• امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

5

صولت شجاعیان : نوشته‌ای به مناسبت بزرگداشت سعدی خداوندگار سخن در ادبیات فارسی؛

  • کد خبر : 11554
  • 02 اردیبهشت 1402 - 19:51
صولت شجاعیان : نوشته‌ای به مناسبت بزرگداشت سعدی خداوندگار سخن در ادبیات فارسی؛
در نثر مفاهیم آثار او اغلب پویا، تازه، این‌جهانی و در تراز با زبان همه مردم نوشته شده. به تعبیر محمدعلی فروغی ادیب برجسته، سیاستمدار و اندیشمند تاریخ معاصر ایران "ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموخته ایم، سخن می‌گوییم"؛

در یکسالی که سیصد و شصت و پنج روز دارد، اینکه تنها یکروز آن به نام سعدی باشد، بی انصافی محض است. چونکه اگر از زمانه سعدی به بعد، تاریخ ادبیات و فرهنگ این مرز و بوم را ورق بزنی، به سختی می توانی مقطعی را پیدا بکنی که نفوذ نوشته های سعدی در آن پیدا نباشد، به تعبیر خودش؛ ‌‌

‌سعدیا خوشتر از حدیث تو نیست تحفه روزگار اهل شناخت

‌‌آفرین بر زبان شیرینت کاین همه شور در جهان انداخت

‌اگر فردوسی ساختار زبان فارسی را بنیان نهاد، سعدی آنرا پرورید، به غنایش افزود و از آن کوهی ساخت که تا قرن ها همچنان پابرجاست. ادوارد برون اندیشمند، مستشرق و  ایران‌شناس بلندآوازه بریتانیایی درباره آثار سعدی می‌گوید” هر جا در طی شش قرن و نیم به تحصیل زبان فارسی پرداخته‌اند، نخستین کتابهایی که به دست محصل داده‌اند، همین کتابهاست”. سعدی هم پادشاه غزلِ عاشقانه و هم خداوندگار سخنسرایی در ادبیات کلاسیک ایران زمین است؛

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

به تعبیر ذبیح‌الله صفا، ادیب برجسته معاصر “سعدی در نثر خود شاعر است و در شعر خود اشعر” وقتی سعدی می‌خوانی، چه شعر و چه نثر، لذت ادبیات در تمام وجودت جاری می‌شود. سعدی ادبیات خالص است، چه، نه آنچنان مخاطب خود را درگیر پیچیدگی فکری و نظامهای اندیشگی می‌کند، و نه به ابتذال و سطحی‌نگری گفتارهای عامیانه و روزانه مبتلا می‌سازد؛

خیال در همه عالم برفت و بازآمد

که از حضور تو خوشتر ندید جایی را

در نثر مفاهیم آثار او اغلب پویا، تازه، این‌جهانی و در تراز با زبان همه مردم نوشته شده. به تعبیر محمدعلی فروغی ادیب برجسته، سیاستمدار و اندیشمند تاریخ معاصر ایران “ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموخته ایم، سخن می‌گوییم”؛

“‌گفتم گل بستان را چنانکه دانی بقایی و عهد گلستان را وفایی نباشد و حکما گفته‌اند هر چه نپاید دلبستگی را نشاید. گفتا طریق چیست؟ گفتم برای نزهت ناظران و فسحت حاضران کتاب گلستان توانم تصنیف کردن که باد خزان را بر ورق او دست تطاول نباشد

در غزل آنجا که پای عشق به مفهوم خودِ عشق در میان است، هیچ کس سعدی نمی‌شود، خودش اینطور می‌سراید؛ ‌

‌مستی خُمرش نکند آرزو

هر که چو سعدی شود از عشق مست

‌سعدی در نهایت با عشق و غزل خودش را جاودانه کرده، با این بیت بی همتا؛ ‌

‌چو فرهاد از جهان بیرون به تلخی می‌رود سعدی

‌ولیکن شور شیرینش بماند تا جهان باشد ‌‌

‌پ ن: اول اردیبهشت از سال ۱۳۸۱ در تقویم کشور به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری گردیده است

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11554
  • 134 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.