• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

آیا ایران به سوی گسترش رادیکالیسم می رود؟/راهی جز بازگشت به سمت مردم وجود ندارد/ جوانان به راه تجربه نوع دیگری از سیاست رفتند

  • کد خبر : 6401
  • 16 آذر 1401 - 13:09
آیا ایران به سوی گسترش رادیکالیسم می رود؟/راهی جز بازگشت به سمت مردم وجود ندارد/ جوانان به راه تجربه نوع دیگری از سیاست رفتند
تاجیک همچنین درباره حضور سیاستِ رادیکال در ایران می‌گوید که گاهی به جای سیاست با کنترل پلیسی مواجهیم. در این شرایط اساسا سیاست وجود ندارد.

محمد رضا تاجیک در گفت و گوی خبرآنلاین با او مفاهیم میانه روی و رادیکالیسم و تاثیر آن دو را بر جامعه مورد بررسی قرار داد و تلاش کرد راهکارهای خود را برای برون رفت از بحران ارائه دهد.

میانه‌روی عنصر مفقود سال‌های اخیر سیاست ایران است. وقتی تب سیاست تند می‌شود، عملا راهی برای شنیدن مطالبات عمومی باز نمی‌شود، باب گفت‌وگو با مردم نیز بسته می‌ماند و متعاقب آن هم سیاست و هم جامعه، رادیکال می‌شود. شاید پر بی‌راه نباشد اگر بگوییم اعتراضات خیابانی بیش از دو ماه اخیر ناشی از چنین فضایی است.

برای مفهوم‌شناسی میانه‌روی و رادیکالیسم و تأثیر هر دوی این‌ها بر جامعه و البته بررسی راهکارهایی که می‌تواند ارائه داد، ساعتی را با محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه و از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب، به گفت‌وگو نشستیم. در این گفت‌وگو تاجیک که از سال ۷۶ تا ۸۴ مشاور ریاست جمهور سید محمد خاتمی بود، باور دارد در حوزه اجتماعی لزوما این گونه نیست که در هر شرایطی، حاملان میانه‌روی، کارگزار تغییرِ تاریخی باشند و گاهی میانه‌روی، ارتجاعی جلوه می‌کند و می‌گوید جامعه‌ای که بحران نداشته باشد، تعادل نخواهد داشت.

او سیاست را سیال می‌داند که باید هنگام پیچ جاده، خود را با مسیر تطبیق دهد و این گونه نیست که اگر جاده پیچید، سیاست به راه خودش ادامه دهد. او در ادامه می گوید که اگر چنین شد، الزاما جامعه به سمت رادیکالیسم پیش می‌رود که گاهی ناگزیر است.

تاجیک همچنین درباره حضور سیاستِ رادیکال در ایران می‌گوید که گاهی به جای سیاست با کنترل پلیسی مواجهیم. در این شرایط اساسا سیاست وجود ندارد.

او در حوزه بازشناسی ایدئولوژیک‌ شدن سیاست در ایران باور دارد که «بعد از انقلاب گفتمان مسلط از تولید و بازتولید معنا بازایستاد و نتوانست نظریه‌ای تازه و سبکی نو از خود ارائه دهد. در این فضا امکان درونی‌کردن ایدئولوژی از بین رفت و گفتمان‌های دیگری به صورت آلترناتیو عمل کردند».

تاجیک در بخش دیگری از سخنان خود، اصلاح‌طلبان را دارای طیف‌های مختلفی می‌داند که «عده‌ای به صورت سنتی در غار گفتمانی خود اسیر شده‌اند و سعی می‌کنند نقش‌های روی دیوار غار را واقعی بدانند. آنان نمی‌خواهند از غار عدول کنند و از آن خارج شوند زیرا واقعیت و روشنایی بیرون از غار اذیتشان می‌کند. آن ها در هر شرایطی می‌خواهند برای نقش‌های بر دیوارهای غار مابه‌ازای خارجی بگیرند. برخی اصلاح‌طلبان هم یک پایشان درون و پای دیگرشان بیرون از غار است و دچار بی‌تصمیمی و بی‌تدبیری شده‌اند. فارغ از آن اما عده‌ای به‌ویژه نسل جوان به تعبیر اخوان ره‌توشه برداشتند و قدم در راه بی‌فرجام گذاشتند تا ببینند آسمان همه‌ جا همین رنگ است و آیا می‌شود نوع دیگری از سیاست را تجربه کرد»؟

این چهره اصلاح‌طلب می‌گوید که راهی جز بازگشت به سمت مردم وجود ندارد و باید بپذیریم در هر شرایطی نظر اکثریت باید حکمفرما شود، حتی اگر موافق میل و اراده برخی هم نباشد و شرایط دوران پسااعتراضات را هم منوط به شیوه برخورد امروز با اعتراضات می‌داند که اگر برخوردها سلبی باشد، فردای اعتراضات هم شاهد ادامه رادیکالیسم خواهیم بود اما اگر مطالبات معترضان به رسمیت شناخته شود، می‌توان امید به گشایشی داشت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6401
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی روز نو
  • 159 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.