• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

غلامرضا علیزاده : جناب دکتر محدثی گیلوایی در شگفتم که جامعه‌شناسی چون جنابعالی که دغدغه‌ی شناخت تاثیرات دین بر ساحتِ جامعه را دارید

  • کد خبر : 14990
  • 12 آبان 1402 - 11:45
غلامرضا علیزاده : جناب دکتر محدثی گیلوایی در شگفتم که جامعه‌شناسی چون جنابعالی که دغدغه‌ی شناخت تاثیرات دین بر ساحتِ جامعه را دارید
گفته‌اید که محققی گیلک‌ هستید و صفت "پانترک" به شما نمی‌چسبد، البته گیلانی‌بودن‌تان از نظر مغفول نمانده و از این منظر مایه خوش‌وقتی است، اما تمامی حرکات و قلم‌زدن‌های جهت‌دارانه‌تان نسبت به کوروش و حکومت پر افتخارِ هخامنشی، در جهت ستیز با مواریث تاریخی و فرهنگی ایران‌بوده

 جناب دکتر محدثی گیلوایی
با احترام

پاسخ‌‌تان را به هشدار قرمطیِ تپورستان دریافت کرده‌ام. به عنوان پیش‌درآمد پاسخی که بعدها خواهم نبشت، در شگفتم که جامعه‌شناسی چون جنابعالی که دغدغه‌ی شناخت تاثیرات دین بر ساحتِ جامعه را دارید، چرا همچون سلفِ تمدن‌ستیزتان(مرحوم شریعتی)، پا‌ی‌افزار به‌پا نکرده و بیابان‌های ربذه و تبوک و موته را گز نمی‌کنید و سر در چاه ینبوع نمی‌نمایید؟
می‌دانید در گذر طولانیِ زمان و نیز به سببِ غارت تاریخیِ تازیان، کتاب‌های گرانسنگ و میراث فرهنگی‌مان در آتش جهلِ نیاکانی سوزانده شدند تا غمی سترگ همواره گلویمان را بفشارد و ما را در اندوه میراث به یغما رفته، گرفتار ساخته و دست‌مان را از منابع دستِ یکم تاریخی کوتاه نماید.
اکنون چه داریم؟ جز پاره‌‌ای از منابع یونانی و اسرائیلی و کهن‌روایت‌هایی از اوراق مصاحف، و البته یزدان را شاکریم که سنگ‌نبشته‌ها و به تعبیر شما گِل‌نوشته‌ها(الواح) را داریم و نیز مفتخریم که به روایت سنگ‌برجسته‌های پایین پلکان پرسپولیس(تخت جمشید) هژمونی و شکوه امپراطوری هخامنشی بر ملت‌های آن‌روز جهان امری ثابت شده است.
پرسش اما این است، چه ضرورتِ تاریخی‌ای محققِ جامعه‌شناسِ ما را بر آن داشته تا تیشه برداشته و همچون مراد خویش، به جنگ تمدن کهن ایرانی آمده است تا همین اندک را که از دست خونریز تاریخ جان سالم بدر برده است، از چنگ‌مان ستانده و ما را در نزد دشمنان و فرصت‌طلبان؛ غیر اصیل، جعلی و فاقد عقبه تاریخی معرفی نماید.
تلاش وافر دارید تا کوروش را چند خدایی و ستایشگر مردوک و پیرو مکتب پلورالیسم معرفی نمایید! اینکه پادشاهی چنین روادارانه به باورها و اعتقادات ملت‌های دیگر احترام بگذارد و مردم بابِل در مسیر دروازه ایشتار به احترام او صف بسته تا پادشاه بزرگ پارس بدون خونریزی به فتح این شهر نائل آید، نه جای ننگ؛ که سبب‌ساز تفاخری کم‌مانند است. اما منتهای کنشِ جنابعالی این است تا دنبال کاغذپاره‌های تاریخی و روایت‌های دست چندم هخامنشی‌ستیزان بگردید تا اثبات نمایید کوروش خونریز بوده و انچنان فروتن هم نبوده و سخن از حقوق بشر را در آن برهه تاریخی خالی از وجاهت دانسته‌اید! شگفتا چرا خون‌ریزی‌های دیگر اقوامی که کیان و پهنه این خاک اهورایی را درنوردیدند، چشم محقق گیلک مارا نگرفته!؟ و انتظار داشتید کوروش در همه سرزمین‌ها اصطلاحاً با سلام و صلوات وارد شود!
گفته‌اید که محققی گیلک‌ هستید و صفت “پانترک” به شما نمی‌چسبد، البته گیلانی‌بودن‌تان از نظر مغفول نمانده و از این منظر مایه خوش‌وقتی است، اما تمامی حرکات و قلم‌زدن‌های جهت‌دارانه‌تان نسبت به کوروش و حکومت پر افتخارِ هخامنشی، در جهت ستیز با مواریث تاریخی و فرهنگی ایران‌بوده و [خواسته یا ناخواسته] در جبهه واگرایان و ایران‌ستیزان ایستاده‌اید، نشان به آن نشانی که پس از هر انکار شما نسبت داشته‌های تاریخی و ضدیت با کوروش چه کسانی برایتان هورا می‌کشند و کلاه شاپو از سر برمی‌دارند!!
در پایان اینکه، گفته‌اید که میخواهید نظریه‌پردازِ حوزه جامعه‌شناسی شوید. آمال‌تان را می‌ستایم و به تعبیر کهن‌واژگانِ تپوری؛ 《خواسته‌ی تو، مِه دلِ ارمونه》اما قرمطی را نیز آرزویی‌ست؛ و آن اینکه سگالش مدامش را بر این آرمان مبتنی ساخته، تا چه کند که ایران هماره سربلند باشد و ابهت و شکوه تاریخی‌اش بدان بازگردد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14990
  • نویسنده : غلامرضا علیزاده
  • 38 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.