• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

1

سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز

  • کد خبر : 17240
  • 06 فروردین 1403 - 10:14
سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز
ارج نهی به این جانور ارزشمند، ریشه حضور آن بر سفره هر ایرانی در شب عید است. به تعبیری ایرانیان با خوردن (قربانی نمودن) ماهی آیین شکرگذاری خود را از نعمت‌های خداوند ادا نموده و از حضرت ایشان سپاسگزاری می‌کنند.

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که پخت آن به ویژه در شب سال نو بسیار متداول است. سابقه حضور این غذای لذیذ بر سفره‌های عید ما به قطع و یقین به قدمت نوروز نمی‌رسد و بایستی متداول شدن آن را به قرن‌‌ها بعد از مرسوم شدن نوروز باستانی نسبت بدهیم.

ماهی به عنوان یک نماد در فرهنگ ایرانی حضور پررنگی دارد. ارتباط همیشگی این جانور با آب به عنوان عنصری مقدس، نقش آن را به عنوان نمادی مورد احترام در کنار «آناهیتا»، ایزد آب‌ها قرار داده و نقش آن را از دیرباز به عنوان مظهر برکت، پاکی و گشادگی روزی بر کوزه، سفال، گوهر آویزها و … حک نموده است.

یکی از کهن‌ترین نقوش ماهی به تندیس طلایی‌ای مربوط است که در گنجینه آمودریا از محوطه باستانی تخت قباد کشف شده و قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. ایرانیان با نقش نمودن ماهی بر روی لوازم زندگی، جواهرآلات، کتیبه‌ها و .. تلاش می‌نمودند تا برکت و پاکی آب را با خود همراه سازند.

نقوش ماهی در آثار ماقبل هزاره دوم پیش از میلاد در سفالینه‌های تپه‌های باستانی سیلک، تل باکون و تل شقا، تپه ژالیان و سفالینه‌های تخت جمشید، تخت طاووس، شهر سوخته و … نشان از حضوری پررنگ در باور اساطیری ایران دارد.

ارج نهی به این جانور ارزشمند، ریشه حضور آن بر سفره هر ایرانی در شب عید است. به تعبیری ایرانیان با خوردن (قربانی نمودن) ماهی آیین شکرگذاری خود را از نعمت‌های خداوند ادا نموده و از حضرت ایشان سپاسگزاری می‌کنند.

ریشه اساطیری انتخاب ماهی برای غذای شب عید به داستان گم شدن انگشتر حضرت سلمیان باز می‎گردد. این انگشتر خاص که توسط آن سلیمان بر دیو و پری فرمان می‎راند، توسط دیوی که به شمایل سلیمان نبی درآمده بود دزدیده و به قعر دریا انداخته شد. سلیمان که از ماجرا خبردار شد، ب ه ناچار تخت سلطنت را رها کردذه و به میان مردم آمد تا آنها را از ماجرای گم شدن انگشتر و جعلی بودن  پادشاه آگاه  کند. ناگفته پیداست که او در این امر موفق نبود و از شهر بیرون انداخته شد.

سلیمان به ناچار راهی سفر شد و در کنار دریا سکونت پیدا کرد و به شغل ماهیگیری پرداخت. مدتی از این ماجرا گذشت تا اینکه سلیمان انگشتر خود را درون شکم ماهی صید شده‎ای یافت. ماجرای سلیمان و پیدا  شدن انگشتر به سرعت به گوش مردم شهر رسید و آنها همزمان با سیزدهمین روز سال جدید ا ز شهر خارج شده و به جستجوی سلیمان پرداختند تا او را به تخت خود  بازگردانند.

این منشاء اسطوره‎ای بعدها به عنوان یکی از ریشه های انتخاب ماهی برای شب عید مطرح شد. با ورمندان اساطیری نوروز بر این اعتقادند که قربانی کردن ماهی نوعی تلاش برای یافتن حقیقت و جوهره واقعی بشر است که خدا به او اعطا نموده و دیوان از او دزدیده و به قعر دریا افکنده‎اند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=17240
  • 64 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.