا بخشی از این مشکلات حل شود ولی به نظر می‌رسد در جاهایی ترجیح داده می‌شود که این گفت‌وگو با آن شکلی که در حال پیش رفتن بود، ادامه نداشته باشد. انگار برخی به دنبال این هستند که به‌نوعی لشکرکشی اتفاق بیفتد.

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما درباره پیگیری‌های خانه سینما برای رفع مشکلاتی که برای برخی هنرمندان و سینماگران در ناآرامی‌های اخیر جامعه به وجود آمده و بعضاً فضای ملتهبی ایجاد کرده است، گفت:‌ «من شهادت می‌دهم که هنرمندان کشور با عشق و علاقه به میهن خود، همواره به دنبال گفت‌وگو بوده‌اند؛ حتی در بدترین شرایط هم که کسی حاضر به گفت‌وگو نبود ما حاضر به گفت‌وگو بودیم.» بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه به نقل از ایسنا می‌خوانید.

  • انباشت مشکلات

عسگرپور درباره وضعیتی که برای برخی هنرمندان پیش‌آمده و پیگیری‌هایی که صورت داده است و نیز درباره شرایط این روزهای کشور نیز گفت:‌ وقتی می‌خواهیم درباره مقطع فعلی صحبت کنیم باید موضوع را گسترده‌تر از یکی دو اتفاق خاص اخیر مثل بازداشت دو بازیگر ببینیم؛ یعنی مسئله را نه صرفاً در سطح هنرمندان، بلکه در سطح جامعه ببینیم. آنچه اتفاق افتاده مسائل انباشته شده‌ی حداقل دو، سه دهه‌ است و به نظرم اشتباه است اگر بخشی از حاکمیت یا هر جای دیگر فکر کند این اتفاق‌ها مربوط به حجاب است؛ نکته اینجاست که متأسفانه در طول سال‌های اخیر زمینه گفت‌وگوی درست و شنیدن صداهای مختلف و عمل کردن به آنچه باید اتفاق بیفتد شکل نگرفته است. وقتی برخی مطالبی را که مطرح می‌شود، ریشه‌یابی کنید می‌بینید که بعضی از موضوع‌ها در سال‌های گذشته ساده‌تر بودند، ولی به آن‌ها توجه نشد، همین‌طور روی‌هم انباشته شدند و حالا به یک اعتراض منتهی شده‌اند. اگر هیچ‌کدام از طرفین نخواهند باب گفت‌وگو را باز کنند با خشونت مواجه خواهیم شد. طبیعتاً هنرمندان هم در همین بخش می‌گنجند.

  • نقش اجتماعی هنرمندان

عسگرپور با اشاره به جایگاه هنر و به‌طور مشخص سینما ادامه داد: سینما همواره نقش اجتماعی جدی – حداقل در کشور ما- داشته و در دنیا هم کم‌وبیش همین‌طور است. حاکمیت خیلی وقت‌ها این نقش اجتماعی را دوست داشته و خودش هنرمندان را به آن تشویق می‌کرد و گاهی حتی می‌پرسید که چرا در فلان موضوع، هنرمندان حضور ندارند، یا به نحوی بر مشارکت آن‌ها تأکید می‌کرد؛ اما هر زمان این حضور به نفع حاکمیت نیست، گفته می‌شود «هنرمندان باید سراغ کار خود بروند.» این در حالی است که هنرمندان به شکل طبیعی با جامعه ارتباط دارند و دارای نقش اجتماعی خاص هستند. این موضوعی است که باید درک شود ولی به نظرم در برخی مقاطع به‌ویژه در بحران فعلی، انگار این نقش نادیده گرفته می‌شود؛ یعنی فراموش شده که نقش هنرمندان در مسائل اجتماعی جدی بوده است. این را هم من نمی‌گویم، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که هنرمندان همواره جزو سه یا چهار قشر اول‌ مرجعیت جامعه در سه دهه‌ گذشته بودند. این تحقیقات جامعه‌شناسانه جواب همین موضوع هستند ولی حالا شرایط به‌گونه‌ای است که یا می‌خواهند موضوع را نادیده بگیرند یا معتقدند که باید این نقش مرجعیت فقط به یک صورت خاص اظهارنظر کند.

  • لزوم شنیدن صدای اعتراض

مدیرعامل خانه هنرمندان با تأکید بر اینکه «متأسفانه زمینه‌ شنیدن صدای اعتراض در کشور ما از سال‌های دورتر شکل نگرفته و صرفاً مربوط به الان نیست، هرچند در بعضی مقاطع موارد عکس هم وجود داشته است»‌، گفت:‌ در مقطع اخیر فضا به‌گونه‌ای است که انگار قرار نیست چنین زمینه‌ای شکل بگیرد و تبعات آن را هم داریم می‌بینیم؛ امروز همکاران ما بازداشت می‌شوند و فردا ممکن است این میزان گسترده‌تر شود. بعد نهاد صنفی پیگیری می‌کند و به‌جای پرداختن به موضوعات مهم‌تر صنفی، به دنبال بازداشتی‌ها است؛ بنابراین به نظر می‌رسد این جریانی است که پایان مشخصی هم ندارد.

  • خانه سینما به دنبال پیگیری آرام و منطقی است

وی در ادامه اظهار کرد: خانه سینما در دو ماه اخیر سعی کرد سیر پیگیری آرام و منطقی خود را داشته باشد، با نهادهای ذی‌ربط گفت‌وگو کند تا بخشی از این مشکلات حل شود ولی به نظر می‌رسد در جاهایی ترجیح داده می‌شود که این گفت‌وگو با آن شکلی که در حال پیش رفتن بود، ادامه نداشته باشد. انگار برخی به دنبال این هستند که به‌نوعی لشکرکشی اتفاق بیفتد. ما در این مدت بر اساس تعداد بازداشتی‌ها و ممنوعیت‌هایی که اعلام شده بود و هرکدام شرایط متفاوتی هم دارند جلسه‌های مختلفی با نهادهای امنیتی و دادستانی داشتیم. بعضی از همکاران احضار شده‌اند

بعضی بازداشت و بعضی هم پاسپورتشان گرفته شده است. درباره افرادی که پاسپورت آن‌ها گرفته شده مواردی هست که هیچ حکمی برایشان وجود ندارد. برخی افراد هم در زندان هستند که علت آن قابل بررسی است. این‌ها همه بخشی از آن مسائل انباشته شده است که ما هر دوره پیگیری کردیم.

  • محدودیت‌ طرح موضوع در سینما

عسگرپور در پاسخ به اینکه آیا می‌توان محدودیت‌هایی را که در دوره‌های گذشته برای طرح موضوع در سینما به‌ویژه در بستر سیاسی وجود داشته و اجازه مطرح شدن انتقادها را کمتر می‌داد در شنیده نشدن صدای انتقاد مردم دخیل دانست؟ بیان کرد:‌ بخشی از ماجرا همین است که ما سینمای سیاسی را به‌جز اندک مواردی که خود سینماگران تلاش کرده‌اند، نداشتیم و چندان اجازه ساخت این نوع فیلم‌ها داده نشد. علاوه بر این‌ها سینمای اجتماعی هم که تلاش می‌کرد این خلأ را پر کند، آن‌قدر مورد اتهام قرار گرفت و برخوردهای بد دید. جامعه امروز ما دچار مسائلی است اما متأسفانه طرح کردن آن‌ها به برخی آقایان برمی‌خورد و هر دوره فکر می‌کردند اگر برخی موضوع‌ها عنوان شود، مشکل به وجود می‌آید و بعداً نمی‌توان آن‌ها را جمع کرد؛ بنابراین آن‌ها باید امروز پاسخگو باشند و به‌جای اینکه بگویند هنرمندان به خاطر پُست گذاشتن در اینستاگرام به جامعه لطمه می‌زنند، باید این مسائل را پاسخ دهند. این حرف‌ها نادرست است که بگوییم اگر هنرمندان یا خود مردم، پستی اعتراضی نمی‌گذاشتند به این معنا بود که وضعیت اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و … خوبی داشتند و هیچ مشکلی وجود نداشت. جایی به عده‌ای گفتم تصور کنید که الان سال ۱۴۰۱ نیست و چند سال قبل هستیم، مردمی داریم که با یک سری مسائل طرف هستند، مثلاً از یک‌سو محیط‌زیستشان در حال نابودی است و از یک‌سو ارزش پول ملی آن‌ها پایین‌ می‌رود، تعداد فقیرها بیشتر می‌شود، نسبت درآمدها با خرج مسکن و خودرو و زندگی تفاوت دارد، چنین مردمی چطور باید اعتراض کنند؟ چه چیزی را و کجا باید می‌گفتند، وقتی که درها بسته می‌شود و اجازه اعتراضی که بتوانند به نتیجه برسد داده نمی‌شود؟ پس طبیعی است که امروز این‌طور می‌شود درحالی‌که همین هنرمندان در آن مقطع درباره این موضوع‌ها فیلم ساختند ولی متأسفانه توجهی نشد.

  • ما می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، کجا باید گفت‌وگو کنیم؟

این سینماگر در پاسخ به پرسش قبلی خود (حالا ما چه‌کار می‌توانیم بکنیم؟) گفت: ما در نهاد صنفی (خانه سینما) تاکنون به دنبال گفت‌وگو بودیم و من بر اساس جایگاه صنفی خود رفتار و تصمیم‌گیری کرده‌ام. در دو ماه گذشته اوضاع‌واحوال را پیگیری می‌کردیم. متأسفانه بعد از هر جلسه فکر می‌کنیم به یک جمع‌بندی نسبتاً خوبی نزدیک می‌شویم ولی فردای آن، معادلات دیگری همه‌چیز را به هم می‌زند. انگار رصد می‌کنند و می‌بینند که ما به یک نقطه نسبتاً مثبت نزدیک می‌شویم و بعد یک مجموعه دیگر کارها را به هم می‌زند. پس به نظر می‌رسد باید کم‌کم دیگر جلسه نگذاریم، چون انگار این گفت‌وگوها بی‌فایده هستند؛ این در حالی است که مدام ما را دعوت به گفت‌وگو می‌کنند؛ اما گفت‌وگو مناسباتی دارد. این چه گفت‌وگویی است که حتی در مجلس وقتی یک نفر می‌خواهد صحبت کند، میکروفن او را می‌بندند؟ من به‌عنوان نماینده نهاد صنفی می‌گویم که می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، کجا باید گفت‌وگو کنیم؟ من تصور می‌کنم ما در مسیری بودیم که راه پهنی داشت ولی هرروز در حال باریک‌تر شدن است.
رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما در پایان تأکید کرد: جامعه فرهنگ و هنر در طول این سال‌ها همواره یک نقش اجتماعی جدی داشته و همواره دلسوزانه حضور داشته است. بنده و خیلی‌های دیگر در سینما و حوزه‌های هنر همیشه دنبال گفت‌وگو بوده‌ایم و هیچ‌وقت از آن فرار نکرده‌ایم. الان هم خیرخواهانه مسائل را پیگیری می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5271
  • منبع : ستاره صبح آنلاین
  • 130 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.