• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

موزه گرافیک در تهران

  • کد خبر : 4600
  • 25 آبان 1401 - 15:06
موزه گرافیک در تهران
نشامی: بزرگراه شهید بابایی. خیابان استخر. بلوار استقلال. خیابان توحید. محوطه‌ شمالی پارک پلیس

عمارت مجیدآباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر دوره قاجار بوده که در قریهای به همین نام قرار داشته است. بنا بر اسناد تاریخی، زمینهای این منطقه ابتدا در تصرف عینالدوله صدراعظم دربار قاجار بود. عمارتی که موزه گرافیک ایران در آن قرار دارد.

موزه گرافیک ایران، نخستین موزه طراحی گرافیک در آسیا است. این موزه سالانه میزبان گالریهای متعددی از آثار هنری هنرمندان گرافیست ایرانی و خارجی است. مجموعههای موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان همعصر است.

موزه گرافیک در دورههای مختلف دستخوش تغییرات اساسی بوده است، به گونه‌ای که مرمتکاران امروزی بنا، هویت اصلی آن را مربوط به دوران قاجار و پهلوی تشخیص داده‌اند. تزیینات بسیار جزئی در کنار کاربندیهای ساده خود گواه معماری قاجاری این بنا است.

در قسمت میانی و طبقه همکف این بنا حوض خانهای قرار داشته است که در گذشته در قسمت بالای این باغ قناتی وجود داشته که آن از آن جا به وسیله لولههای سفالی بنام تمبوشه به سمت حوض و فضای حوضخانه هدایت میشده است. بهطور کلی معمولاً حوضخانهها دارای بادگیر هستند، ولی عمارت ارباب هرمز فاقد این ویژگی است. همچنین بنای مذکور دارای ۲ گوشواره و هر گوشواره دارای طاقچههای جداگانه با رنگهای متنوع است که در دوره پهلوی اول به این بنا اتاقهای کناری و سقف اضافه شده و در دوره پهلوی دوم که همزمان با دوره ارباب هرمز است انتهاییترین اتاقها به آن اضافه شده است.

 عمارت فعلی معروف به ارباب هرمز با مساحت تقریبی ۹۰۰مترمربع به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی در دو طبقه به همراه زیرزمینی کوچک در ابتدا در باغی به وسعت یک میلیونمترمربع بنا شده بود که در حال حاضر ۴۲ هزارمترمربع از آن باقی مانده است. این بنا که از مکانهای دیدنی استان تهران در پایتخت است، در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اما موزه گرافیک ایران به واسطه جهان گرافیک، بستری ارزشمند و پویا به روی مخاطبان خود میگشاید. موزه گرافیک ایران به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز تأسیس شده است. مجموعههای موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان همعصر است. تاریخ بنای موزه، به سالهای پایانی دوره قاجار میرسد، اما در هستی تازهاش، پیکر و بستر فعالیت موزه گرافیک شده است. کمیته موزه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با هدف گردآوری، حفظ و نمایش آنچه بهعنوان تاریخ گرافیک ایران شناخته میشود، آغاز به کار کرد.

هرمز آرش معروف به ارباب هرمز متولد محله خیرآباد یزد بود. او با حاصل کار و تلاش خود در هندوستان، به ایران بازگشت و در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، تهرانپارس فعلی را از بیوه ابوالقاسمخان بختیار، بیبی عظیمه خانم بختیار، سه دانگ بنام خود و سه دانگ بنام همسرش، پری آگاهی آرش، خریداری کرد. این محدوده با حدود ۳۶ میلیونمترمربع مساحت، شامل سه قریه مجیدآباد، مهدیآباد و حسینآباد میشد. سپس هرمز آرش با مشارکت آقایان وفادار تفتی و رستم مرزبان و کمک آقایان مهندس ناصرزاده، پورتیمور و مهاجر، اقدام به نقشه‌برداری، خیابانکشی، تفکیک اراضی و ساخت مراکز عامالمنفعه شامل درمانگاه، مراکز پلیس، منابع آب، برقرسانی، مدارس، مساجد و غیره کرد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4600
  • منبع : ستاد گردشگری شهر تهران
  • 43 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.