• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی زمینه برای نقد و مشارکت اجتماعی | رضا دبیری نژاد

  • کد خبر : 3842
  • 23 مهر 1401 - 9:23
انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی زمینه برای نقد و مشارکت اجتماعی | رضا دبیری نژاد
این حق مردم و همه جامعه است و باید زمینه مطالبه‌گری مردم و اظهارنظر در زمینه میراث فرهنگی از سوی مردم را فراهم کرد و با این نظرات تخصصی و مردمی در کنار هم میراث‌فرهنگی به سرمایه بالنده و زنده تبدیل می‌شود.

از نیمه دهه هفتاد راه‌اندازی تشکل‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی بستری برای تحقق مشارکت مردم در این حوزه شد. در این بازه زمانی همواره بر این نکته تأکید شده است که میراث فرهنگی موضوعی همگانی است که مالکیت مادی و معنوی آن، از آن همگان است، حتی استفاده از عناوینی همچون میراث ملی یا میراث جهانی سطح فراگیری این موضوع را نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان آن چه را که ارزش میراث فرهنگی پیدا می‌کند. محدود کرد؛ یا تعلق و تملک آن را به یک فرد یا یک نهاد تقلیل داد. مالکیت نهادی و یا فردی تنها بخشی از مالکیت حقوقی را پدید می‌آورد، اما از ارزش فراگیر آن نمی‌کاهد.

در مورد نهادهای عمومی نیز، سازمان‌ها یا وزارتخانه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی به نمایندگی از جامعه بخشی از این مسئولیت را دارند. ولی باید در نظر داشت که این تعلق سازمانی به معنای تملک انحصاری آثار نیست؛ چنانکه در تعاریف رسمی بر دسترسی همگانی و بهره برداری عمومی از آن‌ها تأکید شده است و تجربه‌های برنامه‌ریزی برای حوزه میراث فرهنگی نیز به سمت مشارکت بیشتر از این آثار پیش رفته است.

از سوی دیگر کثرت آثار منقول و غیرمنقول میراث فرهنگی نیز سبب می‌شود که نهادهای دولتی و حاکمیتی نتوانند در قبال همه آثار موجود انجام وظیفه کنند. کافی است به چند صد هزار تپه و محوطه باستانی و یا ابنیه فاخر و ثبت شده میراثی اشاره کنیم که تنها حفاظت و نگهبانی از آن‌ها به یک لشکر نیرو نیازمند است و یا چند میلیون شیء تاریخی موجود که حاصل قدمت کشور است که یا از زیر خاک به شکل قانونی و غیرقانونی به دست آمده است و یا در گذر زمان و یا از سر علاقه به صورت مجموعه‌های خصوصی و یا خانوادگی در نزد افراد است. طبیعی است که نه توان گردآوری آن‌ها در انحصار دولت‌ها است و نه منطقی است که این حق را از افراد جامعه گرفت.

از این رو باید زمینه‌های ارتباط و مشارکت جامعه را در مسائل مربوط به میراث فرهنگی ایجاد کرد. در این خصوص ایجاد انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد میراث‌فرهنگی یکی از مهمترین راهکارها است. این انجمن‌ها می‌توانند برآمده از یک جامعه محلی اعم از یک شهر یا یک استان باشند و یا برآمده از دوستداران یک موضوع و در نهایت می‌توانند شامل انجمن‌های تخصصی در رشته‌ها و مشاغل مرتبط با میراث‌فرهنگی باشند. از جمله این انجمن‌ها میتوان به اختصار به انجمن‌های مرمتگران، باستانشناسان و یا مجموعه داران خصوصی اشاره کرد.

این انجمن‌های تخصصی و تشکل‌های مردم‌نهاد، جدا از اینکه بازوی یاری رسان و ناظر بر مالکان حقوقی و دولتی میراث‌های منقول و غیرمنقول هستند، همزمان جایی برای هم‌اندیشی و توسعه دانش و یا توسعه فعالیت‌های مرتبط حتی در خارج از حیطه دولت‌ها نیز می‌باشند. همچنان که جبران کننده ناتوانی‌ها و ظرفیت اندک نهادهای دولتی بوده و با بهره گیری از بخش تعلق بومی و ملی، نهاد جایگزین برای صیانت از میراث فرهنگی و معرفی آن‌ها به شمار می‌آیند.

در شرایطی که توسعه منابع انسانی و ساختاری دولتی با محدودیت‌های قانونی و اجرایی روبرو است؛ این انجمن‌ها می‌توانند نقش تسهیل کننده و پیش‌برنده داشته باشند. حوزه تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی تنها محدود به این انجمن‌ها نیست بلکه می‌تواند پیوند دهنده حوزه‌های تخصصی در اشکال مختلف با میراث فرهنگی کشور باشد و زمینه فعالیت، پویایی و خلاقیت را در این زمینه فراهم آورد. در این زمینه به طور نمونه میتوان به انجمن موسیقدانان دوستدار کاخ نیاوران اشاره کرد که واسطه برگزاری قریب به هفتاد کنسرت فاخر و نشست‌های تخصصی در مجموعه کاخ‌های نیاوران است.

باید در نظر داشته باشیم که انجمن‌های دوستدار دارای جنبه‌های عملکردی مختلف هستند و از این رو نمی‌توان یکسویه به آن‌ها نگریست و آن‌ها را صرفا یک بازوی اجرایی در خدمت نهادهای دولتی دانست، بلکه آن‌ها انگیزه‌هایی فراتر از نهادهای دولتی برآمده از موضوع و نسبت آن با جامعه دارند. از این رو حفظ، صیانت، ترویج و معرفی میراث فرهنگی در معنای درست آن بدون وجود و فعالیت این تشکل‌ها چیزی کم دارد. این موضوع تنها محدود به تجربه کشورمان نیست و می‌توان در نمونه‌های جهانی نیز به انجمن‌های متعدد دوستدار موزه برخورد که کمتر بومی‌سازی شده و تحقق یافته است. این تشکل‌های مردم‌نهاد نیازمند بسترهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مشارکت مردمی، نگاه مردم‌سالارانه، نقدپذیری و تعامل گفتگومندانه است.

این مفاهیم باید در بستر میراث فرهنگی تحقق یابد و هم جامعه و هم نهادهای متولی بپذیرند تا بتوانند به تشکل‌هایی منطقی، پایدار و اثربخش دست یابند؛ چنان که در سال‌های گذشته با افول هر کدام از مفاهیم فوق و تسلط حاکمیت بیشتر دولتی و یا کاهش تخصص گرایی در این حوزه‌ها نقش انجمن‌ها کمرنگ شده و به تعطیلی کشیده شده است.

متولیان رسمی کشور باید بپذیرند که میراث فرهنگی دارای تخصص است و مثل هر حوزه فرهنگی و غیرفرهنگی باید از تخصص و دانش‌های مربوطه در آن بهره گرفت و متخصصین را به رسمیت شناخت و زمینه حضور و بروز ایشان را فراهم کرد. همین موضوع را مردم و متولیان رسمی نسبت به کل جامعه باید بپذیرند که این حق مردم و همه جامعه است و باید زمینه مطالبه‌گری مردم و اظهارنظر در زمینه میراث فرهنگی از سوی مردم را فراهم کرد و با این نظرات تخصصی و مردمی در کنار هم میراث‌فرهنگی به سرمایه بالنده و زنده تبدیل می‌شود.

تشکل‌ها و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی زمینه‌ای برای بیان نقدها و نظرات تخصصی و مشارکت عملی مردم در حوزه میراث‌فرهنگی هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=3842
  • نویسنده : رضا دبیری نژاد
  • 95 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.