• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5
سالروز صدای عدالت : در آستانه تولد امام علی(ع)

یونس نوربخش: از انسان متعادل به سوی انسان کامل

  • کد خبر : 10086
  • 12 بهمن 1401 - 23:10
یونس نوربخش: از انسان متعادل به سوی انسان کامل
آنگاه که این انسان بتواند این خصلت و خلق و خوی را در خود پایدار و نهادینه کند و پای بسوی فصلیت هایی نظیر گذشت ...

عدالت به معنی تعادل و توازن چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی موجب پویایی ، رضایت و امید می شود به همان اندازه که جامعه نامتوازن، نابرابر و با شکاف های اقتصادی و اجتماعی عمیق موجب خشم و نارضایتی و ناامیدی می شود. انسان اسلامی از انسانی شروع می شود که توانسته است وجود اش را به عدل و حق عادت دهد. نه تجاوز گر باشد و نه زیر بار ظلم و تجاوز برود. آنگاه که این انسان بتواند این خصلت و خلق و خوی را در خود پایدار و نهادینه کند و پای بسوی فصلیت هایی نظیر گذشت و احسان و بخشش نهد، او در حال انسان کامل شدن است. خود واقعی اش را یافته و به کمال انسانی دست یافته است.

این فرایند در یک رابطه و دیالکتیک با خود و دیگران و خدا حاصل می شود. این همان حرکت جوهری از قوه به فعل رسیدن است که موجب شکوفایی می شود. دین در این کالبد متوازن، نه تنها زیبا و معقول خواهد بلکه به خودشناسی و خود یابی کمک خواهد کرد و به کمال خواهد رساند. جامعه متوازن جامعه تک ساحتی نیست. جامعه ای است که در آن جامعه از تامین نیازهای اولیه عبور کرده و انسانها در آن به مرحله زیست فرامادی گام نهادند. این جامعه همچون پیکر تراشیده ثابتی نیست که انسانها در قالب ساختاری ثابت در محل خود قرار گیرند و یکی سر باشد و آن دیگری دست و یا پای آن.

اجزا و اعضاء این موجود زنده، در یک تعامل مستمر و قابل تغییر قرار دارند و بر اساس شایستگی و مسابقه جابجا و متحول می شوند و دائما در حرکت اند. آنها مثل کهکشان راه شیری، بصورت حلزونی دور خورشید وجود می چرخند. توازن چنین جامعه ای در امکان حرکت، پویایی و شکوفایی انسانهاست.حرکت آنها عمودی به معنی سلطه کسی بر کسی نیست. بلکه حرکتی است طولی به دور مبدائی واحد در مدارهایی که جابجا می شوند.غایت این مدار های حرکت بسوی انسان کامل و جامعه کامل است که فضا و نقطه ایستادن او را مشخص می کند. توازن به این معنا انسانهای متجاوز گر و زیاده خواه( ناحق و ناعادل) را از مدار خارج خواهد کرد و اگر عکس آن رخ دهد به این معنا است که کلیت امر از مدار خارج و جامعه تباه شده و جامعه فاضله به جامعه فاسقه مبدل شده است. این جا نقطه ی همراهی و در عین حال جدایی ماست با فارابی. جامعه امروز نه با عدالت سوسیالیستی نه با عدالت لیبرالی و نه با عدالت فارابی به مقصد می رسد آنچه بشر نیاز دارد عدالت علی است، عدالت آنگونه که علی معنی کرده است. این سخن پیامبر اسلام را بازخوانی کنیم و باید باز فهم کنیم که فرمود علی بر مدار حق است و حق بر مدار علی

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10086
  • نویسنده : یونس نوربخش
  • 210 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.