• امروز : پنجشنبه, ۱۱ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 January - 2025
::: 3407 ::: 0
0

: آخرین مطالب

پوتین و ترجیح اوکراین بر سوریه | الکساندر با نوف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد زاکانی پس از شرکت در انتخابات رای اکثریت را از دست داد تصمیمی شجاعانه ققنوس در آتش | مرتضی رحیم‌نواز شمایل یک اسطوره | مرتضی رحیم‌نواز بچه خانی آباد | ندا مهیار کالبد مدنی تهران | بهروز مرباغی* فضاهای عمومی و تعاملات اجتماعی رو بستر تاریخ | اسکندر مختاری طالقانی از تهران چه می‌خواهیم؟ | ترانه یلدا * داستان تولد یک برنامه | حمید عزیزیان شریف آباد* تاملی بر نقش سترگ سیدجعفر حمیدی در اعتلای فرهنگ ایران شبی برای «شناسنامه استان بوشهر» انجمن‌های مردمی خطرناک نیستند به آنها برچسب نزنیم فشار حداکثری فقط موجب تقویت مادورو خواهد شد | فرانسیسکو رودریگرز ناکارآمد‌ترین شورا | فتح الله اُمی نجات ایران | فتح‌ الله امّی چرا یادمان ۱۶ آذر، هویت بخش جنبشِ دانشجویی است؟ در ۱۶ آذر، هدف ضربه به استقلال و کنش‎گری دانشگاه بود یادی از۱۶ آذر | فتح‌ الله امّی وقایع ‎نگاری یک اعتراض | مرتضی رحیم ‎نواز روز دانشجو فرصتی برای تیمار زخم‌ها | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) نگاهی به جریان پایتخت‌گزینی در تاریخ ایران | غلامحسین تکمیل همایون در پایتخت‌ گزینیِ تهران | مرتضی رحیم‌نواز* تهران و چالش انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی* آخرالزمان یا جنگی بزرگ در خاورمیانه؟! | هادی طلوعی* اردن و سیستم جدید انتخاباتی | نصرت الله تاجیک* تهران، پایتخت هفت هزار ساله | محمدجواد حق شناس نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد حرکت به روی یال

8

پاسداشت سنت زیبای چهارشنبه‌سوری

  • کد خبر : 11168
  • 23 اسفند 1401 - 21:09
پاسداشت سنت زیبای چهارشنبه‌سوری
ایرانیان در شب آخرین چهارشنبه‌ اسفندماه هر سال همه با هم با شادی تمام و خوشحالی جشن می‌گیرند و آداب‌ورسوم زیبا و خاصی برگزار می‌کنند. چهارشنبه‌سوری امسال مقارن است با غروب تا پاسی از شامگاهان سه‌شنبه 23 اسفند.

این مراسم ریشه در آیین‌های ملی و باستانی سرزمین پاک و بزرگ ما دارد و بعد از حدود ۳۷۵۰ سال کماکان برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین زمان‌های تاریخ تاکنون پایدار مانده و حوادث روزگار نتوانسته خللی بر آن وارد کند. به این دلیل که ایرانیان از این گونه مراسم به‌خوبی مراقبت کرده و می‌کنند. آیین این شب بین تمام اقوام ایرانیان معمول است.

این یادواره تشریفاتی گوناگون دارد: بخشی از این تشریفات عمومی و مشترک میان مردم ایران و ملل دیگر آریایی است و بخشی دیگر خصوصی است.

زیباترین و قدیمی‌ترین آداب این شب آتش افروختن و جستن از آن و شادی کردن در کنار آتش است که هر بار می‌گویند: «زردی من از تو سرخی تو از من»، یعنی زردی، بیماری و ناتوانی را از من بستان و سرخی، شادابی و تندرستی را که در خود داری به من ببخش.

چنانچه آتش‌افروزی درون خانه باشد پس از سوخته شدن، خاکستری را که از آتش می‌ماند در خاک‌اندازی جمع و از خانه بیرون می‌برند، آن کس که آن را بیرون برده در هنگام بازگشت در می‌زند و از درون خانه از او می‌پرسند کیستی؟ از کجا آمدی و چه آورده‌ای؟ او پاسخ می‌دهد: «منم، از عروسی آمده و تندرستی آورد‌ه‌ام.»

در آیین‌های خاص می‌توان به کوزه‌ شکستن، آجیل خوردن، فال گوش ایستادن، گره‌گشایی، آش بیمار، فال گرفتن و … اشاره کرد.

آیین آجیل خوردن در شب چهارشنبه‌سوری از رسوم و آداب مخصوص است و باید آجیل شور و شیرین باشد.

آیین فال گوش ایستادن به این صورت است که کسانی که حاجتی دارند در این شب نیت می‌کنند و بر سر رهگذری به فال‌گوش می‌ایستند، نخستین عابری که گذشت به سخن او توجه می‌کنند و آن گفته را در استجابت مقصود به فال نیک یا بد می‌گیرند.

در خانه‌ای که بیماری باشد باید در شفای او کوشید که بیماری او به سال دیگر که چند روز بعد است نرسد، برای این کار آشی می‌پزند که به آش بیمار یا آش امام زین‌العابدین معروف است. قبل از تهیه آش درب منزل همسایه‌ها را می‌زنند و یا قاشق به ضرب مسین که همراه دارند می‌کوبند، صاحب‌خانه باید چیزی که بتوان در آش ریخت یا مقداری پول در آن ظرف بریزد و با آن مواد و پول لوازم آش را تدارک می‌بینند و آن آش را به بیمار و بقیه را به نیازمندان می‌دهند و معتقدند این آش هر دردی را شفا می‌دهد.

یکی از شیرین‌ترین آداب چهارشنبه‌سوری که بیشتر جنبه بازی و تفریح دارد، فال گرفتن با بولوئی (کوزه‌ کوچک دهان‌گشاد) است، دختران جوان چیزی را که نشانه‌ای از خود آن‌ها باشد در کوزه می‌اندازند و اشعار مختلفی که بتوان با آن تفأل کرد بر قطعه‌ کاغذی نوشته و تا کرده در آن کوزه می‌ریزند و از دختر کوچکی می‌خواهند دست در کوزه کرده و کاغذی را بیرون آورد و یکی از حاضران آن شعر را می‌خواند و سپس همان دختر یکی از اشیاء را بیرون می‌آورد؛ آن شعر فالی در حق صاحب آن نشانه است.

امروز هم کم‌وبیش بخشی از این آیین‌ها انجام می‌شود.

ناگفته نماند این جشن مانند بیشتر جشن‌های ایرانی به ستاره‌شناسی بستگی دارد و مبدأ همه‌ حساب‌های علمی تقویمی است. در آن روز در ۱۷۳۴ سال پیش از میلاد (۳۷۵۷ سال قبل) زرتشت پیامبر باستانی وحدانیت را برای اولین بار در جهان در جامعه‌ آن روز سر داد و پندار، گفتار و کردار نیک را که بنیاد سعادت انسان‌ها و همه‌ ادیان بر آن استوار است به عنوان رمز بقا مطرح کرد.

ایرانیان این مردمان سخت‌کوش و نیک پندار حساب گاه‌شماری جهان را در آن زمان بنیاد نهاده و کبیسه را پدید آوردند (ماه اسفند هر چهار سال یک‌بار ۳۰ روزه است) و تاریخ‌های کهن را درست و منظم کردند.

بر اساس منابع مختلف موجود، جشن چهارشنبه‌سوری در سال ۱۳۳۱ برای ۳۶۸۳ مرتبه و امسال برای بار ۳۷۵۳ ام برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11168
  • منبع : ستاره صبح آنلاین
  • 126 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.