• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

شه‌سوارِ اقلیم ایران‌شهر | محسن خلیلی

  • کد خبر : 10948
  • 12 اسفند 1401 - 18:32
شه‌سوارِ اقلیم ایران‌شهر | محسن خلیلی
جواد طباطبایی، «تک‌استادِ نگره‌مندِ علوم سیاسیِ ایران» بود.

جواد طباطبایی، چشم از جهان فروبست؛ او، چشمِ بینا و ذهنِ هشیارِ دنیای ایرانی سیاست بود.

زادۀ آذر۱۳۲۴ بود؛ در زمانه‌ای چشم به‌جهان گشود که اقلیمِ ایران، درحالِ تهدید بود.

شوربختانه، در زمانه‌ای چشم از جهان ببست که اقلیمِ ایران، در آستانۀ بحران و زوال و در کشاکشِ بقا و فنا، ایستاده است و بدو، بسی نیاز بود.

استادانِ علوم‌سیاسی‌خواندۀ ایران، سه گروه‌اند:

نخستینِ آنان، نویسنده‌اند و در کارِ مقاله و کتاب و درس و کلاس و رساله و پایان‌نامه‌اند.

دودیگر، شارح‌اند؛ و، افزون بر نویسندگی، چیرگیِ شگفتی، در خوانشِ نظریه‌ها و بازگفتِ دقیقِ مکاتب و مفاهیم و مقوله‌های سیاسی دارند.

سدیگر، «نگره‌مند» به‌شمارند؛ بسیارفراتر از نویسندگی و بسی بالاتر از تشریح، صاحبِ نظریه‌اند و چنان با تجهیز و تسلیح در بحرِ عمیقِ دانش سیاسی، غوطه‌ورند که چونان نگارگران، واژگان و مفاهیم و مقوله‌ها و نظریه‌ها را، دراختیار می‌گیرند و می‌آمیزند و نگرشِ نوین برمی‌سازند و  نظریه‌سازی می‌کنند و دیگران را، همچون چشمان بینای راه‌بلدانِ کهنه‌کار، ره نشان می‌دهند.

جواد طباطبایی، «تک‌استادِ نگره‌مندِ علوم سیاسیِ ایران» بود.

در شگفتم حکمتِ خدای را؛ چونکه، چنویی، سی‌واندی سال، سرگردان بود و بی‌مسند بود و بی‌کرسی بود، اما، ترش‌رویانِ بی‌سوادِ هیاهوکارِ غلام‌بچه‌صفت، بر مسند و کرسی، سوارند.

«که دیگر نشاید چنو یافتن»

استادانِ دانشگاه (به‌نظرم نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از دانشگا‌ه‌های دیگرکشورها) در چهار دسته جای می‌گیرند:

یک) گعده (دورهمی است و به‌دور از جناح‌بندی‌های سیاسی و مذهبی و مرامی و مسلکی، گردهم می‌آیند و جوک می‌گویند و مزه‌ می‌پراکنند و دست می‌اندازند و تفریح می‌کنند و به‌غیبت این و آن می‌نشینند و خستگی درمی‌کنند.)؛

دو) پاتوق (دورهم‌نشینیِ هم‌مسلکان و هم‌نظران و همراهان است و میان‌شان گفت‌وشنودی درمی‌گیرد و با قهوه شروع می‌شود و به چای تمامش می‌کنند و گه‌گاه اعلامیه‌ای امضاء می‌شود و نه الم‌شنگه و گردوخاک، بلکه صدایی بلند می‌سازند و شنود می‌شوند و تهدیدکی دریافت می‌کنند و می‌روند دنبال کارشان تا دررسیدن موضوعی دیگر و تشکیل پاتوقی دیگر.)؛

سه) باند (دورهم‌نشینی همسودان است و بده‌بستان درمیان است و معامله بر سر همه‌چیز به‌میان است و نفع‌بری مشترک در کارِ مقاله و پروژه و کتاب و پایان‌نامه و رساله و دانشجو در جریان است و گوش‌بُری از خلق خدا، نقل‌ونبات است و نه از سیاست و نه از مذهب و اخلاق و نه از فرهنگ، خبری نیست که نیست؛ بلکه، فقط گفت‌وشنید از پول است و از پس‌انداز است و از تقسیم سهام است.)؛

چهار) حلقه (دورهم‌نشینی هم‌فکران است و اندیشه و مباحثه و جدال و جدل، روان است و دغدغه و سوزِ دل و چاره‌اندیشی و نصیحت‌گویی و خطابه‌خوانی و هشداردهی و انذار از فردا به‌میان است و بادِ غم‌وغصه و اندوه وزان است و دل‌سوزی و تأمل و عاقبت‌بینی و دوراندیشی درمیان است و جست‌وجوی راه و راهبر و راه‌حل، عیان است و خودنابینی و دگربینی و کشورسنجی، در جریان است؛ و البته، حلقه‌نشینان، غایب ز میانه‌اند و نفعی نمی‌برند و کیسه‌ای ندوخته‌اند و سیم و زری نیندوخته‌اند.)

جواد طباطبایی، سرحلقه بود؛ حلقه‌ای تک‌نفره و البته، اربابِ حلقه بود.

بر مدعیان، که در زمانۀ او، به‌ناحق و بدون شایستگی، نشسته بودند بر کرسی ریاست و به ناصواب، حکمرانی که نه، خدایی می‌کردند، نه عریضه برد که کار مریضان است؛ و نه، دست‌در‌کار شد که کارِ دست‌بوسان است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10948
  • نویسنده : محسن خلیلی
  • 108 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.