• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

هدفی جز خدمت به «ایران» و مردم نداشت | محمدفرهاد عطایی

  • کد خبر : 16279
  • 30 آذر 1402 - 1:51
هدفی جز خدمت به «ایران» و مردم نداشت | محمدفرهاد عطایی
آشنایی عمیقی با فرهنگ و تاریخ ایران، به‌خصوص «ایران باستان» داشت؛ دوستدار این سرزمین و مردمان آن بود. آشنایی با چنین مردمی و چنین فرهنگی عشق به این مردم و فرهنگ را در ایشان برانگیخته بود و این عشق مهم‌ترین انگیزه برای خدمت ایشان به ایران بود.

من افتخار همکاری با آقای دکتر داوود هرمیداس باوند را در وزارت امورخارجه و دانشگاه امام صادق داشتم و پس‌از آن طی هفده سال که در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران بودم.

این همکاری و ارتباط ادامه داشت. در همین فرصت‌کوتاه می‌خواهم به یکی از ویژگی‌های شخصیتی آقای دکتر باوند که خیلی برجسته است، بپردازم و آن «وطن‌دوستی» و «ایران‌دوستی» ایشان است.

می‌دانید که ما دونوع «ناسیونالیسم» می‌شناسیم. یک نوع «ناسیونالیسم رُمانتیک اروپایی» است که به‌دنبال تحولاتی که در اروپا رُخ داد به وجود آمد. این نوع از «ناسیونالیسم» پس‌از رُنسانس، انقلاب صنعتی و انقلاب فرانسه به وجود آمد و همه این تغییرات و تحولات بود که جامعه اروپا را به سمتی برد که این مفهوم و ایده که هر چندنفری که در یک مکان جغرافیایی خاص زندگی می‌کنند، یک زبان مشترک و یک پیشینه تاریخی مشترک دارند؛ آنان یک «تافته جدا بافته‌» هستند و یک «ملت» محسوب می‌شوند.

ما می‌دانیم در تاریخ جهان، عمدتاً حکومت‌ها در قالب امپراتوری‌ها اداره می‌شدند نه به شکل کشورها و یا دولت‌های متعددی که به ویژه پس‌از جنگ جهانی دوم و به شکل امروزی آن مشاهده می‌کنیم. این نوع از «ناسیونالیسم رُمانتیک اروپایی» بین دو جنگ جهانی اول و دوم و به‌خصوص پس‌از سال‌های جنگ جهانی دوم در همه دنیا رواج پیدا کرد و به سایر کشورهای غیراروپایی تسری یافت. این نوع از «ناسیونالیسم» عمدتاً بر قومیت استوار بود و گرایش‌هایی به سمت «نژادپرستی» داشت که نمونه افراطی آن را جهان در زمان جنگ‌جهانی‌دوم در دوران «آلمان هیتلری» مشاهده و تجربه کرد.
نوع دیگری از «وطن‌پرستی» تاریخی وجود دارد که متعلق به فلات ایران و بومی همین سرزمین است. این «ایران‌دوستی» یا «وطن‌دوستی» ایرانی است که ما از هزارسال پیش از «زبان و قلم فردوسی» می‌شنویم و می‌خوانیم. برای مثال می‌توان به این دو تک بیت در اشعار فردوسی اشاره کرد که: «دریغ است ایران که ویران شود» یا «چو ایران نباشد تن من مباد».

برخلاف «ناسیونالیست رُمانتیک اروپایی» که عمدتاً بر قومیت و تمایز و گاه برتری نژادی استوار است، «ناسیونالیسم ایرانی» ماهیتی فرهنگی و همه‌شمول دارد. این نوع ایراندوستی همه اقوام، ادیان و ارزش‌های مردم این سرزمین پهناور را در خود دارد و بنای آن بر برتری‌جویی نیست.

تا پیش‌از ورود اسلام به ایران، هزاروصد سال بدون‌وقفه و به جز یک دوره هفتادساله حکومت اسکندر مقدونی و جانشینان او، اقوام ایرانی بر این سرزمین پهناور فلات ایران حکمرانی می‌کردند. حتی پس‌از تشکیل حکومت‌های عربی در ایران، سپس شکل‌گیری حکومت‌هایی از اقوام تُرک آسیای مرکزی و بعدها به‌هنگام تاسیس حکومت مغول‌ها در ایران، ما باز هم شاهد این واقعیت هستیم که اداره امپراتوری ایران به دست همین اقوام ایرانی ادامه پیدا می‌کند.

اکنون من چرا این مسئله را مطرح می‌کنم؟

به‌دلیل اینکه به‌نظر من، «وطن‌پرستی» و «ایران‌دوستی» آقای دکتر باوند از نوع دوم بود. یعنی کوچکترین خدشه‌ای از جهات «نژادپرستی» یا گرایشات «برتری‌قومی» در ایراندوستی و وطن‌پرستی ایشان وجود نداشت. چرا؟

زیرا ایشان آشنایی عمیقی با فرهنگ و تاریخ ایران، به‌خصوص «ایران باستان» داشت؛ دوستدار این سرزمین و مردمان آن بود. آشنایی با چنین مردمی و چنین فرهنگی عشق به این مردم و فرهنگ را در ایشان برانگیخته بود و این عشق مهم‌ترین انگیزه برای خدمت ایشان به ایران بود.

ایشان چه در دوره پهلوی به‌عنوان یک دیپلمات، چه در دوران بعداز انقلاب اسلامی به‌عنوان یک استاد دانشگاه و یک مشاور حقوقی حکومت در مواقعی‌که «منافع‌ملی» و «منافع‌کشور» مطرح می‌شد، حضور می‌یافت و هیچ‌وقت به جنبه‌های فرعی کار توجهی نداشت. هدف ایشان خدمت به مردم ایران و خدمت به این مرز و بوم بود و این ویژگی را در زندگی درخشان خود به همه ما نشان داد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=16279
  • 158 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.