• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5
نامه حزب راه ملت به بهزاد نبوی:

نقد «راهبردهای تکراری» و فقدان مهارت ارتباط با معترضان

  • کد خبر : 4342
  • 19 آبان 1401 - 15:09
نقد «راهبردهای تکراری» و فقدان مهارت ارتباط با معترضان
مواضع جنابعالی و برخی اصلاح طلبان در این روزها عمدتا به توصیف گذرا و نهایتا تاکید بر این گزاره سپری می‌گردد که: «ما از جنس اینها نیستیم» و تاکید می‌کنند که رسالتمان اصلاح سیاستهای نادرست جاری از مسیر روشهای اصلاح طلبانه است.

بنام خدا

جناب آقای مهندس بهزاد نبوی ریاست محترم جبهه اصلاحات

با سلام

مواضع جنابعالی پیرامون جنبش جاری و حضور جوانان و نوجوانان پس از حادثه تلخ و دلخراش مرگ خانم مهسا امینی حاوی نکاتی بود که لازم است درخصوص آن و نیز حوادث خشونت بار این روزهای سرزمین عزیزمان ایران متمدن و سربلند، نکاتی را متذکر شویم.

۱) ما و شما با تأسی به الگو و مدل حکمرانی آزادی خواهانه و عدالت طلبانه همواره آرزو داشته و داریم که ایفای نقش مردم در تعیین سرنوشتشان از مسیرهای قانونی و مشروع میسّر شود و همه ایرانیان با هر نگاه و سلیقه‌ای و از هر قوم و مذهب و دینی در زیست بوم فرهنگی ایران با اعتقاد به مدل «ایران برای همه ایرانیان» احساس مشارکت کنند، اما متاسفانه سیاست‌های جاری در کشور با شاخص‌های این نوع حکمرانی که مورد تاکید دین اسلام نیز میباشد فاصله نجومی یافته است.

۲) به موازات ترک موازین اخلاقی و تبدیل و تنزل اهداف به کسب و حفظ قدرت به هر قیمتی، ایران ما با آسیب «دین سیاسی» به جای «سیاست دینی» مواجه شده و دین سیاسی محصولش ترویج دینِ بدون معرفت بود که ثمره آن نیز نه فقط دین گریزی که دین ستیزی و به عبارت ساده‌تر سکولاریسم بدون معرفت خواهد بود.

بروز و ظهور دین بدون معرفت و سکولاریزم فاقد معرفت، لاجرم خشونت است که موجب خواهد شد تا سرمایه‌های بزرگ این مرز و بوم به جای قرار گرفتن در مسیر ترقی و تحول که خواست تاریخی ایرانیان از مشروطه تا کنون بوده است، دچار سایش و اضمحلال شود.

۳) سامانه تربیتی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی ایران در سالهای گذشته با دستکاری در بسیاری از روندها سعی در ایجاد نظمی مورد تایید یک جریان خاص را داشت که حاصل آن بروز شکاف رسمی و غیر رسمی در بسیاری از حوزه‌ها بود.

معترضین، خصوصا نسل جوان، پذیرای بسیاری از چارچوب‌های غیر عرفی و دستکاری شده نیستند و با حرکت‌های اعتراضی‌عدم باورشان به بسیاری از هنجارهای رسمی را به نمایش گذاشته و می‌گذارند.

پیش فرض شرط توفیق جریان اصلاح‌گر انسجام درون و شناخت دقیق بیرون و پیرامون است که متاسفانه به نظر می‌رسد جریان مذکور در هر دو ساحت دچار مشکل جدی می‌باشد. جنبش جاری در خیابانها بخشی از محیط جامعه است که بایستی آن را پذیرفت و برای درک و فهم متقابل و مشترک، بایستی با روش‌های خلاقانه با آنان زبان مشترک ایجاد کرد. تفاوت و حتی تعارض معترضین با جریان اصلاحی نمی‌تواند نافی رسالت تاریخی جریان ریشه دار اصلاح‌گری باشد چرا که اصلاح گری، دوری و اعراض از تفاوت‌ها نیست! بلکه رسالت اخلاقی و انسانی عناصر اصلاح‌گر مدیریت تفاوت است نه نادیده گرفتن آن.

طیف عبور کرده از اصول گرایان و اصلاح طلبان و واضعان سیاست‌های جاری، پدیده‌ای هستند که باید آن‌ها را شناخت و پس از آشنایی با این پدیده، پذیرش آن‌ها به عنوان واقعیتی از محیط و پیرامون جریان اصلاح‌گری و یافتن مسیرهای گفتگو و تعامل با آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

مواضع جنابعالی و برخی اصلاح طلبان در این روزها عمدتا به توصیف گذرا و نهایتا تاکید بر این گزاره سپری می‌گردد که: «ما از جنس اینها نیستیم» و تاکید می‌کنند که رسالتمان اصلاح سیاستهای نادرست جاری از مسیر روشهای اصلاح طلبانه است.

با عنایت به همین استدلال تاکید می‌کنیم اگر در شما امید به تاثیر تلاشهای اصلاحطلبانه نسبت به سیاست‌های جاری و رسمی وجود دارد، چگونه است که روش‌ها و راه حل‌های حکیمانه برای پیدا کردن زبان مشترک با نسل معترض مفقود است؟

جریان اصلاح‌گری در سه دهه گذشته همواره با راهبردهای تکراری، صرفا پدیده‌های نسبتا قطعی و قابل پیشبینی همچون انتخابات را مدیریت کرده و اصولا برای مدیریت دنیای ناشناخته‌ها و فضای‌عدم قطعیت که در کشورهای پیشرفته مورد توجه است، فاقد مهارت‌های کافی بوده است.

معترضان در خیابانها و دانشگاه‌ها از جنس پدیده‌های غیر قطعی می‌باشند و ارتباط گیری با آنان راهبردهای خلاق و سازگار با حل مسائل ناگهانی را میطلبد نه پاک کردن صورت مسئله با نادیده انگاشتن آن‌ها!

چنانچه این مهم در توان اصلاح طلبان نباشد باور به امید اصلاح و سایر وعده‌های جریان اصلاح طلبی نیز فاقد منطق باورپذیری خواهد بود.

۴) جریان اصلاح طلبی در طول حضور تاریخی خود در ایران همواره بر روش‌های اخلاقی، انسانی و غیر تحمیلی تاکید داشته و خواهد داشت اما متذکر می‌شویم که جریان اصلاح طلبی حسابش با اشخاص اصلاح طلب جداست و متفاوت!

پُر واضح است که عناصر اصلاح طلب در شکل گیری بسیاری از مشکلات و مسائل امروز با عملکرد ناصحیح یا با فقدان عملکرد مناسب و به موقع سهیم هستند و باید بپذیرند که به طریق اولی در مواردی مقصر بوده و بایستی از پیشگاه همه هموطنان بویژه جوانان، زنان و اقوام عزیز ایرانی عذرخواهی کنند.

۵) در پایان متذکر می‌شویم که جریان اصلاح طلبی برای نیل به توفیق می‌بایست با حفظ انسجام نیروهایش در سراسر کشور، باب گفتگو با ذخائر دانایی این مرز و بوم را در همه بخش‌ها آغاز و با خلق فرصت‌های نوین، ایران عزیز را از گزند استمرار کژکاری‌ها و تلاش بدخواهان ملک و ملت باز دارد.

به قطع جریان اصلاحی، عدالت محور و آزادیخواه ایران در تاریخ مبارزاتش شما را تحسین کرده و از شما به نیکی یاد خواهد کرد و نقش آن اصلاح‌گر اندیشه ورز چه در صحنه‌های قبل از انقلاب ۵۷ ایران و چه بعد از آن را همیشه به یاد داشته و به عنوان چهره‌ای همراه با خواست ملت و دلسوز منافع ایران به خاطر خواهد سپرد.

ازخداوند متعال طول عمر همراه با سلامتی و عزت برایتان آرزومندیم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4342
  • 80 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.