• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

3
حمید خاورزمینی استاد دانشگاه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین:

صدای دانشجو صدای زنده جامعه است/ذات دانشجو مطالبه منافع ملی و ایفای حقوق مردم است/ دانشجو محافظ کار نیست بلکه آزادی خواه است

  • کد خبر : 6483
  • 18 آذر 1401 - 13:12
صدای دانشجو صدای زنده جامعه است/ذات دانشجو مطالبه منافع ملی و ایفای حقوق مردم است/ دانشجو محافظ کار نیست بلکه آزادی خواه است
پیام فیض: ۱۶ آذر روز دانشجو است.قشری از جامعه که موتور محرک تحولات عظیمی در تاریخ معاصر ایران بوده است.۱۶ آذر امسال به دلیل ناآرامی های اخیر کشور دارای ویژگی های متفاوتی است.نقطه بارز این ویژگی نیازمندی جامعه به مسئله گفتگو و بیان مطالبات از طریق اعتراض مسالمت آمیز است.این مسئله مورد توجه مقامات بوده و هست در این ارتباط برخی از مسئولان پیش قدم شده و با دانشجویان به گفتگو نشسته اند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با حمید خاورزمینی استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه میخوانید:

به نظر شما چگونه باید با دانشجویان گفتگو کرد؟

دانشجو در مفهوم کلاسیک قشر یا فردی جوان، روشنفکر، آرمانگرا، تحول طلب و پیشرو است.

قشر دانشجو در ادوار مختلف تاریخ در حکومت های مختلف خواستار تحولات بنیادین و ساختاری بووده است.گفتگو با این قشر پیچیدگی های خود را دارد.در گام اول باید دانشجو را همانگونه که هست پذیرفت.اگر از دانشجو خواسته شود که در ماهیت خود تغییر ایجاد کند در حقیقت دست به تخریب سیستم فکری_اندیشگی و دفاعی جامعه زده شده است.جوامع و حکومت های مختلف دنیا به رویکردهای دانشجو محور نیاز دارد و شرط تاثیر گذاری آن حفظ چارچوب های کنشگری دانشجویان است.تلاش برای حذف هر کدام به معنای آسیب نه به این قشر بلکه به کل جامعه و بقیه اقشار است.نمی توان از دانشجو خواست که محافظه کار باشد و منافع شخصی خود را در اولویت قرار دهد.ذات دانشجو مطالبه برای منافع ملی است.برخی به دنبال این هستند که خلا نبودن احزاب را با ورود جریان های سیاسی به دانشگاه ترمیم کنند.در حالیکه کادر سازی های سیاسی باید در شاخه جوانان و شاخه دانشجویی احزاب اتفاق بیافتد.دانشجوی کلاسیک فارغ از جناح سیاسی یک عنصر رادیکال است که برای جامعه ضروری است.به مطالبات دانشجو باید پاسخ منطقی داد اما انتظار واکنش منطقی مبتنی بر محاسبه و مصلحت اندیشی از وی نداشت.منطق او باید منطق آرمان خواهانه باشد نه معاش اندیشانه و یا قدرت طلبانه.

-وقتی عمومی جامعه مطالبه دارند وظیفه قشر دانشجو در این شرایط چیست؟

مطالبات عمومی جامعه جدا از دانشگاه و دانشجو‌ نیست.متاسفانه گاه مشاهده می شود به دانشجویان یک نگاه فانتزی می شود.

در اکثر جوامع قشر دانشجو بعد از روشنفکران از سایر اقشار مختلف جامعه زودتر نیازهای مردم را درک می کنند و بنا به خصلت جوانی زودتر واکنش نشان می دهند.

دقیقا مانند لوزه های انسان که زودتر از بقیه نقاط بدن در مقابل بیماری واکنش نشان می دهد. و اینکه گفته شد اسیب به قشر دانشجو‌ آسیب به سیستم‌ دفاعی جامعه است از همین روا ست. وقتی دانشجو فریاد می زند یعنی دیری نخواهد پایید که بقیه اقشار هم به فریاد خواهند امد. وقتی دانشجو خوشحال است یعنی حال جامعه خوب است.

و وقتی دانشجو معترض است یعنی حال جامعه خراب یا در حال خراب شدن است.

حال اگر زبان این دانشجو یا ارامان خواهیش از کار بیفتد بجای شنیدن صدای یک قشر و چاره اندیشی پیش دستانه برای جامعه، ناگهان صداهای متعدد و متکثری در جامعه طنین اندازمی شود که تدبیر آن به سادگی ممکن نیست.

این امکان وجود دارد که در چنین شرایطی عفونت همه ی پیکره را در نوردیده و کار از درمان گذشته باشد.در واقع پاسخ پرسش دوم شما را اینگونه خلاصه می کنم که وظیفه جامعه است که دانشجو‌ را دانشجو بخواهد و بر خواسته هایش تامل، تاکید و ترتیب جاری نماید.

-به نظر شما از پتانسیل روز روز ۱۶ آذر چگونه می‌تواند به حل مسائل جاری کشور کمک کرد؟

شانزده اذر ۱۳۳۲ چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد هنگام سفر نیکسون رییس جمهور وقت امریکا و از سر گیری روابط با آمریکا دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران با نیروهای مسلح وارد درگیری شدند. در آن زمان دانشگاه با دادن سه شهید معروف به سه آذر راهی برای امتداد حرکت عدالتجویانه و آزادیخواهانه در جامعه گشود و حریمی برای دانشگاه به وجود آورد که حتی در بهبوه ی انقلاب ۵۷ نیز هیچ نیروی خارج از دانشگاه، جرات و‌توان ورود بدان را نیافت و دانشگاه به عنوان مکانی مقدس تثبیت ،تعریف و تعیین شد.

هفتاد سال از آن روز سرخ ،سیاه و سپید می گذرد و همچنان در دانشگاه ها روان پاک آن دانشجویان در احتزاز است و همگان را به این آواز می خواند که برای برون رفت از هر مشکل تنها دانش ،علم و دانشگاه گشاینده است.دانشگاهی که بنیان نخستینش با مرد تاریخی ایران میرزا تقی خان امیرکبیر بنا نهاده شد.

این روز می تواند ما را به‌ دو‌اصل اساسی رهنمون داد.

نخست شنیدن صدای زندگان جامعه که از درون خاستگاه علم بر می خیزد و دوم خواستن پاسخ از همان جایی که صدای مطالبه گریش سر بر اورده است.

متاسفانه شرایط فعلی با این تعریف فاصله زیادی دارد.

مرحوم دکتر توسلی استاد جامعه شناسی تعریف کرده بود که هنگام طرح‌مبحث وحدت حوزه ودانشگاه که همزمان بود با پیدایش دیدگاه های جدید و انتقادی در حوزه های علمیه، دیداری با آقای مصباح یزدی به عنوان استاد حوزه داشتند در این گفتگو آقای مصباح یزدی رو‌به اساتید جامعه شناسی کرده و می گوید شما چه چیز در مباحث جامعه شناسی دارید که ما پاسخش را نداریم.

امروز از وحدت حوزه و دانشگاه جز معادلسازی مدرک و عنوانی انفعالی برای اساتید دانشگاه در توجه به خواسته ها و نیازهای جامعه بویژه نسل جوان حاصلی فراهم‌نشده است.

اکنون اهمیت دانشی حوزه ها به سبکی فرو‌تر از اهمیت آن در دوران صفویه فرو کاهیده و دانشگاهی که می توانست با دستیابی به اخرین تجربیات بشری ره سیصد ساله را در ربع قرنی بپیماید به کانون تولید مدرک تحصیلی تبدیل شده است که مدارک کم محتوایش باری بر جامعه شده و روان هایی پریشان می افزاید و مدارک پر محتوایش توشه سفری دایمی برای انانکه جلای وطن می کنند و لقمه های چرب و شیرین و بی زحمت برای دیگر کشورهای جهانند.

ناگفته پیداست که امروز نه همه دانشجویان اما اکثرا دانشجویان کلاسیک و تیپیکال هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6483
  • منبع : ستاره صبح آنلاین
  • 201 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.