• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

۱۰۰خورشید سلیمانی : سالگی یک ذهن درخشان در ۱۰۰ سال گذشته.

  • کد خبر : 12366
  • 10 خرداد 1402 - 0:28
۱۰۰خورشید سلیمانی : سالگی یک ذهن درخشان در ۱۰۰ سال گذشته.
او یک روشن‌فکر اصیل است که به آکادمی دیتازده فهماند که چگونه از «اسارت داده‌ها» بیرون بیاید و «فکر» کند، زیرا او بیش از هر کسی و بهتر از دیگران دریافت که «دیتا، تفکر نیست»، «اطلاعات هم، معرفت و دانش نیست».

شاید هر ۱۰۰ سال یک‌بار، یا هر چند قرن یک‌بار بتوان شاهد چنین جمعی بود متشکل از چند نسل، از ۹۰ ساله تا ۱۵ ساله، و با حضور بهترین‌های فرهنگ، ادب و هنر، در یک سالن پر جمعیت در بخش شمالی تهران، برای تبریک تولد جشن ۱۰۰ سالگی یکی از بهترین و اصیل‌ترین روشن‌فکران ۱۰۰ سال اخیر ایران.

ایران لمپنی و روشن‌فکری؟

ایران لمپنی و جمع فرهیختگان؟

ایران لمپنی و تجمیع نسل‌ها؟

بله. این اتفاق عجیب در پایتخت ایران، امروز (سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲) رخ داد و نشان داد که حتا در لمپنی‌ترین لحظات جامعه ایران که از در و دیوارش حماقت، بلاهت و لمپنیسم می‌بارد، می‌توان شاهد یکی از بهترین جشن‌های مردمی چند قرن اخیر در ایران بود. جشنی که در آن نه سیاست قدرت‌های سرکوب‌گر پشت‌کرده به عقلانیت و انسانیت، که فرهنگ و ادب برآمده از فهم، عقلانیت، انسانیت و روشن‌فکری به مفهوم دقیقش، قدرت مسلط است. این جشن برای او بود، به افتخار او بود و برآمده از روشن‌فکری او و انسانیت او بود.

او را می‌توان با قاطعیت تمام یک «روشن‌فکر اصیل» نامید. روشن‌فکری فراتر از سنت ایدئولوژیک‌اندیشان، تئولوژیک‌انگاران و آکادمیسین‌های داده-محور که به دلیل اسارت‌شان در چارچوب‌های خشک ایدئولوژی، تئولوژی و دیسیپلین، نتوانستند به حوزۀ «تفکر» وارد شوند.

او یک روشن‌فکر اصیل است زیرا به عقیم بودن سیاست در ایران پی برد، آن زمان که دیگران سیاست‌زدگی را مُد زمانه می‌دانستند.

او یک روشن‌فکر اصیل است که با ظرافت و تیزبینی کتاب خواندنی و چاپ هشتم‌شدۀ «کشمکش‌های دین و دولت» را می‌نویسد.

او یک روشن‌فکر اصیل است آن زمان که ذهن عقب‌مانده ایرانی، عرفان را ضد دین، ضد علم و ضد سیاست معرفی کرده و خودش را مشغول رفع این تقابل ساختگی می‌کند، اما او چندین تحقیق دقیق و زیبا درباره مولوی، شمس و عرفان و ابن عربی می‌نویسد.

او یک روشن‌فکر اصیل است آن زمان که اغلب در فکر جمع‌آوری پول به هر قیمتند، او پول و ثروت خود را فدای علم، دانش، فرهنگ، تفکر، انسانیت و نجات جان و زندگی دیگران کرد و جدا از کمک به چند ناشر برای چاپ آثار نفیس، چندین مرکز آموزشی و فرهنگی تأسیس کرد.

او یک روشن‌فکر اصیل است در جایی که آکادمی بدترین تعاریف را درباره روشن‌فکری و روشن‌فکران ارائه داداو نه با تعریف، که با تفکر و انسانیتش، روشن‌فکری را نشان داد و اجرا کرد.

او یک روشن‌فکر اصیل است زیرا بزرگ‌ترین ویژگی روشن‌فکری را ۱۰۰ سال است با خودش دارد، همان ویژگی که کانت در مقاله «روشن‌گری چیست؟» در یک جمله کوتاه اما بسیار عمیق و زیبا بیانش کرد:

«جرأت دانستن داشته باش».

همان جرأتی که قرن‌هاست در جامعه ایران وجود ندارد. اما او به تنهایی نماد بارز «جرأت دانستن» است.

او یک روشن‌فکر اصیل است زیرا دومین ویژگی بارز روشن‌فکری را نیز با خود دارد، همان که اکثریت شاغلین دیسیپلینری، اکثریت نویسندگان، ادبیان، پژوهش‌گران، هنرمندان و فعالان سیاسی از آن محرومند: «ذهن چند وجهی و چند بُعدی».

کافی‌ست سعی کنید چند حوزۀ متفاوت و گاه متضاد دانش بشری را با هم و به صورت موازی در ذهن خودتان بپذیرید و به دنبال یافتن ربط آن‌ها با هم باشید تا بفهمید که روشن‌فکری چه مقام سخت و دشواریابی‌ست و جامعه ایران چه ابلهانه و ساده‌لوحانه به واژه روشن‌فکری خیانت کرده و چه ابلهانی را به عنوان نماد روشن‌فکری معرفی کرده است، به جای آنکه او و امثال او را که تعدادشان به ده نفر هم نمی‌رسد در جایگاه و مقام دشواریاب روشن‌فکری ببیند، بفهمد، بشناسد و بشناساند.

او یک روشن‌فکر اصیل است زیرا که در اوج دانایی و خلاقیت فکری هنوز خودش را جاهل و نادان می‌داند و با عطش و سرعت می‌آموزد و همگان هم دریافتند که او تواضع نمی‌کند بلکه واقعیت را می‌گوید، آن هم در جامعه‌ای که ذهن تلنبار از مقداری اطلاعات پراکنده، خود را علامه می‌داند و با خشونت، قاطعیت و همه‌چیزدانی سطحی، رأی و حکم صادر می‌کند که : «حقیقت در جیب من است» و «حقیقت همان است که من می‌گویم و من تعریف می‌کنم».

او همان روشن‌فکر اصیلی‌ست که هر دو حکومت سلطنت و فقاهت به عظمت او پی نبردند، به او خیانت کردند و او را به زندان فرستادند.

در صورتی که ایرانی که شاه را به شاهی رساند و فقیه را به فقاهت، توسط او با بهترین شکل ممکن به جهانیان شناسانده شد.

او یک روشن‌فکر اصیل است که به آکادمی دیتازده فهماند که چگونه از «اسارت داده‌ها» بیرون بیاید و «فکر» کند، زیرا او بیش از هر کسی و بهتر از دیگران دریافت که «دیتا، تفکر نیست»، «اطلاعات هم، معرفت و دانش نیست».

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12366
  • نویسنده : خورشید سلیمانی
  • 255 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.