• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

حسن محدثی‌ی گیلوایی : ما به یک فهم مشترک از ایران فردا نیاز داریم. راستی ، ایران مطلوب شما چه شکلی است؟

  • کد خبر : 10398
  • 21 بهمن 1401 - 23:04
حسن محدثی‌ی گیلوایی : ما به یک فهم مشترک از ایران فردا نیاز داریم. راستی ، ایران مطلوب شما چه شکلی است؟
در چنین شرایطی مردم فرصت خواهند داشت که به ارتقاء فکری خود بپردازند و به شعور مطلوب شما برسند. ما در قرن انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم

مخالفت شما چیزی به دانش بشر اضافه نمی‌کند. برای اینکه مردم به شعور مطلوب شما برسند نیاز به دو پیش‌نیاز دارید:

۱) حکمرانان وظیفه خود را انجام دهند تا مردم در کف قائده هرم ابراهام مازلو اسیر و گرفتار نشوند:

۲) معلمان و اساتید که حقوق بگیران حکومت هستند ، عقل معاش خود را به عقل معاد تبدیل کنند و بر نقاط سیاه حکمرانان (این زنگیان مست قدرت و ثروت) ، نور دانش بتابانند و شجاعانه روشنگری کنند تا نگرش مردم و رفتار فردی آنها تغییر کند. قطعاً رفتار جمعی آنها هم تغییر خواهد کرد. کار سختی است. چون به صرف زمان و راهکار مدنی و اجتماعی نیاز دارد.

در چنین شرایطی مردم فرصت خواهند داشت که به ارتقاء فکری خود بپردازند و به شعور مطلوب شما برسند. ما در قرن انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم. ولی بیشتر ابعاد بی‌شعوری توده‌های مردم به گردن حکمرانان است که شیپورچیان آنها دائماً مردم را در جهل نگه میدارند. که مردم به آگاهی و شعور مطلوب شما نرسند (با روشهای قطع اینترنت ، سانسور ، شکستن قلم‌ها و … ). ما به انقلاب دیگر نیاز نداریم. بلکه من ، شما و … به یک فهم مشترک از اهداف جنبش ژینا نیاز داریم. ما نیاز به برنامه‌ریزی داریم که یک راهکار مدنی (خشونت‌پرهیز) در اختیار این جماعت متفرق (به تعبیر شما ، بی‌شعور) قرار دهیم. ما به میثاق‌نامه نیاز داریم که روی هریک از وثاق های آن به تفاهم برسیم و سپس این راهکار را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار بدهیم تا راهی را بسوی شعور جمعی (مطلوب شما) برای مردم باز کند و تا مردم در پای صندوق آرا با دقت انتخاب کنند.

فرهنگ حاکم بر روشنفکران ما ، همان فرهنگ روضه‌خوانی و ذکر مصیبت است که ۵٪ از راهکار مشکلات است. و از بیم معاش ، تمام وقت خود را صرف راهنمایی حکمرانان میکنند که متاسفانه اثربخش نبوده و نیست. ما به انقلاب نیاز نداریم. بلکه ما به این امر نیاز داریم که به کمک همدیگر ، مسئولان خودشیفته را پاسخگو کنیم. ما نیاز به گفت‌وگو برای پیدا کردن یک راهکار کم هزینه از طریق صندوق آرا داریم. راستی راهکار مدنی شما چیست؟

ما به یک فهم مشترک از ایران فردا نیاز داریم. راستی ، ایران مطلوب شما چه شکلی است؟

محدثی: مش‌اسمال عزیز! من در وظایف حکومت و حاکمان در ابعاد مختلف تردیدی ندارم. در اهمیت نقش آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان تردیدی ندارم بل‌که سال‌ها است که به آموزش و پرورش مطلوب فکر می‌‌کنم. من می‌دانم که در امریکا در دو قرن اخیر شش الگوی تعلیم و تربیت دینی‌ی متفاوت در مدارس کلیسایی فقط تجربه شده و پیاده شده. حالا ببینید چه تلاش‌هایی در تعلیم و تربیت غیردینی و عام انجام گرفته. مشکل من با آن قسمت از تفکر شما است که حاکی از اندیشه‌ی صغارت درونی شده است.

وقتی شما می‌گویید: «هر صفت بدی که شما در مردم مشاهده می‌کنید، بازتاب رفتار حاکمان است» یا «مردم بیشتر شبیه حاکمان خود هستند تا پدران‌شان»، من در این سخنان صغارت درونی شده می‌بینم. مردمی می‌بینم که خود را صغیر می‌بییند و برای مشی درست در حیات اجتماعی‌شان، نیازمند راه‌نمایی‌ی یک ولی و قیّم به نام حکومت و حاکمان هستند.

مش‌اسمال عزیز این صغارت درونی شده مخصوص جوامع ارباب-رعیتی است و اختصاص به تاریخ بنده‌گی دارد. اگر می‌خواهیم حاکمان را به خادمان خود بدل کنیم، باید نخست از همین صغارت درونی شده آغاز کنیم و به مبارزه با آن بپردازیم. این ما هستیم که حاکمان مستبد می‌پروریم، چرا که صغارت را درونی کرده ایم. اگر ما از صغارت به‌در آییم و در کنار هم کنش‌گرانه زیست کنیم و تشکل تشکیل بدهیم و به‌نحو جمعی به حل مسائل اجتماعی همت کنیم و به‌تدریج از حالت ذره‌های جدافتاده خارج شویم و بلورهای مدنی‌ی کوچک را بسازیم، آن‌گاه به قدرت افقی‌ی خود در برابر قدرت عمودی‌ی حاکمان ایمان خواهیم آورد.

مش‌اسمال عزیز بگذارید از شما بپرسم: آیا شما تاکنون خود را در باره‌ی خانواده‌ی این یا آن فردی که به خاطر تلاش‌های مدنی‌اش زندانی شده مسوول دانسته‌ای؟ آیا اقدامی در این مورد کرده‌ای؟ آیا شما در این مدت برای خانواده‌های معلمان زندانی فکری کرده‌ای؟ همان معلمی که برایش وظایفی را برشمردی؟

مش‌اسمال عزیز تا این مردم خود احساس مسؤوولیت نکنند و به حرکت درنیایند و برای حل مسائل کشور تلاش مدنی نکنند و دایما بخواهند غیرمدنی زیست کنند و فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشند، وضعیت ما همین خواهد بود.

مش‌اسمال عزیز! تلاش شما را برای نگارش «میثاق‌نامه» ارج می‌گزارم، اما فکر می‌کنم نگاه شما قدری خوش‌خیالانه است. در همین ماه‌های اخیر چندین قانون اساسی دیده ام که این و آن نوشته اند. مش‌اسمال عزیز اگر کسی و مردمی و تشکلی و جامعه‌ی مدنی‌ی نیرومندی برای دفاع از قانون اساسی و ضمانت اجرایی‌ی آن وجود نداشته باشد، قوانین بر روی کاغذ به خودی‌ی خود ارزشی نخواهند داشت. مش‌اسمال عزیز صغارت درونی شده بد چیزی است. خصالی است که قرن‌ها در ما ایرانیان درونی شده و نسل به نسل منتقل شده. ما نخست نیازمند تفکری نو هستیم تا از دل آن انسانی به‌لحاظ مدنی بالغ تربیت شود؛ انسانی که خود را به‌لحاظ مدنی مسؤول می‌داند و صرفاً به‌دنبال بیرون کشیدن گلیم خود نیست.

مش‌اسمال عزیز! این فکر که اول باید حکومت کاری بکند و حکومت فقط مسؤول ارتقای فرهنگ و تربیت مردم ایران است، «افیون توده‌»ها در ایران است. تنبل‌ترین و بی‌مسؤولیت‌ترین مردمان جهان این‌گونه می‌اندیشند؛ مردمی که نمی‌خواهند دشواری‌ی رشد و تغییر را بپذیرند و برای آن هزینه بکنند. مردمی که در وضع مادون مدنی زیست می‌کنند و صغارت را درونی کرده اند، به این‌گونه افکار به‌طور مداوم توسّل می‌جویند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10398
  • نویسنده : حسن محدثی‌ی گیلوایی
  • 33 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.