• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

محمد رسولی : نظام جمهوری در شاهنامه

  • کد خبر : 8324
  • 19 دی 1401 - 22:53
محمد رسولی : نظام جمهوری در شاهنامه
پس از اینکه مردم ، ضحاک را به بند می ک ِشند و مردم ایران برای اینکه به دوران ستم و تبا هی و بدکاری و خون ریزی پایان دهند، دست از خون می شویند و حتی ضحاک را نمی کُشند!! بلکه او را به بند می کنند. ( حبس ابد ) اما در در ازای تاریخ، خیزش گران و انقلابیون، با قت ل و کشتار مخالفان، خیزش عدالت طلب مردم را به خون به نا حق ریخته، آغشته به ستم کرده اند.

در حقوق عمومی درسی به نام انواع دولت ها داریم. از بارزترین انواع دولت ها و نظام های سیاسی جهان ، پادشاهی ( که البته خودش انواع دارد) و جمهوری است. تقریباً همگی می دانند که نظام پادشاهی در شاهنامه وجود دارد. هرچند کیفیت آن نوع نظا م پادشاهی که در شاهنامه است، بح ثی تخصصی است و بیشینه ی مردم از چگونگی و نوع آن آگاهی کافی را ندارند. لیکن می دانند که به هر حال نوعی نظا م پادشاهی در شاهنامه وجود دارد . ولی کمتر کسی می داند که در ش اهنامه نظام جمهوری هم وجود دارد!

اشخاصی مانند ارسطو ، ژان ژاک روسو، ولتر، ژان بُدن ، توماس ها بز و منتسکیو نظریات کاملی در باره ی دولت و معانی و موارد آن دارند. این موضوع مهم ی است در حدی که دانکن معتقد است :

” کوشش برای برقراری رابطه ای میان طبع بشر و دولت مهم ترین کوشش نظریه ی سیاسی است. “

پس از اینکه مردم ، ضحاک را به بند می ک ِشند و مردم ایران برای اینکه به دوران ستم و تبا هی و بدکاری و خون ریزی پایان دهند، دست از خون می شویند و حتی ضحاک را نمی کُشند!! بلکه او را به بند می کنند. ( حبس ابد ) اما در در ازای تاریخ، خیزش گران و انقلابیون، با قت ل و کشتار مخالفان، خیزش عدالت طلب مردم را به خون به نا حق ریخته، آغشته به ستم کرده اند.

مهم ترین مسئله و خیزش ایرانیان به پ یشوایی کاوه علیه ضحاک، این بود که در حدود ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد، مردم با رأی مستقیم ، فریدون را به حکمرانی خود برمی گزینند و فرّه ایزدی را به او ارزانی می دارند.

(همه در هوای فریدون بُدند)

این نخستین جمهوریت در تاریخ بشر است.

فرهمندی و قدرت حاکم و پادشاه از مردم است. مردم هستند که این قدرت را به حاکم تفویض می ‌ کنند. مفهوم مخالف این حرف روشن است. هرگاه حاکم یا پادشاه از راه درست خارج شود و مقبولیت خود را از دست بدهد، مردم می ‌ توانند این فرهمندی را از او باز پس بگیرند و او را از اریکه ‌ ی قدرت به زیر کشند. این باورها و این رشد سیاسی، اجتماعی واقعاً در بین مردم ایران در هزاره ‌ ی فریدون وجود داشته است. باید توجه داشت که مهم ‌ ترین مسئله در مطالعه ‌ ی تاریخ فریدون این است که در خیزش ایرانیان به پیشوایی کاوه علیه ضحاک، برای نخستین بار در تاریخ جهان در سال ۲۷۶۷ پیش از میلاد، مردم با رأ ی مستقیم خود، فریدون را به فرمانروایی انتخاب کرده ‌ اند. باید از این رخداد به عنوان نخستین جمهوریت در تاریخ جهان نام برد.

دوران فریدون پانصد سال طول کشید. از نکات مثبت و حائز اهمیت دیگر که هنگام مطالعه ‌ ی تاریخ دوره ‌ ی فریدون با آن برخورد می ‌ کنیم، این است که، او برای انجام اصلاحات اساسی در جامعه، کار و مناصب دولتی را از دست افراد غیرکاردان می ‌ گیرد و نابخردان و افراد غیر پاک دست را برکنار می ‌ کند. چنانچه در شاهنامه آمده است:

  • سه دیگر که گیتی، ز نابخردان بپالود و بستد ز دست بدان

فریدون سه پسر داشت: سلم، تور و ایرج. در شاهنامه آمده است که فریدون هریک از سه پسر خود را به یک طرف جهان روانه می ‌ کند. سمت غرب و روم را به سلم می ‌ سپارد. سمت شرق و چین را به تور و ایران را نیز به ایرج واگذار کرد.

  • از ایشان چو نوبت به ایرج رسید مر او را پدر، شاه ایران گزید

یک مطلب خیلی خیلی مهم در این باره، آن است که اصلاً نباید این طور تصور کرد که فریدون، این مناطق و سرزمین ‌ ها را به پسران خود بخشیده است. به گونه ‌ ای که گویی مالکیت آن را به ایشان داده است؛ بلکه هریک از سه پسر را مأمور آبادانی و اداره ‌ ی بخشی از جهان کرده است. از آنجا که فریدون رسالت عمرانی و آبادانی و پیشرفت جهان را داشت و چون ایران خاستگاه تمدن بود و لازمه ‌ ی گسترش تمدن این بود که هر یک از سه پسر را به سویی روانه کند و آن مناطق را نیز متمدن نموده و با پیشرفت و شهرنشینی روز آشنا نماید. از آن رو یکی از خطاهای بزرگ در مطالعه ‌ ی شاهنامه این است که تصور شود، آن مناطق را به پسران خود بخشیده است؛ حال این ‌ که این ‌ گونه نیست.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=8324
  • نویسنده : محمد رسولی
  • منبع : نیم‌روز
  • 109 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.