• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

طالبان و میراث فرهنگی ایران | محمدعلی بهمنی قاجار

  • کد خبر : 1381
  • 25 بهمن 1400 - 5:32
طالبان و میراث فرهنگی ایران | محمدعلی بهمنی قاجار
در مجموع طالبان می‌تواند افغانستان را به سرزمینی بی‌دولت تبدیل نماید که در آن امکان شکل گیری هر حرکت خطرناک منسجم و یا کور و غیر منسجمی وجود دارد. همگی این نگرانی‌ها از قدرت گیری طالبان به جا و معقول و منطقی است ولی یک موضوع مغفول مانده است چون گویا متولی ندارد که نگران این خطر بالقوه طالبان باشد، خطر و تهدیدی که از قوه به فعل هم درآمده است و آن نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی در افغانستان و ایرانی‌زدایی در افغانستان است.

بازگشت طالبان به قدرت از ابعاد گوناگون ترسناک و پر از بیم و نگرانی بوده است، در وهله نخست این شائبه وجود داشته است که طالبان دوباره افغانستان را به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل نماید، باردیگر، طالبان، به القاعده و شبکه‌های تروریستی جهانی و حتی منطقه‌ای پناه داده و به آنان فرصت دهد که در افغانستان، پایگاه ایجاد کرده و یک شبکه تروریستی را در سرتاسر جهان رهبری نماید. نگرانی دیگر، موضوع حقوق زنان است این که طالبان با نقض فاحش حقوق بشر به ویژه از میان بردن حیثیت و حقوق انسانی زنان، دستاوردهای ۲۰ سال گذشته جامعه مدنی افغانستان را از میان برده و حکومت اختناق و وحشت و بردگی زنان را ایجاد نماید، می‌تواند یک شرمساری بزرگ برای آمریکایی‌ها و کل جهان غرب باشد، هنوز یادمان نرفته است که در زمانی نه چندان دور روسای جمهور وقت آمریکا هم چون: بوش پسر و اوباما با چه تبختری از آموزش زنان در افغانستان به عنوان دستاوردهای حضور آمریکا در این کشور یاد می‌کردند و هم اکنون این خطر وجود دارد که همگی این آثار از میان رفته و به عصر خاموشی زنان افغانستان بازگردیم.
مواد مخدر نگرانی دیگر است، اگرچه طالبان ادعا کرده که مانع از کشت و تولید و تجارت مواد مخدر می‌گردد ولی کدام ساده لوحی است که باور نماید، آنان که قدرت و عقبه‌شان به این تجارت گره خورده است حال ناگهان می‌توانند دست از این تجارت و مزایای پرسودش بکشند. نگرانی دیگر از حکومت طالبان، عدم کارآمدی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آنان است که در نتیجه می‌تواند منجر به بروز پیامدهایی هم چون: جنگ داخلی و قحطی و گرسنگی در افغانستان و مهاجرت‌های قانونی و غیر قانونی و در یک کلام فرار از افغانستان گردد، موضوعی که بدون تردید پیامدهای امنیتی گسترده‌ای برای همسایگان افغانستان و به طور خاص ایران خواهد داشت.
بیم دیگر موضوع‌عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و تضییع حقوق اقوام گوناگون افغانستانی و خطرات ناشی از این موضوع برای کشورهایی است که هم تباران آنان در افغانستان وجود دارد، خطراتی که طیف گسترده‌ای از حذف گروههای جمعیتی هم فرهنگ تا طغیان و شورش در میان آنان و عواقب چنین شورش‌هایی را در بر می‌گیرد. در مجموع طالبان می‌تواند افغانستان را به سرزمینی بی‌دولت تبدیل نماید که در آن امکان شکل گیری هر حرکت خطرناک منسجم و یا کور و غیر منسجمی وجود دارد. همگی این نگرانی‌ها از قدرت گیری طالبان به جا و معقول و منطقی است ولی یک موضوع مغفول مانده است چون گویا متولی ندارد که نگران این خطر بالقوه طالبان باشد، خطر و تهدیدی که از قوه به فعل هم درآمده است و آن نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی در افغانستان و ایرانی‌زدایی در افغانستان است. تاکنون حرکت گسترده و فراگیری از سوی طالبان برای ایرانی‌زدایی سازماندهی است. نمادهای مهم فرهنگ ایرانی در افغانستان: زبان فارسی، تقویم خورشیدی، عید نوروز، میراث فرهنگی ملموس ایرانی هم چون: بناها و آثار باستانی و تاریخی و نیز مشاهیر بزرگ فرهنگی افغانستان هستند که آنان را به ایران پیوند می‌دهند. همگی این نمادها در چند ماه اخیر در معرض حذف بوده و طالبان در راستای ریشه کنی و تضعیف آنان، گام برداشته اند. استفاده از زبان فارسی در مکاتبات رسمی و رسانه‌های عمومی به شدت کاهش یافته است، تقریبا کلیه احکام حکومتی و بخشنامه‌های طالبان به زبان پشتو است، نخستین و تاکنون تنها سخنرانی نخست وزیر طالبان به زبان پشتو بوده است، در مصاحبه‌های مطبوعاتی زبان اول پشتو است. شبکه‌های سراسری افغانستان مانند: طلوع و آریانا، برنامه‌های تولیدی به زبان فارسی را به طور محسوسی کاهش داده و برنامه‌های پشتو را افزایش داده‌اند. تقویم خورشیدی نیز کاملا به کناری گذارده شده است، تقویم قمری به عنوان تقویم رسمی طالبان مطرح بوده و درکنار آن نیز تقویم میلادی مطرح است و خبری از تقویم خورشیدی نیست. در قانون اساسی پیشنهادی طالبان دو عید رسمی تنها فطر و قربان است و نه تنها نامی از نوروز نیست بلکه با تصریح بر این که دو عید رسمی فطر و قربان هستند بر رویه و دیدگاه سلفی‌ها در مورد نفی هر عید به جز فطر و قربان تاکید شده و به نوعی نوروز نفی گردیده است. میراث فرهنگی مملوس افغانستان نظیر منار جام در ولایت غور و… نیز رو به زوال و نابودی است، در یک کلام، طالبان کمر به نابودی مظاهر فرهنگ ایرانی در افغانستان بسته است و باتوجه به بی‌اهمیتی این موضوع برای جامعه جهانی و حتی دولت و مقامات ایرانی، چه بسا در وهله نخست ساده‌ترین آرزوی طالبان همین نابودی فرهنگ ایرانی در افغانستان باشد، اما اگر به عمق و ریشه فرهنگ و مدنیت ایرانی در یکی از مهمترین خاستگاههای آن یعنی خراسان بزرگ تاریخی نگاه کنیم، باید بگوییم که این خواسته طالبان، سهل و ممنتع بوده و در عمل توفیقی در آن نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1381
  • نویسنده : محمدعلی بهمنی قاجار
  • منبع : مجله نیم روز
  • 619 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.