• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

1

نگاهی به نوروز | مینا اکبری جاوید

  • کد خبر : 9565
  • 25 اسفند 1400 - 15:09
نگاهی به نوروز | مینا اکبری جاوید
پیام اصلی نوروز تولد دوباره است. نوروز نقش بسزایی در تحکیم پیوندهای مردم بر اساس احترام متقابل و آرمانهای صلح و حسن همجواری دارد. سنت‌ها و آیین‌های آن منعکس‌کننده آداب و رسوم فرهنگی و باستانی تمدن‌های شرق و غرب است که از طریق تبادل ارزش‌های انسانی بر آن تمدن‌ها تأثیر گذاشته است

نوروز در فارسی به معنای روز نو و مهمترین عید سال در ایران است. جشنی باستانی که نشانه آغاز بهار است. روح واقعی این جشن کاملاً با زیبایی طبیعت در ظهور بهار مطابقت دارد.

این جشن بزرگ که قدمت آن به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش باز می‎گردد، همزمان با ایران، در تعدادی از کشورهای دیگر در خاورمیانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، بالکان و شرق آفریقا نیز پاس داشته می‎شود.

طی هزاران سالی که از بزرگداشت نوروز می‎گذرد، این جشن بزرگ ملی تحت تاثیر نمظام فرهنگی مناطق مختلف، سنت‌های متفاوتی را به خود پذیرفته، آن را حفظ کرده و توسعه داده است.

پیام اصلی نوروز تولد دوباره است. نوروز نقش بسزایی در تحکیم پیوندهای مردم بر اساس احترام متقابل و آرمان‎های صلح و حسن همجواری دارد. سنت‌ها و آیین‌های آن منعکس‌کننده آداب و رسوم فرهنگی و باستانی تمدن‌های شرق و غرب است که از طریق تبادل ارزش‌های انسانی بر آن تمدن‌ها تأثیر گذاشته است (سازمان ملل متحد۲۰۱۰). جشن نوروز به معنای تأیید زندگی هماهنگ با طبیعت، آگاهی از پیوند ناگسستنی کار سازنده و چرخه‎های طبیعی تجدید حیات و نگرش طلبکارانه و محترمانه نسبت به منابع طبیعی زندگی است.

نقطه اعتدال بهاری (نوروز) معمولاً در ۲۰ یا ۲۱ مارس (۲۹ اسفند سال خورشیدی) است. این روزی است که زمستان در نیم‎کره شمالی به بهار تبدیل می‎شود. مردم آماده شدن خود را برای جشن از هفته‎ها قبل شروع می‎کنند. آن‌ها خانه‎های خود را تمیز می‎کنند، از جمله فرش‎ها، پنجره‎ها و پرده‎ها. همه اعضای خانواده در این خانه تکانی عمومی شرکت نموده و به انجام آن کمک می‎کنند. هر چیزی که شکسته باشد، تعمیر یا تعویض می‎شود و خانه با گل تزئین می‎شود. مردم با انجام این نظافت بهاره، بدی‎های سال قبل را می‌شویند و برای اتفاقات بهتر در سال جدید آماده می‎شوند. این فرآیند به مردم یادآوری می‌کند که قلب خود را نیز تمیز کنند. مردم در خانه‌های خود میز یا سفره مخصوصی را آماده می‌کنند و در آن ظروف کوچکی با هفت نمادین می‌چینند. نام این نماد همگی در فارسی با حرف «س» شروع می‌شود و به همین دلیل به آن سفره «هفت سین» می‌گویند. این غذاها عموماً حاوی جوانه گندم یا ماش (سبزه)، سرکه، سیب، سیر، پودینگ گندمی به نام سمنو، ادویه قرمز رنگی به نام سماق و سنجد، رایج است. دیگر اشیاء نمادین می‎تواند شامل ماهی قرمز، تخم مرغ رنگ شده، شمع و آینه باشد. هفت، نمادی از زندگی، عشق، سلامتی و رفاه است.

در هفته‌های قبل از عید نوروز، در آخرین سه‌شنبه، مردم جشن آتش (چهارشنبه سوری) را برگزار می‌کنند که شامل پریدن از روی این آتش‌هاست. اعتقاد بر این است که این عمل در سال جدید سلامتی و خوشبختی را با خود به همراه دارد. در فولکلور نوروزی ما پدر (بابا نوروز) پیرمردی با ریش سفید است که با حاجی فیروز همسفر می‎شود، مردی سیاه چهره با لباس قرمز که می‎رقصد و مردم را شاد می‎کند. وقتی بهار می‎خواهد شروع شود، بابا نوروز به دیدن مادر سرد (ننه سرما) می‎آید. ننه سرما همسر اوست و تمام ماه‎های سال هم فرزندانشان هستند. آن‌ها سالی یک بار در آخرین روز زمستان یکدیگر را ملاقات می‌کنند و به یمن آن نوروز آغاز می‎شود. این روزها مردم به این داستان‎ها اهمیتی نمی‎دهند، با این وجود هنوز عده‎ای هستند که صورتشان را تیره می‎کنند و لباس قرمز می‎پوشند، در خیابان می‎رقصند و مردم به آن‌ها پول می‎دهند و خوشحال می‎شوند.

داستان‎هایی نیز در مورد تولد نوروز وجود دارد. رایج‎ترین آن به پادشاهی به نام جمشید اشاره دارد. در بسیاری از آثار گذشته از جمله در تاریخ طبری، شاهنامه فردوسی و آثار بیرونی، نوروز را به جمشید، شاه افسانه‎ای و در پاره‎ای دیگر به کیومرث نسبت می‎دهند و آن را به دلیل آغاز بهار، برابر شدن روز و شب و از سر گرفته شدن درخشش خورشید و اعتدال طبیعت، بهترین روز در سال دانسته‎اند.

فردوسی بر این باور است که جمشید در روز نخستین فروردین، عدالت را در زمین گستراند و دست دیوان از زمین کوتاه کرد و بر تخت نشست:

جهان انجمن شد بر تخت او
شگفتی فروماند از بخت او
به جمشید بر گوهر افشاندند
مر آن روز را روز نو خواندند
چنین جشن فرخ از آن روزگار
بمانده از آن خسروان یادگار
ز رنج و زبدشان نبد آگهی
میان بسته دیوان بسان رهی

تعطیلات در سیزدهمین روز پس از نوروز به پایان می‎رسد، زمانی که مردم به طور سنتی روز را در بیرون از خانه به تفرج (سیزده بدر) می‎گذرانند. حومه شهر پر از خانواده‎هایی است که غذا می‎خورند، شادی می‎کنند و به همراه هم از طبیعت بکر خداوندی لذت می‌برند.

در پایان باید گفت؛ هر سال، نوروز آغازی تازه است. سال گذشته جشن نوروز مصادف بود با روزهای اوج بیشتر بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ که در جریان آن عزیزان زیادی از میان ما رخت بربستند.

در آستانه سال جدید؛ حفظ روحیه نوروزی و همبستگی بین جوامع و نسل‎ها بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. همانطور که جهانیان برای شکست دادن کووید-۱۹ گرد هم می‎آیند.

نوروز به عنوان الهام‌بخشی برای بازیابی و بازسازی به شیوه‌ای عادلانه‌تر و بادوام‌تر و هماهنگ با طبیعت عمل می‌کند. بزنگاه کنونی نیز گرچه با چالشی بزرگ، وحشتناک، سخت و همگانی همراه است، ولیکن این غم و سختی رفتنی است. در این روزهای پایانی سال، آرزو کنیم و بخواهیم که حال و احوال‌مان به خوبی و خوشی گراید و آغاز سال نو و فرارسیدن نوروز باستانی و جاودانی، پایانی باشد بر روزهای سخت و تلخی که گذشت و باشد و این روز نو و ایام نو باعث شادی، سلامتی و همبستگی و صلح در دنیا شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9565
  • نویسنده : مینا اکبری جاوید
  • 144 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.