• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

فریبا نظری : « گویا وقت آنست که اعلام عزای حکمرانی و کشورداری شود … »

  • کد خبر : 14076
  • 04 شهریور 1402 - 0:01
فریبا نظری : « گویا وقت آنست که اعلام عزای حکمرانی و کشورداری شود … »
باخود می‌اندیشم اگر حاکمیتی گرفتار چرخه‌ی مشروعیت زدایی، مصیبت ستم و بی‌عدالتی و فساد و طردشدگی ازسوی مردمان سرزمین خود شود؛ آیا نباید برایش اعلام عزای حکمرانی و کشورداری نمود؟

مرسوم است آن هنگام که مصیبت و رخدادی رنج‌آور و آسیب‌رسان در کشوری واقع می‌شود، برای هم‌دلی و هم‌دردی با آسیب‌دیدگان و مصیبت‌رسیدگان؛ عزا و سوگواری عمومی اعلام شده و تمام ساختارهای رسمی و غیررسمی و رسانه‌ها درجهت جبران آرامش از جامعه رخت‌برکشیده، تلاش می‌کنند.

باخود می‌اندیشم اگر حاکمیتی گرفتار چرخه‌ی مشروعیت زدایی، مصیبت ستم و بی‌عدالتی و فساد و طردشدگی ازسوی مردمان سرزمین خود شود؛ آیا نباید برایش اعلام عزای حکمرانی و کشورداری نمود؟

در رخدادها و مصائب مردم این سرزمین، خوب دقت کنیم:

۱_ فرزندانی که از کودکی و نوجوانی مهیای رفتن از این کشورند

۲_ معلمان و متخصصانی که با بی‌مهری و ناعادلانه، طرد و اخراج شده و برچسب‌ بیگانه می‌خورند

۳_ آدم‌هایی که سرپناه ندارند

۴_ آدم‌هایی که غذای کافی و مناسب ندارند و نمی‌خورند

۵_ کودکانی که آرامش و امنیت و زیست سالم ندارند

۶_ مردمانی که آب ندارند

۷_ آدم‌هایی که شغل ندارند

۸_ آدم‌هایی که جان باختند و انکار شدند

۹_ آدم‌هایی که زخم دیدند و کور شدند و انکار شدند

۱۰_ مردمانی که صدای اعتراضشان، دستبند بر دستانشان شد و دربند شدند

۱۱_ امیدی که پرکشید

۱۲_ باور و اعتقاد و دینی که رنگ باخت

۱۳_ امنیت اجتماعی که متزلزل شد

۱۴_ پول‌هایی که از جیب مردم تاراج شد

۱۵_ اعتمادی که از حاکمیت سلب شد

۱۶_ عزت و رفاهی که پایمال شد

۱۷_  رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی که خشک شدند

۱۸_ جنگل‌هایی که نابود شدند

۱۹_ آدم‌هایی که عمرشان تمام شد و ناامیدانه مردند

۲۰_ آدم‌هایی که خودخواسته به این زندگی مهر پایان زدند و عطای یک زندگی معمولی را به لقایش بخشیدند…

شاید نظام حکمرانی بنا ندارد بگوید اشتباه کرده و خود را اصلاح کند.

شاید اساسأ خود را ملزم به اصلاح و اعتراف به اشتباه نمی‌داند.

آیا براستی این شرایط ناگوار و ناایمن زندگی مردمان یک جامعه و عدم پذیرش اشتباه و نبود اراده‌ی اصلاح حاکمان آن؛ برای اعلام عزای حکمرانی و کشورداری، کافی نیست؟؟

مرغ سحر ناله سر کن داغ مرا تازه تر کن

ز آه شرر بار این قفس را بر شکن و زیرو زبر کن

بلبل پر بسته ز کنج قفس درآ

نغمه ی آزادی نوع بشر سرآ

وز نفسی عرصه ی این خاک توده را پر شرر کن

ظلم ظالم، جور صیاد، آشیانم داده بر باد

ای خدا ای فلک ای طبیعت

شام تاریک ما را سحر کن

نوبهار است، گل به بار است، ابر چشمم ژاله بار است

این قفس چون دلم تنگ و تار است

شعله فکن در قفس ای آه آتشین

دست طبیعت گل عمر مرا مچین

جانب عاشق نگه ای تازه گل از این

بیشتر کن بیشتر کن بیشتر کن

مرغ بیدل شرح هجران، مختصر مختصر

ملک‌الشعرای‌بهار۱۴۰۲

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14076
  • نویسنده : فریبا نظری
  • 97 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.