• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

رحیم قمیشی : آرامش در طوفان

  • کد خبر : 12600
  • 20 خرداد 1402 - 22:55
رحیم قمیشی : آرامش در طوفان
جامعه ایران بسیاری از مسیری که تصور می‌کردیم در آینده باید بپیماید، هم اینک پیموده.

من همیشه نگران افراط‌ها و تفریط‌ها در جامعه بوده‌ام.

وقتی در کشور به فرمان خدای خودساخته و دین تقلبی، در زندان تجاوز می‌شود، خون انسان‌ها ریخته می‌شود، وضع اقتصادی به بدترین حالت خود می‌رسد، طبیعت نابود می‌شود، انسان‌ها تحقیر می‌شوند، و در یک کلام بی‌فضیلت‌ها و انسان‌های حقیر بر مقدرات مردم حاکم می‌شوند، بزرگترین خطرها کیان کشور را تهدید می‌کند؛

افتادن جامعه به ورطه تفریط متقابل، ورطه‌ای واکنشی، پناه بردن به خشونتی که انتها نخواهد داشت.

واقعیتش را بگویم مطالعات ما جامعه شناسان و سیاسیون، غالبا داده‌هایش تاریخی است، انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب چین، جنبش‌های چند صد ساله اخیر، و هنوز الگوهایی در اختیار نداریم تا حرکت‌های اجتماعی جدید را که در پرتو انقلاب الکترونیکی ارتباطات، و تبادل آزادانه و سریع اطلاعات باشد، مورد ارزیابی قرار دهد.

نه آنکه دِیتاهای قدیمی بکلی نادیده گرفته شوند، بلکه باید پذیرفت آن الگوها، همه باید مورد بازبینی قرار گیرند. هیچ الگوی ثابتی وجود ندارد و سطح دانایی در جهان نسبت به گذشته بسیار تحول پیدا کرده. به‌ویژه در سال‌های اخیر.

نظرسنجی‌ای در فضای مجازی برگزار کردم که هدف اصلی‌اش ارزیابی میزان واکنشی بودن یا نبودن رفتار قسمتی از اجتماع، در شرایط بحرانی فعلی بود.

اینکه آیا وقتی به نام دین و خدا ناکارآمدی‌هایی در کشور اتفاق می‌افتد آیا مردم قدرت تفکیک دروغ از راست را دارند. آیا قدرت تحلیل را، در شرایط پر احساس و مه‌آلود جاری، همچنان دارا هستند؟

نتایجش برای من خیره‌کننده بود.

با وجود هیاهوهای برخی که نظرشان معمولاً مخالف این ارزیابی‌های علمی است باید در یک جمله بگویم “در عصر انقلاب تکنولوژی‌های ارتباطی دوران افراط و تفریط‌های غیر منطقی، بسیار محدود شده و می‌توان به آینده تحولات اجتماعی، ولو سریع، بسیار خوش‌بین بود”

من هرگز باور نمی‌کردم همچنان در جامعه آماری‌ام کمتر از ده درصد به نقط‌ای رسیده باشند که خلقت را بی‌هدف و حوادثی بی‌برنامه تلقی کنند. عملا بیشتر از ۹۰ درصد جامعه با وجود حاکمیت روحانیونی که تمام خلاف‌های خود را به خدا وصل می‌کردند، همچنان خدا باورند! و البته این خدا، با خدای بسیاری از ارتزاق کنندگان از دین، متفاوت است.

دو سوم پاسخگویان باور دارند اعتقاد به ادیان منافاتی با پیشرفت ندارد.

توجه باید کرد جامعه‌ای که با دین هزاران مشکل پیدا کرده، به چه رشدی رسیده.

اینکه دین می‌تواند در حوزه خصوصی محترم شمرده شود، همان چیزی که بسیاری از دینداران نیز طرفدار آن هستند!

هیجان‌انگیز بود برای من، وقتی تنها چهار درصد از پاسخگویان حکومت فعلی در ایران را دینی و اسلامی می‌دیدند.

به عبارتی اکثریت قاطع متوجه شده‌اند دین تنها ابزاری شده برای منافع عده‌ای.

نمی‌توانم فوق‌العاده بودن این درک عمومی را توضیح بدهم!

تنها شش درصد آزادی پوشش بانوان در کشور را نگران کننده می‌دانستند، و اکثریت قاطع جامعه آماری، آن را مثبت ارزیابی می‌کردند.

مقایسه شود با دیدگاه‌های حاکمیتی و تفاوت فرهنگ عموم مردم با دولتیان!

تقریبا صفر درصد نظر دهندگان معتقد بودند حاکمیت ۴۴ ساله توانسته به افزایش دینداری در جامعه کمک کند!!

و همه متفق‌القول بودند با وقوع این مدل حاکمیت اسلامی، آمار دینداران بشدت کاهش یافته.

و نهایتاً قریب به نود درصد، راه را پدید آمدن حاکمیتی سکولار تشخیص می‌دادند، حاکمیتی مبتنی بر عقلانیت زمینی و منفک از عقاید شخصی افراد.

باز هم باید یادآوری کنم این ارزیابی در جامعه آماری صورت گرفته که در بمباران تبلیغات دینی حاکمیت قرار دارد.

هر چه پس از این بنویسم زیادی است!!

جامعه ایران در شرایط فعلی، احتمال آنکه با تحولات بزرگ، به ورطه افراط‌هایی نظیر خشونت‌طلبی، انتقام، تخریب و تهدید بیفتد، بسیار کم است.

جامعه ایران بسیاری از مسیری که تصور می‌کردیم در آینده باید بپیماید، هم اینک پیموده.

نهادینه شدن مراجعه به عقل به‌جای احساسات. پیدا کردن راه‌های زمینی برای پیشرفت کشور.

احترام به عقاید همه آحاد جامعه.

این یک پیشرفت بسیار بزرگ است.

چیزی شبیه انقلاب بزرگ فرانسه.

جامعه ایران توانایی آن را پیدا کرده سردمدار حرکتی اجتماعی شود که الگوی بسیاری کشورهای شرقی شود.

کشورهایی که نگران از دست رفتن نهاد اخلاق و فضیلت‌های انسانی، همزمان با انقلابات هستند.

آنچه برداشت مهم من بوده و با ارزیابی‌ام از جامعه منطبق است؛ بر خلاف هیاهوی دستگاه‌های تبلیغاتی حاکمیت، بر خلاف عده‌ای که در فضای مجازی صداهای بلندی داشته و آینده ایران را جامعه‌ای ناپایدار و ضد دینی معرفی می‌کنند، جامعه ایران هوشمندانه بسیاری از مسیر یک انقلاب حقیقی را طی کرده است.

اگر چه برخی به اشتباه صرفا جابجایی قدرت را انقلاب تلقی می‌کنند، انقلاب در ایران، در حال تحقق است.

و مهمترین بخش آن؛

تحول افکار و ایده‌ها

داشتن برنامه برای آینده

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12600
  • نویسنده : رحیم قمیشی
  • 14 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.