• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4
آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی:

دو قطبی‌سازی در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، هنر و دین، دین و وطن و .. خطرناک است

  • کد خبر : 7296
  • 06 دی 1401 - 12:40
دو قطبی‌سازی در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، هنر و دین، دین و وطن و .. خطرناک است
یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تقبیح دو قطبی سازی جامعه گفت: دو قطبی‌سازی در هر موضوعی به خصوص در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است و موجب هدر دادن انرژی‌ها و باعث زمینه‌ سوء استفاده دشمنان می‌شود.

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به خبرنگار جماران گفت: نمی‌خواهیم بگوییم درباره مسألۀ بی‌حجابی بی‌تفاوت باشیم، اما آیا مرکزی که به دلیل این موضوع مواخذه شده، باید ببنیم این توان را دارد که جلو ورود بی‌حجاب‌ها را بگیرد یا نه؟ وقتی که از عهده آن مرکز برنمی‌آید، یا باید تعطیل شود و عده ای بی‌کار شوند، یا اینکه وقتی توان کنترل نداشت با این مشکل مواجه خواهد بود! آیا این درست است در جایی این‌گونه برخورد شود، اما در فرودگاه‌ها و پروازهای داخلی به مسأله حجاب کاملا بی‌توجهی شود؟

یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تقبیح دو قطبی سازی جامعه گفت: دو قطبی‌سازی در هر موضوعی به خصوص در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است و موجب هدر دادن انرژی‌ها و باعث زمینه‌ سوء استفاده دشمنان می‌شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در پی می آید:

  • از دیدگاه حضرتعالی دو قطبی شدن جامعه در موضوعات مختلف چه تبعات منفی دارد؟

دو قطبی‌سازی در موضوعات مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برخلاف آموزه‌های دین، امنیت ملی، منافع ملی و نظر مقام معظم رهبری است و موجب تفرقه بین آحاد جامعه می‌شود. دو قطبی‌سازی برخلاف وحدت می‌باشد، در حالی که وحدت رکن اصلی جامعه اسلامی است. این عمل از سوی دیگر زمینه‌ساز سوء استفاده دشمنان است.

  •  گرفتار کردن جامعه به انواع دو قطبی‌ها از شگردهای دشمنان است

اگر دو قطبی‌ها در موضوعات مختلف رواج پیدا کند، باعث فروپاشی اجتماع می‌شود

یکی از شگردهای دشمنان از صدر اسلام تاکنون این بوده است که جامعه اسلامی و دینی را به انواع دو قطبی‌ها گرفتار کنند. دو قطبی شدن جامعه، ضمن اینکه انرژی‌ها و نیروها را حذف و ناامیدی و یأس را ترویج می‌کند، باعث می‌شود که مردم از دشمن اصلی غافل شوند و همه تلاش‌های فکری و فرهنگی را خنثی می‌کند. اگر دو قطبی‌ها در موضوعات مختلف رواج پیدا کند، باعث فروپاشی اجتماع می‌شود تا جایی که حتی خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماع آلوده می‌شود و کشمکش‌ها و تقابل‌ها به عمق خانواده‌ها کشیده می‌شود.

البته دو قطبی‌ به معنای اختلاف‌نظر و اختلاف فکر و سلیقه نیست، اختلاف نظر و اختلاف فکر و سلیقه همه جا هست و از طرف خداوند تبارک و تعالی نیز به رسمیت شناخته شده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». وقتی اختلاف سلیقه‌ها به تقابل، تنازع و برخورد کشیده می‌شود آثار بسیار سوء اخلاقی ـ اجتماعی دارد مخصوصاً در حوزه امور دینی و احکام. اگر دو قطبی سازی‌های دینی شیوع پیدا کند می‌تواند منجر به گریز از دین و دین‌داری شود. چون به جای جلب قلوب مردم ـ حتی افرادی که ممکن است نظر مخالفی داشته باشند ـ موجب لجاجت می‌شود.

  •  دو قطبی‌ ها مردم را خسته و محیط جامعه را شکننده می‌کند

اگر بخواهیم به ریشه‌های تاریخی و آنچه که در تاریخ صدر اسلام اتفاق افتاده، اشاره کنم و کُد دهم، موارد زیادی وجود دارد. می‌توانیم بگوییم که بنی‌امیه یکی از عوامل اصلی ایجاد دو قطبی در جامعه بود، چون دو قطبی‌ها باعث می‌شد مردم از حقایق دور و از دشمن اصلی غافل شوند. امروزه دل رسانه‌های بیگانه و وابسته، به سرنوشت مردم نمی‌سوزد و به فکر آینده این مملکت نیستند و برای آنها شاید چیزی بهتر از دو قطبی‌سازی‌ها نباشد، مخصوصاً در مسائل فرهنگی و دینی. الان متأسفانه گاهی زمینه‌های سوءاستفاده‌ دشمنان در داخل توسط برخی افراد کم‌اطلاع فراهم می‌شود و دو قطبی‌های کاذب ایجاد می‌شود؛ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، بین هنر و دین، بین دین و وطن و .. این‌ها خطرناک است و به تعبیر مقام معظم رهبری، مردم را خسته و محیط جامعه را شکننده می‌کند.

ما عادت داریم سرمایه‌های اصلی اعتقادی و ملی خودمان را برای یکسری منافع کوتاه مدت قربانی کنیم

در همین زمینه، ترویج دو قطبی «با حجاب و بی حجاب» چه آثار بدی برای جامعه دارد؟

از جمله موضوعاتی که در مسأله دو قطبی‌سازی مواجه هستیم، مسئله دو قطبی بی‌حجاب و باحجاب است. این مسئله به نظر من به هیچ وجه با روشی که رسول خدا(ص) و خداوند تبارک و تعالی در تشریع و تبلیع احکام دین داشتند، سازگار نیست و به تعبیر رهبری به نفع جامعه نیست.

اقبال لاهوری جمله‌ای دارد که بسیار قابل توجه است. وی می‌گوید، «مسلمانان معمولاً سرمایه‌ها را برای سودهای اندک از بین می‌برند». ما مثل اینکه عادت داریم سرمایه‌های اصلی اعتقادی و ملی خودمان را برای یکسری منافع کوتاه مدت قربانی کنیم، در حالی که در دراز مدت آثار سوئی دارد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7296
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی روز نو
  • 150 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.