• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

حسن موسوی بجنوردی :مفهوم ایران فرهنگی

  • کد خبر : 11434
  • 28 فروردین 1402 - 0:35
حسن موسوی بجنوردی :مفهوم ایران فرهنگی
نگاه ارباب گونه به فرهنگ ایرانشهری بزرگ ترین آسیب را به خود آن فرهنگ وارد می کند و ناتوانش می کند

مانی طولانی پس از فروافتادن ساسانیان با تضعیف عباسیان ، فرمانروایان محلیِ سرزمین هایی که سابقا بخشی از ایران ( ایرانشهر) بودند با داعیه بستگی گذشته خویش با ساسانیان یا با اسطوره هایی که در تاریخ ساسانی نامشان آمده است ، در پی کسب نفوذ و اعتماد در میان ساکنین آن مناطق شدند. در خراسان سلسله طاهریان در قرن نهم پس از حدود دویست سال از فتح ایران و ناپدید شدن مرزهای سیاسی جغرافیایی ایرانشهر با نسبت دادن خود به پهلوان ایرانی رستم قدرت را به دست گرفتند. سایر خاندان ها نیز به همین سیاق قدرت را در نواحی گوناگون در اختیار می گرفتند. پرسش اینجاست ایران یا همان ایرانشهر چگونه تاب آورد برای دویست یا سیصد سال و چه بسا بیشتر بدون مرز روشن جغرافیایی یا دولت ایرانی به زیست خود ادامه دهد . برای پاسخ به این پرسش است که مفهوم ایران فرهنگی ( ایرانشهر ) مطرح می شود. ایران فرهنگی پدیده ای ذهنی ، هویتی و نرم افزاری است و شامل مجموعه ای از ارزش ها ، آموزش ها و چارچوب های ذهنی می شود که نحوه نگاه ما به هستی و زندگی را سامان می دهد و بروز و تبلور آن در سبک زندگی، جشن ها ، ادبیات، هنر و مذهب و… به روشنی مشهود است. ایده ایرانشهر در آثار کسانی چون سید جواد طباطبایی و تورج دریایی به صورت مبسوط بیان شده و نیز اثربخشی ایرانشهر بر امپراطوری اسلامی و غرب آسیا در تألیفاتشان شرح داده شده است .مهم ترین ویژگی ایران فرهنگی شایدچنین باشد که به هیچ وجه محدود در مرزهای جغرافیایی نیست، بسیار ملایم و جهان شمول اما به غایت جان سخت و مقاوم است ،اقوام و ملت های گونه گونی را در بر می گیرد و وسع یک فرهنگ مادر و جهانی را دارد. با وجود آن که زبان فارسی از ارکان‌ آن است علی رغم نظر بسیاری، ابدا منحصر در زبان فارسی نیست و نباید آن را معادل دنیای فارسی انگاشت بلکه چارچوبی است فکری و فرهنگی برای زیست اجتماعی. این همه موجب می شود در دنیای جدید و هرچه بیشتر جهانی شده قادر باشد به عنوان فرهنگ مادر عمل کند و چون سرشتی متکثر دارد با دنیای جدید نیز سازگار شود. تقویت و تاکید بر ایران فرهنگی می تواند از اساس بیم واگرایی اقوام ساکن در جغرافیای ایرانشهر را مرتفع کند. بسی مهم است که بدانیم پس از فتح ایران و سقوط ساسانیان حاملین و حافظان ایران فرهنگی عموم مردم ساکن در سرزمین های واقع در جیحون تا فرات و آسیای میانه و … بودند، صرف نظر از زبان، نژاد و قومیتشان. ایران فرهنگی یک ذهنیت فراخ است و معادل هیچ قوم مشخصی نیست و زبان واحدی ندارد ، چنین برداشتی از ایرانشهر انسانی ، حقوق بشری و جهانی است و سبب گسترش رفاه و صلح در غرب آسیا می شود . ایران فرهنگی قابل تجزیه نیست چرا که پیش از آنکه نام سرزمینی با حدود معین باشد ، ذهنیت و معنایی است که در طول چند هزار سال آرام آرام شکل گرفته و تکامل یافته و قابل ارجاع به یک قوم یا زبان یا فقط جغرافیای سیاسی امروز ایران نیست . در نتیجه چون مصنوعی و خلق الساعه نیست پس ماندگار و به تعبیری نامیراست و پیوستگی میان ملل و اقوام منطقه را نیز ممکن می سازد. هر چه افزون تر در مسیر ایران فرهنگی قرار گیریم، کشور و سرزمین و همسایگانمان در فضایی امن تر و مرفه تر حیات خواهند داشت. نگاه ارباب گونه به فرهنگ ایرانشهری بزرگ ترین آسیب را به خود آن فرهنگ وارد می کند و ناتوانش می کند. ایران فرهنگی در بن مایه خود متنوع است و متکفل و قیمی ندارد ، فی المثل در چارچوب جغرافیای سیاسی امروز ایران آموزش زبان ها و گویش های محلی، آداب و سنن محلی و… همچنین گفتگوهایی که این روزها بر سر نحوه اداره کشور به صورت غیر متمرکز می شود، همه و همه اینها در امتداد ایران فرهنگی است و چیزی به آن می افزاید. ایرانشهر آنچنان موسع و نیرومند است که مهیب ترین هجمه های تاریخی را هضم کر‌ده و فربه تر از پیش به حیات خود ادامه داده است. امروز گفتگو در باب ایران فرهنگی نه سخنی فانتزی بلکه گشودن مسیری نو برای آینده ایران است، چه به جهت اقتصادی و اجتماعی و چه سیاسی و بین المللی .

حسن موسوی بجنوردی

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11434
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.