• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8

سید مجتبی طاهری : وسط باز مصلح ؛ آنم آرزوست

  • کد خبر : 11450
  • 30 فروردین 1402 - 0:54
سید مجتبی طاهری : وسط باز مصلح ؛ آنم آرزوست
به زعم ایشان محسن رنانی ، هر چند به قبیح بودن واژه « وسط باز » اذعان دارد ، اما درصدد تغییر واژه « وسط باز » است که در زبان عرفی به فرد فرصت طلبی اطلاق می شود

آورده اند ؛ تعدادی بوزینه در شبی سرد زمستانی در پی آتشی بودند تا خود را گرم نمایند ، کرم شب تابی را یافته و به خیال آن که شعله آتش است ، چوب بر آن نهاده و به دور آن حلقه زدند . در آن حوالی درختی بود و برآن پرنده ای ، ناظر بر حال رقت انگیز بوزینگان بود . پس وی را بر آن حال ، طاقت نماند و ندا در داد ، که ای بوزینگان شما را چه شده است ، که آن آتش نیست ، کرم شب تاب ی است ، که گرمایی از آن به شما نرسد .

اما جمعیت بوزینگان ، به تصور آن که پرنده قصد سرقت آتش آن ها را دارد ، نه تنها برآن فریاد وق ع ی ننهادند ، که به یکدیگر نزدیک تر شدند . پرنده دست بردار نبود ، شوق بیداری و سری نترس داشت و قصد داشت به هر طریق ممکن ، جماعت جهال را از فرجام کار خویش آگاه نماید . پس از درخت پایین آمد و همان طور که هشدار می داد ، به جماعت بوزینگان نزدیک و نزدیک تر شد . ناگاه یکی از بوزینگان که از نصایح مکرر وی به خشم آمده بود ، جستی زده ، آن نگون بخت را بگرفت و کشت ، که گذشتگان نیک گفته اند ؛ زبان سرخ ، سر سبز می دهد بر باد .

در هفته های اخیر به همت نشریه وزین نیمروز ، مجادله ای کلامی میان اصحاب قلم در باب مفهوم « وسط باز » مطرح گردید ، کلیدواژه‌ ای که این روزها در فضای مجازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد . این کلیدواژه برای اعتراض به کسانی به کار می‌رود که در فضای دو قطبی حاکم بر فضای مجازی حرفی متفاوت می‌زنند. کسانی که نه حرف براندازان مخالف جمهوری اسلامی را عینا تکرار می‌کنند و نه حرف کاربران انقلابی و ارزشی که به سازمان‌ها و گروه‌ها ی خاص وصل هستند .

آن ها ( وسط بازان ) ، در موضوعات مناقشه‌برانگیز، مانند حوادث بعد از درگذشت مهسا امینی ، دقیقا به همین خاطر که در میانه قرار گرفته و نه در دو سر طیف ، مورد اعتراض هر دو سر طیف قرار می‌گیرند و به اصطلاح از هر دو طرف «فحش می‌خورند». همین مسأله باعث شده تا وسط ایستادن و «وسط باز» بودن ، خودش به یک فحش و ناسزا و عبارت اعتراضی تبدیل شود .

در اعتراض به این برداشت ، محسن رنانی در یادداشت مفصلی تحت عنوان « جادوگر وسط باز برانداز » ، با بیان مثال های متعدد به دفاع از وسط بازان پرداخته و آنان را به مثابه نیروهایی دانسته است که در هیاهوی صداهای نخراشیده ای که بر طبل جنگ می کوبند ، تلاش دارند تا از سطح منازعه و درگیری و وضعیت خودی و غیر خودی و دو قطبی شدن جامعه ، کاسته و بر راه حل های میانه تاکید دارند . اما این نظر ، بر عده ای ناگوار آمده ، بنابراین همت خود را جزم نموده تا با طرح نظریه تضاد دولت و ملت ، ضمن رد نظر دکتر رنانی ، از وی دلجویی نموده و خلاصه با یک تیر دو نشان زده ؛ هم وسط بازی را نفی و « وسط بازان » را وادار به سکوت نمایند و هم استاد را به نفع خود مصادره نمایند.

در همین راستا ، شهرام کیوانفر در یادداشتی تحت عنوان « درباره وسط بازی » ضمن رد نظر محسن رنانی ، وی را « خودی » دانسته که دلبسته ایران و ایرانی است و در همان حال غیر ایرانی را دشمن نمی بیند و به انسانیت متعهد است .

به زعم ایشان محسن رنانی ، هر چند به قبیح بودن واژه « وسط باز » اذعان دارد ، اما درصدد تغییر واژه « وسط باز » است که در زبان عرفی به فرد فرصت طلبی اطلاق می شود که می خواهد هر دو طرف بازی را داشته باشد و از منافع هر دو طرف بهره ببرد ، یا خط ر دو طرف را برای خود کاهش دهد و به بیان دیگر هم از آخور می خورد و هم از توبره ، نه به راست می ماند و نه به چپ ، بلکه به مصلحت وقت ، گاه به راست رفته و گاه چپ روی می کند ، نه مرامش استمرار دارد و نه مرادش .

به نظر می رسد در قاموس علوم انسانی ، واژه ها معنی واحد و یکسان که قابل قبول برای همگان باشد ، ندار ن د و چه بسا درگذر زمان رنگ می بازند و یا معانی جدید پیدا می کنند ، تا آن جا که می توان آن ها را بر روی پیوستاری به نمایش گذارد که معانی دوسر پیوستار تفاوت آشکاری با یکدیگر دارند و همین موضوع ، گوینده یا نویسنده را مجاب می نماید تا به منظور جلوگیری از سوء تفاهم ، برداشت خود از واژه مورد نظر را توضیح دهد . واژه « وسط باز » نیز از همین مقوله است . میان وسط باز فرصت طلب ، تا وسط باز مصلح ، فاصله ای به اندازه دو سر پیوستار است ؛ یکی در اندیشه بهره مندی خود و دیگری در اندیشه بهره مندی جامعه است .

وسط باز مصلح ، به مثابه داوری فرزانه است که فراتر از بازیکنان دو تیم ، به قواعد حاکم بر بازی اشراف و به نیک و بد رفتار بازیکنان آگاه است و تلاش دارد ضمن مدیریت بازی ، بازیکنان را به رقابت با یکدیگر و نه ستیز ، رهنمون سازد و در رسیدن به مقصود ، هر گز از انجام وظیفه خود دست بر نداشته و خسته و ناامید نمی گردد . وسط بازان مصلح ، هرگاه که در انجام مسئولیت خطیر اجتماعی خود موفق گردیده اند ، توانسته اند پگاه جنگ را زدوده و افق های صلح و پیشرفت را نمای ان سازند و هرگاه با شکست مواجه شده اند ، جامعه در مسیری دشوار که عقبه آن نزاع و درگیری و چشم انداز آن زوال و انحطاط بوده است ، قرار گرفته است .

به نظر می رسد استاد رنانی که دل در گرو صلح دارد و خشونت پرهیزی را پیش نیاز اصلاح می داند ، برداشت مصطلح و کلیشه ای «وسط باز » را که ، باب میل خشونت طلبان تاریخ ناخوانده هر دو گروه بوده و راه را بر هر گونه اصلاح می بندد ، و حل اختلاف دولت و ملت را به کاربرد سلاح و جنگ ختم می نماید ، نمی پسندد . بنابراین ، تلاش دارد تا نقشی دیگر بر دیوار زند و برداشت ی نو ارائه دهد تا آنانی که جز صفر و یک عدد دیگری را نمی شناسند ، وادا ر به تغییر مواضع خود نماید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11450
  • منبع : نیم‌روز
  • 254 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.