• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

شرایط بحرانی تا کی ادامه خواهد یافت | فریدون مجلسی

  • کد خبر : 4227
  • 12 آبان 1401 - 11:39
شرایط بحرانی تا کی ادامه خواهد یافت | فریدون مجلسی
پدیداری جنبش مشروطه نشانگر تمایل نخبگان ملی به چنان مشارکتی بوده است که نخست می‌بایست در عرصه عدالت و عدالتخانه بر پایه قانون‌مداری و خروج از استبداد تجلی می‌کرد و سپس به سطوح آزادی‌خواهی و جامعه مدنی و دموکراسی آرمانی گسترش می‌یافت که مستلزم دستیابی به بلوغ فرهنگی و سواد عمومی و اجتماعی و نیازمند به برنامه‌ریزی و انتظاری صدساله بود

حکومت‌ها تا قرون جدید عادت داشته‌اند هرطور میل دارند رفتار کنند. جنگ کنند، صلح کنند، آبادانی کنند، غنیمت بگیرند یا غرامت بپردازند. بستگی به میل و سلیقه حاکمان داشته است که معمولا خود را ضامن امنیت جمعی مردم می‌دانستند و در عوض تنها توقع از مردم این بوده است که مالیات بپردازند، در جنگ و دفاع پیشقدم باشند و بی‌آنکه در حاکمیت مشارکتی داشته باشند جان و مال خود را نثار کنند. این شیوه پذیرفته شده زندگی در همه جوامع بوده است. البته اندیشه مشارکت مردم در حاکمیت بر خودشان نیز امر جدیدی نیست. اندیشمندان از سه هزار سال پیش اشاراتی داشته‌اند. اما اجرایی شدن مشارکت تدریجی بوده و بستگی به سطح توسعه دانش و آگاهی سیاسی و اجتماعی در جوامعی داشته است که زودتر از دیگران مراحل تحول و تکامل را طی کرده و بلوغ فرهنگی خود را در سطح عمومی گسترش داده بودند. افکاری که منجر به انقلاب جمهوریت در بریتانیا در قرن ۱۷ و انقلاب فرانسه در قرن ۱۸ و ۱۹ شد. پرسشی بنیادین از حکومت‌های آن کشورها که این تحولات را پدید آورد این بود که وظیفه حاکمیت در تضمین امنیت جمعی و دفاعی مردم درست، اما هزینه آن را چه کسی می‌پردازد؟ اگر از محل مالیات و ثروت عمومی یعنی از خزانه ملی است که متعلق به مردم است، پس مالکان در اداره آن هم باید شریک و صاحب‌نظر باشند!

این بلوغ و تحول در جوامع مختلف به‌طور یکسان و همزمان پدید نیامده است. به همین دلیل سطح مشارکت ملت‌ها در امور عمومی در فازهای زمانی متفاوت قرار دارد. در ایران که عمق فرهنگی آن ژرف اما گستره اجتماعی آن باریک بوده است، پدیداری جنبش مشروطه نشانگر تمایل نخبگان ملی به چنان مشارکتی بوده است که نخست می‌بایست در عرصه عدالت و عدالتخانه بر پایه قانون‌مداری و خروج از استبداد تجلی می‌کرد و سپس به سطوح آزادی‌خواهی و جامعه مدنی و دموکراسی آرمانی گسترش می‌یافت که مستلزم دستیابی به بلوغ فرهنگی و سواد عمومی و اجتماعی و نیازمند به برنامه‌ریزی و انتظاری صدساله بود! به نظر می‌رسد در کشورهایی در سطح ایران این انتظار سرانجام حاصل شده است و نسل‌های جدید بهره‌مند از سواد متعارف و سواد مجازی در شبکه‌های اجتماعی با اشراف بر فرهنگ مدرن جهانی، توقعاتی مدرن دارند. در حالی که دولت‌ها در این منطقه جهان به روال حکمرانی سنتی ادامه می‌دهند و از مردم فقط انتظار اطاعت و فرمانبرداری دارند. مردم نیز تاکنون به همان روال و شیوه مالوف، مطیعانه ادامه می‌داده‌اند و اگر رنجش‌هایی هم می‌داشتند با بردباری خودشان زندگی می‌کردند. نه اینکه راضی بوده باشند؛ تحمل می‌کردند. اما جوانان که نیاز به اشتغال و سرگرمی اجتماعی و ازدواج و زندگی شاد و متعارف در سطح جهانی دارند، در حالی که می‌دانند کشورشان با داشتن سرمایه‌های انسانی و طبیعی، غیر قابل مقایسه با کشورهای منطقه که طی دهه‌ها از سطح زندگی بالاتری از ترکیه و امارت و عربستان و مسقط و عمان برخوردار بوده است که زمانی آرزومند رسیدن به پای ایران بودند، اکنون می‌بینند با وجود افزایش بهای نفت و صدها میلیارد دلار درآمد ارزی اضافی طی نیم قرن، از همه کشورهای مزبور عقب‌مانده‌تر و ناامیدترند و آرزومند رسیدن به پای آن کشورها هستند. گرچه زمان طولانی اوضاع بحرانی و شرایط جنگی اقتضا می‌کرد برخی دشواری‌ها و نابسامانی‌ها تحمل شود و تحمل شد، اما اوضاع از جنگی به جنگ دیگر و از بحرانی به بحران دیگر ادامه یافت. به ماورای مرزهای ایران و ماورای بودجه ملی رسید. فرسایشی شد. حتی اختلاسی شد. اقتصادی که جز چند سالی در نیم قرن گذشته معنای تورم را نچشیده بود دچار تورم و بیکاری و عبوسی و ناامیدی شد. همسایگان عقب مانده پیشرفت کردند و تفرجگاه تعطیلات و مامن ایرانیان توانگر شدند؛ در حالی که ما هزینه‌های جانی و مالی و مسوولیت جنگ آنان را با جان و مال خودمان بر دوش گرفته بودیم. جوانان اکنون انتظار دارند از تداوم بحران‌های زیان‌بخشی که امید زندگی همراه با آسایش و خشنودی را از آنان سلب کرده است خودداری شود و همسایگان عرب مرفه ما اگر مساله‌ای دارند خودشان در هزینه‌های آن مشارکت کنند، و جوانان ما نیز فرصتی یابند که با رهایی از شرایط بحرانی به اقتدار اقتصادی و عمران و اصلاح و رفاه زندگی خودشان برسند

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4227
  • نویسنده : فریدون مجلسی
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 426 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.