• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

4

بیات : زنجیره‌ی قوم‌گرایی از عبدالرحمان خان تا طالبان

  • کد خبر : 12673
  • 24 خرداد 1402 - 1:16
بیات : زنجیره‌ی قوم‌گرایی از عبدالرحمان خان تا طالبان
آموزش زبان پشتو در ادارات و در مکاتب اجباری شد و تلاش شد یک نوع فارسی‌ستیزی در سیاست حکومتی، ‌حاکم شود تا به امروز که حتی در قانون اساسی افغانستان، سرود ملی را به زبان پشتو اختصاص دادند

رخدادهای مملکت ما چنان به هم پیوند خورده که این روزها دیگر برای تحلیل مسائل کشور لازم نیست سیاستمدار باشی. کافی است رشته تحولات یک قرن اخیر را در افغانستان کنار هم بچینی و مرحله به مرحله تعصب پشتون‌گرایی را رصد کنی.

همین صد و سی سال پیش، دوران عبدالرحمان خان را مردم به یاد دارند، کسی که با کشتار مردم هزاره‌جات، به بردگی گرفتن آنها و غصب زمین‌های‌شان و با جایگزین کردن پشتونها، باعث کوچ عده‌ی زیادی از آنها به پاکستان و ایران شد، جرم‌شان هزاره بودن، شیعه بودن و فارسی زبان بودن بود.

صفحه‌ی دیگری از تاریخ ورق می‌خورد و این بار به تغییر نام یک سرزمین می‌رسیم، نام یک قوم «افغان» به کل کشور تعمیم داده می‌شود و «خراسان» بزرگ می‌شود «افغانستان».

زمان می‌گذرد و این بار در دوران محمد نادر خان، گروه‌هایی از پشتون‌های جنوب به نوار مرزی و شمال افغانستان منتقل می‌شوند جایی که تاجیک‌نشین و ازبک‌نشین هستند، جریانی که همین حالا هم ادامه دارد..‌‌.

گردونۀ زمان می‌چرخد دوران ظاهر شاه است، زمانی که زبان پشتو در کنار زبان فارسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. آموزش زبان پشتو در ادارات و در مکاتب اجباری شد و تلاش شد یک نوع فارسی‌ستیزی در سیاست حکومتی، ‌حاکم شود تا به امروز که حتی در قانون اساسی افغانستان، سرود ملی را به زبان پشتو اختصاص دادند، من این قانون را در شرایطی که قومیت‌های متعدد با زبان‌های مختلف و به صورت گسترده با زبان فارسی صحبت می‌کنند درک نمی‌کنم.

و بعد نوبت حامد کرزی و اشرف غنی است تا در تب تعصب پشتونی خود، کسانی را که کارنامه‌شان پر است از انتحاری، برادر بخوانند، برادرانی ناراضی که نارضایتی‌‌شان را با ریختن خون جوانان و کودکان و زنان و مردان شیعه و فارسی زبان بروز می‌دهند، مثل حوادث اخیر در دشت برچی.

و حالا طالبان، با حاکمیتی یک دست پشتون در شمال و جنوب و شرق و غرب میدان‌دار است و قصه هم همان قصه‌ی گذشته…

ساختن کشوری یک‌دست پشتون با یک فکر افراطی و سلفی، ‌بدون زبان فارسی و توازن قومی و زبانی در کشور.

تعصب قوم‌گرایی و پشتونیسم چشم‌ها را کور و کر کرده است و آینده‌ی کشور را تیره و تار کرده و درهم پیچیده است.

این است داستان سرزمینی که روزی خراسان بزرگ بود، مولانا و سنایی و ناصرخسرو و خواجه عبدالله انصاری و دیگر بزرگان زبان فارسی را پرورد و گنجینه‌ای به نام زبان فارسی را با همه تعالیم بی‌نظیر و ارزشمندش به تاریخ بشر هدیه کردند.

آیا برای نجات زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی فکری هست طرحی هست ؟

نکند روزی برسد که زبان فارسی در افغانستان تبدیل به یک قصه شود در تاریخ گذشته …

روزی روزگاری در کابل و غزنه و هرات و بلخ و بامیان و بدخشان…مردم به زبان فارسی حرف می‌زدند، مادران به فارسی برای بچه‌هایشان، لالایی‌می‌خواندند، جوانان به فارسی شعر می‌سرودند، شب‌های کابل، شب‌های شعر بود، تابلوهای خیابان‌ها و دکان‌ها فارسی بود و …

روزگاری بود اما حالا ….

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12673
  • نویسنده : زینب بیات
  • 103 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.