• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

مجید یونسیان : آزادی یا آزاده‌گی

  • کد خبر : 10386
  • 21 بهمن 1401 - 22:49
مجید یونسیان : آزادی یا آزاده‌گی
اما آزاده‌گی نه یک مفهوم سیاسی است و نه یک حق طبیعی بلکه یک آموزش و تربیت است که به انسان تعلق دارد و با آگاهی و ممارست و گذشت به‌دست می‌آید۔ مردمان آزاده قادر اند جامعه‌ای آزاد تاسیس کنند

آزادی دست یافتنی است، چه در عرصه اجتماعی و چه فردی۔ اما آزادی ،انسان و جامعه را به وضع مطلوب نمی رساند۔ بسیاری از مردم و جوامع را در طول تاریخ سراغ داریم که با رنج و تلاش و هزینه فراوان به آزادی رسیدند و طعم آن را چشیدند و برای وصال آن شعر سرودند اما نتوانستند در سایه آن آرامش یابند و دوباره یا گرفتار قفس های دیگری شدند و یا خود به نگهبانان قفس استبداد تبدیل شدند. اینکه برای فهم و تفسیر آزادی این همه مفهوم و گزاره و دلیل و فلسفه وجود دارد و هر کس از آن تعریفی بر اساس سلیقه و فهم خود ارائه می دهد معنا و مفهوم‌اش این است که آزادی آن چیزی نیست که باید به آن اتکا کنیم بلکه آزادی زمانی “جرعه حیات” است و “خون زندگی “است که توام با آزاده گی باشد و آزاده گی با دو چیز بدست می آید۔ آگاهی و گذشت یا به تعبیر درست‌تر، شناخت واقعیت و احترام و باور به حق دیگری.

مشکل، موضوع و مساله امروز و گذشته و فرادی ما همین است و پاسخ به این سوال است که ما چقدر ‌و تا چه میزان به آزاده بودن باور داریم، چقدر و به چه میزان آزاده‌گی را درک و هضم کرده ایم، چقدر و چه میزان آن را در خود و جامعه نهادینه کرده ایم۔ رسانه‌های ما چه مجازی و چه غیر مجازی پر است از مفاهیمی که اگر به درستی تحلیل محتوی شود، نتایج حیرت‌انگیزی از آن نمایان می‌شود۔ به اسم آزادی به دیگران توهین می‌کنیم۔ به اسم آزادی دیگری را تحقیر می‌کنیم۔ به اسم آزادی تعصب می‌ورزیم، و به اسم آزادی دیوارهای بلندی می‌سازیم با تار و پود جهل و تعصب و همین تار و پودها است که دوباره یک جامعه رها شده از ظلم یک ظالم را به قفس مستبدان دیگر تبدیل می‌کند و این چرخه همچنان ادامه دارد۔

اما آزاده‌گی نه یک مفهوم سیاسی است و نه یک حق طبیعی بلکه یک آموزش و تربیت است که به انسان تعلق دارد و با آگاهی و ممارست و گذشت به‌دست می‌آید۔ مردمان آزاده قادر اند جامعه‌ای آزاد تاسیس کنند و تاسیس آزادی و آزاده‌گی است که موجب رهایی می‌شود۔ آزاده‌گی یعنی احترام به خود و حق دیگری، یعنی رجوع به واقعیت به‌جای تعصب، یعنی نفی همه آن چیزهایی که برای خود نمی‌خواهیم۔ آزاده‌گی یعنی احترام و پذیرش برخورداری یکسان همه از حق اجتماعی و برابری در حقوقی که حیات و زیست اجتماعی را تشکیل می‌دهد۔

آیا ما آزاده ایم و یا به آزادی چنگ می‌زنیم تا بر دیگری غلبه کنیم؟ از لحظه‌ای که بر چنین باوری پای فشردیم که آن‌چه من دارم و آن‌چه من هستم و آن‌طور که من فکر می‌کنم و آن‌طور که من می‌بینم، درست و دیگری چنین توان و حقی ندارد در هر شکل و لباس و موقعیت و عنوانی که باشیم، حداقل یک چیز نداریم و آن آزاده‌گی است و آن‌که آزاده‌گی را نداشته باشد، هیچ ندارد؛ چه فرهیخته خطاب شود چه فیلسوف، چه فقیه باشد، چه چریک، چه دانشمند و جامعه‌شناس باشد و چه زاهد۔

علم و دانش، بدون آزاده‌گی ، ابزارهای استبداد اند و تاریخ گواهی است بر این مدعا۔ چه بسیار انقلابیون آزادی‌خواهی که خود مستبدان بزرگی شدند۔ چه بسیار دانشمندان و فیلسوفانی که خود پایه‌های ظلم و استبداد را مستحکم کردند۔ چه بسیار استادان اخلاق و فقیهانی که عمله ظلم شدند۔ به اسم آزادی و انقلاب هر ظلم و ستمی ممکن است و تنها چیزی که می‌تواند آزادی را به “جرعه حیات” برای زیست انسانی بدل کند، آزاده‌گی است و برای آزاده بودن باید از خود شروع کرد۔

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10386
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.