• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

3

مهدی نصیری : برای احمد زید آبادی

  • کد خبر : 14440
  • 28 شهریور 1402 - 21:50
مهدی نصیری : برای احمد زید آبادی

مهدی نصیری :  برای احمد زید آبادی   ✍مهدی نصیری   با نظر آقای احمد زیدآبادی در مورد توتالیترنبودن جیم الف موافق نیستم، چرا که توتالیتاریسم به قول منطقی ها کلی مشکک است که ذومراتب است و ممکن است بگوییم شدت توتالیتر و تمامیت خواه بودن ج ا از مثلا دولت کره شمالی کمتر است […]

مهدی نصیری :  برای احمد زید آبادی

 

✍مهدی نصیری

 

با نظر آقای احمد زیدآبادی در مورد توتالیترنبودن جیم الف موافق نیستم، چرا که توتالیتاریسم به قول منطقی ها کلی مشکک است که ذومراتب است و ممکن است بگوییم شدت توتالیتر و تمامیت خواه بودن ج ا از مثلا دولت کره شمالی کمتر است اما این، مانع از کاربرد وصف توتالیتر ونیز وصف استبداد در باره ج ا نیست. مهم این است که به تعبیر درخشان فقیه برجسته ی مشروطه خواه شیخ محمد حسین نایینی، استبداد بویژه استبداد دینی عین نجاست است که جز با ازاله آن ـ و نه با شستشو ـ، مشکلش حل نمی شود.

همچنین با تحلیل آقای زیدآبادی در مورد دلیل اصلی عدم حضور گسترده مردم در سالگرد مهسا که به تعبیر او ناشایستگی اپوزیسیون است، توافق ندارم و معتقدم اپوزیسیون ج ا در داخل و خارج در سیر و صیرورتی آرام در حال شکل گیری و پخته شدن و کسب حداقلِ انسجام لازم است و جای نگرانی از خلآ قدرت در پسا جمهوری اسلامی نیست. اما با این حال با تهاجم غیراخلاقی ای که به خاطر یک اظهار نظر به آقای زید آبادی شده و قبلا نیز سابقه داشته، مخالفم. با شناختی که از آقای زیدآبادی در مدت آشنایی دو سه سال اخیر پیدا کرده ام، او نه آدمی ترسو و محافظه کار است و نه کاسبکار و منفعت طلب، و در عین حال روزنامه نگاری باسواد، پرمطالعه و مهمتر از همه متواضع و با اخلاق است که شخصا از یادداشتها و گفتگوهایش می آموزم و اغلب آنها را در کانالم باز نشر می کنم. شلاق ستم ج ا نیز در سالهای زندان غیرقانونی بر تن و جان آقای زیدآبادی فرود آمده و کسی نمی تواند ناجوانمردانه به او انگ مزدوری نظام را بزند.

آقای زید آبادی و هر فعال سیاسی و صاحب اندیشه باید آن گونه که پدیده های سیاسی را می فهمد و درمی یابد، بازگو کند و به مخاطبانش منتقل کند. کسی نمی تواند یک تحلیل و برداشت خاص را به یک تحلیلگر تحمیل کند و یا از او تقاضای تقلید کند. در کتاب “عصر حیرت” که موضوعش کلام و فقه است استدلال کرده ام که بخش اعظم موضوعات دینی و فقهی به دلیل غیاب مفسر معصوم دین، دستخوش برداشتها و اجتهادات ظنی و غیر یقینی است و کسی نمی تواند مدعی دستیابی به نابیت و قطعیت دیدگاه وفتوای خود شود و دیگران را از مدار فقاهت خارج بداند. همین امر در مورد سیاست و نیز بخشی از یافته های علوم انسانی نیز صادق است و کسی نمی تواند به راحتی مثلا در باره شیوه مبارزه و عبور از یک نظام استبدادی ادعای قطع و یقین کند و دیدگاههای دیگر را پرت و واضح البطلان بداند و بدتر این که به صاحبان آن ایده ها ناسزا بگوید. آنچه می تواند ما را در رسیدن به حقیقت و مسیر درست تر راهبر باشد گفتگو و تبادل نظر و شنیدن استدلالهای یکدیگر است.

بنا بر این باید به همه فعالان عرصه سیاسی و جریانها حق اظهار نظر و کنش آزادانه و بدون واهمه از جوسازیها را داد مگر آن که ثابت شود فردی یا جریانی کاسبکار، فرصت طلب، نفوذی، مخالف ارزشهای مسلّمی چون دموکراسی، منافع ملی، اصول اخلاقی، حقوق و کرامت انسانی، خشونت پرهیزی، تمامیت ارضی ایران و … است که در این صورت ممکن است از هر گونه تعامل و همراهی با او مایوس شویم، هر چند در این موارد هم حق ناسزا گویی نداریم، مگر آن چه که اوصاف واقعی آنهاست مثل خیانت در مورد عناصر نفوذی.

بنده در هر جا که با نزاعی تند و همراه با فحاشی و برخوردهای حذفی و انشعابی در میان اپوزیسیون با یکدیگر مواجه می شوم، حتما یکی از احتمالات قابل توجه را نقش عناصر نفوذی نهادهای امنیتی و سپاه سایبری می دانم، گر چه بخشی از آن هم ناشی از ناآگاهی و کم ظرفیتی و بی اخلاقی یک طرف یا طرفین نزاع است.

ما، هم برای عبور از وضعیت کنونی، و هم برای ساخت ایران آزاد و آباد آینده سخت نیازمند اتحاد و همگرایی و همدلی در عین حفظ حق نقد محترمانه و گفتگوی انتقادی با یکدیگر هستیم تا این روزهای تلخ تر از زهر را پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14440
  • نویسنده : مهدی نصیری
  • 119 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.