• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

ماهیت روایت‌سازی‌های بین‌المللی | محمدکاظم سجادپور

  • کد خبر : 3120
  • 24 مرداد 1401 - 7:03
ماهیت روایت‌سازی‌های بین‌المللی | محمدکاظم سجادپور
روزنامه اطلاعات (شماره ۲۸۱۸۳ | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | صفحه ۱۲)

کشمکش بر سر قدرت، بن‌مایه سیاست بین‌المللی است و این با ظرفیت روایت‌سازی و روایت‌پردازی پیوندی عمیق دارد. با روشن شدن محوریت روایت به عنوان عنصری اساسی در روابط بین‌المللی، باید این پرسش را پاسخ داد که در مورد ماهیت روایت‌سازی در روابط بین‌المللی چگونه می‌توان اندیشید؟ در پاسخ، سه پدیده «تنوع و پویایی»، «مفاهیم پایه‌ای» و «کارآیی و بازسازی» باید مورد مداقه قرار گیرند.

در دنیای امروز، ما با تنوعی از روایت‌ها روبرو هستیم که کنشگران گوناگون در عرصه روابط بین‌المللی ساخته و پرداخته‌اند. روایت‌های آمریکائی، روایت‌های اروپائی، روایت‌های چینی، روایت‌های روسی، روایت‌های هندی، روایت‌های جهان سومی، روایت‌های عربی و نظایر آن‌ها بسیار گسترده و متنوع‌اند و هرکدام به قول میسکیمون و همکارانش در کتاب خواندنی «روایت‌های استراتژیک»، داستان خود را پرداخته‌اند. به عبارت دیگر داستان‌پردازی در روابط بین‌الملل و از روابط بین‌الملل گستردگی خاصی داشته و شاید اغراق نباشد که گفته شود، هر کنشگر روابط بین‌المللی، داستان و قصه خود را روایت می‌کند.

اما آنچه در کنار این تنوع باید مدنظر قرار گیرد پویایی قصه‌سازی‌ها و روابط بین‌المللی است. قصه‌ها و روایت‌ها مانند موجودات زنده حیات و ممات دارند. زنده و سرحال می‌شوند یا به سمت مرگ و میرائی می‌روند. روایت‌ها همچنین تحت تأثیر قصه‌های دیگر کنشگران و راویان سیاسی قرار می‌گیرد.

سرنوشت فرا روایت و کلان قصه استراتژیک «جنگ با تروریسم» ایالات متحده بعد از وقایع یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (شهریور ۱۳۸۰) مطلب است. این روایت استراتژیک قرار بود ضمیمه‌ای باشد که ایالات متحده می‌خواست جهان پسا جنگ سرد مخصوصاً در خاورمیانه را با آن شکل دهد. جنگ علیه عراق با این قصه‌پردازی استراتژیک شروع شد و چه سرانجامی یافت. کاملاً به ضد خود تبدیل شد. همراه با پویائی، مفاهیم درونی روایت‌های روابط بین‌المللی نیز حائز اهمیت است. در بطن و محور قصه‌های استراتژیک کنشگران روابط بین‌المللی، مفاهیمی چون «نظم و بی‌نظمی»، «ستیز و سازش»، «امنیت و ناامنی» و در نهایت «جنگ و صلح» قرار دارند. این مفاهیم تکراری ولی پایه‌ای هستند. هر کنشگری در عرصه روابط بین‌المللی سعی دارد که این مفاهیم را براساس منافع خود در قصه‌پردازی خویشتن، تعریف و بازتعریف کند. به عبارت دیگر مفاهیم مشابه یکدیگرند ولی نحوه خوانش آن‌ها توسط هر کنشگری با دیگر کنشگر متفاوت است، اما آنچه که مهم است کارآیی روایت‌های استراتژیک و قصه‌پردازی‌های روابط بین‌المللی است. اگر روایت‌ها با واقعیت‌ها فاصله داشته باشند و نتوانند قدرت اقناع خود را به نمایش بگذارند، نه تنها به هدف تعیین شده توسط کنشگران جامه تحقق نمی‌پوشانند بلکه اثرات منفی و مخربی را به همراه می‌آورند. متقابلاً باید در نظر داشت که روایت‌ها، ظرفیت بازسازی و به روز شدن دارند.

کنشگران روایت‌پرداز می‌توانند، روایت‌های خود را صیقل دهند، کاستی‌ها را شناسایی و جبران کنند و با بازپروری روایت‌ها، کنشگری خود را جلا دهند. آنچه که ذکر شد تا حدودی بنیادهای کشمکش روایت‌ها در روابط بین‌الملل را به تصویر می‌کشد و روشن می‌کند که در کنار سایر عوامل و عناصر، روایت‌ها، عرصه رقابت قدرت در سیاست بین‌الملل هستند، لذا روایت‌ها را باید شناخت؛ شالوده‌شکنی و نقد کرد تا درک دقیق‌تری از زیست‌بوم سیاست جهانی به دست آید. در شماره‌های آینده، روایت‌های گوناگون و متنوع روابط بین‌المللی مخصوصاً روایت قدرت‌هایی که سعی دارند نظام جهانی را مهندسی کنند، شناسایی و احصاء شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=3120
  • منبع : روزنامه اطلاعات
  • 235 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.