• امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

دکتر ناصر مهدوی : تهاجمی تازه برای حذف هنر و فلسفه از دانشگاه‌ها   

  • کد خبر : 14238
  • 15 شهریور 1402 - 1:22
دکتر ناصر مهدوی : تهاجمی تازه برای حذف هنر و فلسفه از دانشگاه‌ها   
وبالاخره از یک روحانی پرسیدم عشق چیست ؟ گفت حرام است گرد آن نچرخید !! 

به بهانه یورش به دانشگاه هنر و تلاش برای حذف رشته مجسمه‌سازی و سینما و نیز حذف رشته فلسفه از دانشگاه کرمان از یک مهندس معماری پرسیدم عشق چیست ؟گفت؛ نظم حیرت‌انگیز ریاضی‌واری که بین پدیده‌های جهان جاری است

از یک فیزیکدان پرسیدم عشق چیست؟

گفت عشق کشش و جاذبه‌ای است که بر روابط اتم‌های درون ماده حاکم است

از یک شیمیدان پرسیدم عشق چیست؟گفت عشق‌؛ همکاری و ارتباط حیرت‌انگیز بین مولکول‌هاست

از یک هنرمند پرسیدم عشق چیست ؟ گفت؛ عطش پیوند با زیبایی است

از یک نویسنده پرسیدم عشق چیست ؟گفت عشق گسترش نور و آگاهی در جان و روان مردم است

از یک زندانی سیاسی پرسیدم عشق چیست ؟گفت عشق ظهور آزادی و شکستن درهای سلطه و تحقیر انسان‌است ا

وبالاخره از یک روحانی پرسیدم عشق چیست ؟ گفت حرام است گرد آن نچرخید !!

پاسخ او مرا بر انگیخت که بپرسم  عشق که حرام است نظرتان در باره فلسفه چیست؟ گفت؛ فلسفه هم کفر است بهتر است از آن دوری کنید

پرسیدم؛ اگر عشق حرام و فلسفه کفر است پس برای فهم بشر؛ پرورش شعور و احساس بشر چه می‌ماند ؟

گفت اطاعت از ما؛ ارادت بی‌چون و چرا و دنباله روی بدون شرط از ما؛ این‌است راهی که برای سعادت بشر هموار کرده‌ایم و همه باید از این راه بروند

از او پرسیدم؛ با خاموشی چراغ عقل و چراغ عشق ؛ جهان پر از جهل و خرافات می‌شود؛ زندگی را ظلمت و تاریکی فرا می‌گیرد؛ معماهای زندگی لاینحل می‌ماند؛ عقب ماندگی و درماندگی از راه می‌رسد؛ زندگی مردم از فقر و فساد  و زشتی آکنده می‌شود؛ این چه راهی است که پیشنهاد می‌دهید ؟

گفت عقب‌ماندگی و درماندگی و جهل و بینوایی این جهانی هیچ اهمیتی ندارد؛ اگر راه ما را پیش بگیرید و از ما فرمان ببرید حتی اگر در دنیا مفلوک و وامانده باشید؛ در عوض آخرت باشکوهی خواهید‌داشت و آنجا تا ابد غرق در سرور می‌شوید۰

پرسیدم؛ این راهی را که نشان می‌دهید با رحمت خدا و راه قرآن سازگار نیست

گفت معنی رحمت خدا و راه قرآن را فقط ما می‌فهمیم و بس؛ غیر از فهم ما هر چه بگویند و هر که بگوید بدعت و حرام است ۰

پرسیدم؛ اگر خدا را بپرستیم و با عقل خودمان به قرآن عمل کنیم چه می‌شود؟

گفت عقل همه آدم‌ها غیر از ما روحانیون ناقص است ۰ لذا هر گونه پرستشی از خدا و هرگونه درکی از قرآن بدون إذن ما عین خطا و گمراهی است

پرسیدم؛ پس به‌همین منظور است که به دانشگاه هنر تاختید تا بساط زیبایی و عشق را براندازید؟ نمی‌ترسید که با حذف هنر و حذف زیبایی احساس مردم آسیب ببیند و زمینه گسترش خشونت فراهم شود ؟

گفت چه باخشونت چه بی‌خشونت برای ما مهم این است که مردم از ما اطاعت کنند و ملزم به‌رعایت تکالیف شرعی باشند ۰

پرسیدم؛ گویا در پی آن هستید تا اندک اندک بساط فلسفه را نیز از دانشگاه‌ها برچینید؛ فکر نمی‌کنید این حرکت نماد نوعی عقل‌ستیزی و گسترش فرهنگ بی‌خردی باشد؟

گفت آفرین داری کم کم یک چیزهایی رو می‌فهمی

و در ادامه گفت: مردم وقتی هدایت می‌شوند که با متر ما خود را اندازه کنند؛ با ترازوی ما خود را وزن کنند؛ چه معنا دارد روی‌آوردن به فلسفه یا هنر که همه گمراه کننده هستند

به او گفتم؛ حاج آقا تازه فهمیدم چرا ما مسلمانها تا این اندازه داغدار و رنج کشیده و عقب مانده‌ایم و تازه فهمیدم امثال عین‌القضات همدانی؛ شیخ شهاب‌الدین‌سهروردی ملاصدرای‌شیرازی؛ علامه طباطبایی و مرحوم مرتضی مطهری چه خون دلی خورده‌اند و تازه فهمیدم که چرا برای  به دست آوردن تمام عیار قدرت و روی کارآوردن عناصر جوان مومن انقلابی این همه دست و پا  می‌زدید؛ این بود پروژه اصلی شما؛ سرکوب عقل؛ گسترش‌خشونت و ترویج تاریکی وبدبختی ؛؛؛

جمهوریت

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14238
  • نویسنده : ناصر مهدوی
  • 88 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.