• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

سلمان موسوی : زیستن در دایره ی دروغ و ترس

  • کد خبر : 10392
  • 21 بهمن 1401 - 22:57
سلمان موسوی : زیستن در دایره ی دروغ و ترس
ترس ، همان نیروی بازدارنده ای که یک جامعه را ایزوله کرده و فرصت را به دیکتاتورها می‌دهد تا دایره و سیطره ی نفوذ و استیلای خود را بر مردمان یک سرزمین گسترده تر کند بر تن مردم نشست.

بهار پراگ جنبشی اصلاحی برای رهایی از چندین سال خفقان زیر سایه نظام ایدئولوژیک کمونیست بود که کمتر از ۸ ماه شهد شیرین آزادی را به کام مردم چک اسلواکی چکاند.

شوروی و هم پیمانانش با لشگرکشی به پراگ ، امید به رهایی را در چشم مردمان پراگ به تیرگی و ظلمت تبدیل کرد. بعد از جنبش اصلاحی چند ماهه حکومت توتالیتر و استبدادی مخوف تری با حمایت مسکو بر اریکه ی قدرت نشست که با شعار عادی سازی بدنبال تسویه و پاکسازی برآمد.در کوتاه زمانی تمامی کسانی که حامی بهار آزادی در پراگ بودند زیر تیغ تیز پاکسازی و طرح عادی سازی حکومت حذف،حصر و کوچ داده شدند.

اساتید دانشگاه،دانشجویان،هنرمندان،نویسندگان و… در چشم بر هم زدنی با ارابه ی تمامیت خواهی حاکمان چک اسلواکی از حیات اجتماعی، سیاسی و مدنی محروم و ساقط شدند.وامکان ظهور فرصت طلبان و کوته مغزانی که فاقد هر گونه استعداد،توانمندی و هنر بودند فراهم شد و در حجاب وفاداری به رهبران و ایدئولوژی حاکم بر مسند قدرت و مشاغل دولتی،دانشگاهی، نظامی،هنری و…. تکیه داده و فساد و چپاول را بامصونیت و تکیه بر اصل حامی پروری به بالاترین حد رساندند.

ترس ، همان نیروی بازدارنده ای که یک جامعه را ایزوله کرده و فرصت را به دیکتاتورها می‌دهد تا دایره و سیطره ی نفوذ و استیلای خود را بر مردمان یک سرزمین گسترده تر کند بر تن مردم نشست.

زیستن در دایره ی فریب چنان فراگیر شده بود که  جامعه را همچون خوره در برگرفته بود اگر چه به ظاهر همه چیز در نظم و انضباط دقیق بود اما آنچه دستگاه پروپگاندای حاکمیت می کوشید به نمایش بگذارد عاری و خالی از روح اجتماعی و محتوای درونی بود.

مناسبت ها،اعیاد،جشن ها،سرود ها، و هرآنچه حکومت تلاش میکرد با هزینه های سرسام آوری برای ترویج و تبلیغ ایدئولوژی خود در ذهن جامعه القاء و تلقین کند اگر چه از همراهی مردم برخوردار بود اما همدلی اجتماعی،  حلقه ی مفقوده ی اینگونه اقدامات بود.

نظام تمامیت خواه داشت جسد بی روحی از جامعه را در سرزمین سوخته ی پراگ  دفن می‌کردکه به آنچه باور و اعتقاد نداشت از سر ترس به نمایش می‌گذاشت.

اما در نهایت دستگاه کشتار،وحشت و سرکوب حاکمان چک اسلواکی مغلوب هنر اعتراض شد، هنر ،خلاقیت و شهامت برآمده از بیداری همان روحی که نظام سرکوب گر سالها برای به اغماء رفتنش تلاش کرد اما قدرت بی قدرتان تجلی یافت و هیمنه ی ظالمان که زاییده ی ترس،بی تفاوتی و بی مسئولیتی جامعه ی بی رویا بود شکسته شد

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10392
  • نویسنده : سلمان موسوی‌
  • منبع : تحکیم ملت
  • 74 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.