• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

فریدون مجلسی : اعتراض جلیقه زردهای فرانسه چه رنگی است؟ ما چه رنگی هستیم؟

  • کد خبر : 8459
  • 22 دی 1401 - 1:26
فریدون مجلسی : اعتراض جلیقه زردهای فرانسه چه رنگی است؟ ما چه رنگی هستیم؟
نکته ای که برای چندمین بار در اخبار با لحنی جانبدارانه از صدا و سیما جمهوری اسلامی شنیدم که معمولا بلندگوی رسمی دولت است و توجه مرا جلب کرد به کار بردن صفت ضد سرمایه داری بود. یعنی اشاره به «تظاهرات ضد سرمایه داری جلیقه زردها در فرانسه

دیروز در اخبار ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی خبر از اعتراضات جدید جلیقه زردها در فرانسه بود. اعتراضاتی که چند سال پیش کشاورزان فرانسوی در اعتراض به بالارفتن هزینه سوخت و مخارج زندگی آغاز کردند و با صف تراکتورهای خود راه ها را بستند و توجه مردم را به خودشان جلب و کاروان ها را راهی پاریس و شهرهای دیگر کردند. این اعتراضات پردامنه و طولانی شد. مردم دیگر و معترضان دیگر که اغلب به اوضاع مادی و کاهش امکانات و سطح زندگی خود معترض بودند به آنان پیوستند. حزبی نداشتند. در آرمان و ایدئولوژی خاصی هم جز پوشیدن جلیقه زرد اشتراک نداشتند. پس از آنکه بارها این تظاهرات تکرار و از طریق ارتباطات شبکه های اجتماعی تکثیر شد، گروههای دیگری نیز به آن پیوستند. در اوایل بانویی که به افزایش بهای بنزین اعتراض داشت از جلیقه زردی که رانندگان فرانسوی در مواقع اضطرار و خرابی برای جلب توجه و کمک خواهی باید در دسترس داشته باشند در آن تظاهرات استفاده کرد و به معترضان دیگر نیز پیشنهاد کرد که جلیقه های زردشان را بپوشند. از این پیشنهاد در شبکه های اجتماعی به سرعت بازتاب داشت و دیگران نیز به آن پیوستند و به صورت یونیفرم معترضان در آمد. در باره طیف آرمانی معترضان نکته ای که از آغاز جالب بود این بود که معترضان از دست راستی ترین گروه های طرفدار تبعیضات نژادی و قومی تا میانه روهای سیاسی و اقتصادی تا آنارشیست ها و مارکسیست های انقلابی را شامل می شد. این آمیزه درک عمق و شناخت نوع اعتراضات را فراتر از مسائل مالی معترضان مشکل می کرد. با توجه به نوع و سنین جلیقه زردها گاهی برخوردهای آنان خشونت آمیز می شد و با آتش زدن خودروها و اماکن و شکستن شیشه های ویترین فروشگاه های لوکس پاریس همراه می شد که با درگیری با پلیس می انجامید. در این مرحله نمایش خبر همراه با تحلیل های جانبدارانه ای در صدا و سیما همراه بود، که برخوردهای خشونت آمیز پلیس فرانسه را در متفرق کردن معترضان به نمایش می گذاشتند.

ظاهرا گسترش این گونه تظاهرات ریشه عمیق تری دارد. کارگران و طبقه متوسط کشورهای توسعه یافته اروپایی که با بهره مندی از نوع روابط تولید و صادرات مواد ساخته شده گران و واردات معمولا مواد اولیه از داشتن اتومبیل و وسایل آسایش برقی و امکانات رفاهی و استفاده از تعطیلات و پوشش و تنوع غذایی بهره مند بوده اند به دلیل پیدا شدن رقبایی در بازارهای بین المللی تدریجا بهره مندی از آن امکانات و تنوع پیشین برایشان مشکل می شود و هرگونه گرانی خصوصا در مورد انرژی که برای کشاورزان و کار روی زمین اهمیت بیشتری هم دارد، فشار آن را احساس می کنند و به این اعتراضات ظاهرا بی سازمان می پیوندند. نکته ای که برای چندمین بار در اخبار با لحنی جانبدارانه از صدا و سیما جمهوری اسلامی شنیدم که معمولا بلندگوی رسمی دولت است و توجه مرا جلب کرد به کار بردن صفت ضد سرمایه داری بود. یعنی اشاره به «تظاهرات ضد سرمایه داری جلیقه زردها در فرانسه». با توجه به اینکه تا کنون در اخبار خارجی چنین صفتی برای این آمیزه معترضان نشنیده بودم فکر کردم که آیا آنها به یک حزب ایدئولوژیک تبدیل شده اند، و اگر ضد سرمایه داری هستند، آیا نظامی اشتراکی می خواهند؟ و آیا سیاست های کشور ما با توجه به آن لحن جانبدارانه به سوی ضدیت با سرمایه داری می رود؟ سرمایه داری صفتی است که معمولا کشورهای کمونیستی روی دموکراسی های لیبرال یا حتی سوسیال دموکرات غربی نهاده بودند که به هر حال آزادی انتخاب دارند. و اکنون برای تطبیق خود با محیط نمی دانم ما خودمان دقیقا چه رنگی هستیم. سرمایه داری هستیم یعنی برای مالکیت فردی احترام قائلیم، یا اشتراکی هستیم و لذا در اخبار ما معترضان فرانسوی را با احساس همذات پنداری ضد سرمایه داری می نامیم؟

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=8459
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 208 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.