• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

4

موزه آبکار در تهران

  • کد خبر : 4568
  • 25 آبان 1401 - 12:00
موزه آبکار در تهران
نشانی: تهران. مجموعه کاخ موزه سعدآباد

موزه آبکار به عنوان یکی از موزه هایی که با به نمایش گذاشتن آثار هنری شناخته می‌شود در یکی از ساختمان‌های مجموعه کاخ سعدآباد وجود دارد. این ساختمان تا قبل از سال ۱۳۵۷ به‌عنوان کاخ لیلا پهلوی شناخته می‌شد سپس در سال ۱۳۷۳ این ساختمان به موزه مینیاتور آبکار تبدیل شد. برای تبدیل آن به فضای موزه، فضای داخلی آن با تلاش معماران سازمان میراث‌فرهنگی کشور، تغییرات مختصری پیدا کرد و اتاق‌ها به تالارهای موزه تبدیل شد. البته برای تبدیل این ساختمان به موزه هیچ‌گونه تغییری در ساختار فیزیکی ساختمان ایجاد نشده است. در فضایی که این موزه قرار گرفته است موزه‌های دیگری نظیر: موزه نظامی در ضلع شمالی، موزه بهزاد در ضلع جنوبی، کاخ‌موزه ملت در غرب و جنوب غربی قرار دارد. درب ورودی این موزه به‌صورت درب چوبی است که با ایده از درب‌های دوره قاجار با نقش گره ساخته شده است. همچنین در این فضا حوضی به شکل دایره‌ای که دارای فواره‌هایی است به سبک دوره قاجار ایجاد شده است. بعد از گذشتن از درب چوبی دو پله کوتاه وجود دارد که باعث می‌شود شما وارد موزه شوید. بعد از آن وارد تراس کوچکی می‌شوید که این تراس در واقع ورودی ساختمان است.

در محوطه حوض دایره‌ای شکل با فواره‌های زیبا به سبک دوره قاجار وجود دارد که با چند باغچه تزیین شده است. در قسمت شرقی موزه دو یادمان بر روی دیوارهای آجری نصب شده است که زرد رنگ هستند، یکی از آن ها تابلوی موزه مینیاتور آبکار است که با خطوط اسلیمی ظریفی تزئین شده و دیگری هم لوح یادبود افتتاح موزه است.

در سمت راست ورودی موزه که در ضلع شرقی بنا واقع میشود تالار شماره یک قرار دارد بعد از آن اگر سه پله ای که در انجا قرار دارد را بگذرانید به راه رویی میرسد که در کنار پله های آن باغچه های مصنوعی زیبایی ساخته شده است. همچنین در انتهای راهرو در ضلع غربی ساختمان، انبار کوچک موزه ایجاد شده است.

موزه مینیاتور آبکار دارای سه تالار است که در تالار شماره یک، آخرین دستاوردهای استاد آبکار یعنی آثار مینیاتور، تذهیب و نقش گره به نمایش گذاشته شده است و در تالار  شماره دو، مجموعه‌ای از نقاشی‌های آبرنگ، هنرهای تزئینی، نقاشی‌های زیر لاکی، روغنی و آثار مینیاتور کلارا آبکار و در تالار سه، بهترین اثرهای کلارا آبکار یعنی چند نمونه از مینیاتور روی عاج و چند کپی از کار مینیاتوریست های بنام ایران و یک نمونه از تذهیب که نشان دهنده خلاقیت خانم آبکار میباشد به نمایش گذاشته شده است.

کلارا آبکار به عنوان یک مینیاتوریست اصفهانی شناخته میشود که برنده گواهینامه درجه اول مینیاتور از وزارت پیشه و هنر در سال ۱۲۳۰ هجری شمسی میشود و تابلوهای خود را به سازمان میراث فرهنگی کشور اهدا کرده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4568
  • منبع : ستاد گردشگری شهر تهران
  • 93 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.