• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

مجید یونسیان : پادشاهی یا جمهوری؟ موضوع این نیست

  • کد خبر : 9161
  • 02 بهمن 1401 - 1:49
مجید یونسیان : پادشاهی یا جمهوری؟ موضوع این نیست
امروز جامعه این با یک تحول ودگرگونی عمیق فرهنگی مواجه است که اساس ان برهم زدن رابطه "ارباب ورعیت" است

ایران امروز ،با چند رخداد همزمان ودرهم تنیده مواجه شده است  که نگرش به ان وتحلیل وتبیین انها نیاز به دقت نظر بیشتری دارد۔

دوست دانشمند وعزیزم دکتر محدثی در واکنش به تحرک تبلیغاتی وسازمان یافته رضا پهلوی که هم صاحب منصان فعلی قدرت در ایران ان را بزرگ نمایی می کنند وهم محافل خاص سیاسی در اروپا وامریکا، احساس خطر کرده ودر مذمت نظام سلطنتی به طرح برخی مباحث علمی،تاریخی وجامعه شناختی پرداخته است که اگر نگویم محل اشکال،بلکه می توان گفت که موضوعی قابل بحث است۔

اینکه چه نوع نظام سیاسی برای یک کشور مفید است وچه نظامی ارجح است بحثی نظری است که در این یادداشت کوتاه امکان بحث ان وجود ندارد اما اینکه گذشته تاریخی ما چگونه رقم خورده است ومیراث ما که نمادش در نظام سیاسی  پادشاهی_امپراطوری بوده است سراسر بدبختی وناهنجاری است موضوعی است که به این راحتی نمی توان  در باره ان حکم کرد۔

بندگی وبردگی مردم با نظام سلطنتی وپادشاهی ارتباط اثبات شده ای که علت ومعلول هم باشند ندارد۔مشکل را باید جای دیگری جستجو کرد۔

در بسیاری از جوامع این رابطه، میان توده ونظام سیاسی وجودداشته است، اما رخدادها وتحولاتی بوقوع پیوست که این رابطه  را تغییر داد بدون اینکه نظام سیاسی تغییر کند ۔

نمونه بارز ان در ژاپن  وانگلستان قابل مشاهده است۔

اگر به تاریخ وگذشته ژاپن رجوع کنیم رابطه میان نظام امپراطوری ومردم رابطه ای براساس “خدایگان وبنده” است چیزی فراتر از “بردگی”،  اما اصلاحات “میجی” که مبتنی بر سنت وفرهنگ این کشور بود امروز سرنوشت دیگری را رقم زده است بدون اینکه نظام سیاسی تغییر کند،بدون اینکه سنت ها وگذشته تحقیر شود۔

در مقابل نمونه های روشنی از نظام های جمهوری هستند که با تخریب گذشته شکل گرفت اما رابطه میان نظام سیاسی ومردم همچنان رابطه ای مبتنی بر “نظام ارباب ورعیتی” است۔پس مشکل اساسا نوع نظام سیاسی نیست۔

امروز جامعه این با یک تحول ودگرگونی عمیق فرهنگی مواجه است که اساس ان برهم زدن رابطه “ارباب ورعیت” است۔نگرش به چیستی انسان وجامعه است۔نگرش نهادهای قدرت است که تغییر کرده است۔

توده ها تا زمانی که توده نامیده شودند ومردم تا وقتی که عامه تلقی شوند همیشه وبرای همه اصحاب” ثروت وقدرت” سرمایه وابزار به حساب می ایند، فرقی هم نمی کند قدرت در چه نوع نظام سیاسی متمرکز شده باشد ۔توده وقتی می تواند از این وضعیت برهد که انسان تلقی شود،وزیربنای اتفاقات اخیر در ایران همین تحول مهم است این است که سخن جدیدی بگوش می رسد وان این است که عده ای می خواهند توده نباشند واین اگر به موج ومطالبه وخواسته اصلی تبدیل شود همه چیز را تغییر می دهد وانوقت است که باید اندیشید که برای شکل دادن به این خواسته مهم چه نوع رابطه ای باید شکل بگیرد وچه نظامی می تواند این رابطه را توضیح دهد ۔جمهوری،چه دموکراتیک سکولار وچه دموکراتیک دینی ونظام پادشاهی چه مشروطه وچه امپراطوری هیچ فرقی نمی کند مهم این است که در این نظام نگرش وتعریف از انسان چیست

اایا همان توده است،عامه است،رعیت است،شهروند است؟۔  ایا به وکیل،وصی،ولی،حامی،رهبر،نیازدارد؟

انچه الان در حال وقوع است این پرسش هاست واما انچه در فضای سیاسی ومحافل قدرت وثروت موج می زند ترس از این اتفاقات است۔

همین ترس باعث واکنش هایی شده است که  ور هردو سو می بینیم۔

نظام سیاسی موجود در ایران دچار گسست در “مشروعیت اقتدار” شده است ورقبای ان در بیرون این را فرصتی می دانند تا زمینه سازی کنند برای وقتی که بتوانند صندلی قدرت را تصاحب کنند۔رضا پهلوی،حامداسماعیلیون،مریم قجر، نمادها ونمایندگان قدرت هایی هستند که منتظر صندلی قدرتند. اما اینها هیچکدام نسبتی با انچه تحول درونی وعمیق فرهنگی است ندارند ودرست به همین دلیل است که صاحب منصبان قدرت در ایران اینهمه این سه گروه را بزرگنمایی می کنند ، انها هم می خواهند این تغییر را نادیده بگیرند۔

فروکاستن دگرگونی عمیقی که اکنون در حال شکل گیری است، به” مبارزه قدرت” به همان میزان غلط است که بی توجهی وکم اهمیت جلوه دادن ان۔

این مباحث  در حوزه تحول سیاسی وبین الملل قابل توضیح است نه در حوزه نظریه پردازی اجتماعی۔

رهبران جنبش های فرهنگی ودگرگونی های اجتماعی نه انتخابی اند ونه انتصابی،بلکه چنین رهبرانی براساس “صلاحیت “ظهور وبروز می کنند گاندی نه رهبری انتصابی بود ونه انتخابی، بلکه صلاحیت نهفته در او بود که هدایت انقلاب هند را بردوش او قرارداد ۔

ماندلا وبسیاری از رهبران اثرگذار اجتماعی وانقلابی اینگونه بودند

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9161
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 28 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.