• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز

  • کد خبر : 17240
  • 06 فروردین 1403 - 10:14
سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز
ارج نهی به این جانور ارزشمند، ریشه حضور آن بر سفره هر ایرانی در شب عید است. به تعبیری ایرانیان با خوردن (قربانی نمودن) ماهی آیین شکرگذاری خود را از نعمت‌های خداوند ادا نموده و از حضرت ایشان سپاسگزاری می‌کنند.

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که پخت آن به ویژه در شب سال نو بسیار متداول است. سابقه حضور این غذای لذیذ بر سفره‌های عید ما به قطع و یقین به قدمت نوروز نمی‌رسد و بایستی متداول شدن آن را به قرن‌‌ها بعد از مرسوم شدن نوروز باستانی نسبت بدهیم.

ماهی به عنوان یک نماد در فرهنگ ایرانی حضور پررنگی دارد. ارتباط همیشگی این جانور با آب به عنوان عنصری مقدس، نقش آن را به عنوان نمادی مورد احترام در کنار «آناهیتا»، ایزد آب‌ها قرار داده و نقش آن را از دیرباز به عنوان مظهر برکت، پاکی و گشادگی روزی بر کوزه، سفال، گوهر آویزها و … حک نموده است.

یکی از کهن‌ترین نقوش ماهی به تندیس طلایی‌ای مربوط است که در گنجینه آمودریا از محوطه باستانی تخت قباد کشف شده و قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. ایرانیان با نقش نمودن ماهی بر روی لوازم زندگی، جواهرآلات، کتیبه‌ها و .. تلاش می‌نمودند تا برکت و پاکی آب را با خود همراه سازند.

نقوش ماهی در آثار ماقبل هزاره دوم پیش از میلاد در سفالینه‌های تپه‌های باستانی سیلک، تل باکون و تل شقا، تپه ژالیان و سفالینه‌های تخت جمشید، تخت طاووس، شهر سوخته و … نشان از حضوری پررنگ در باور اساطیری ایران دارد.

ارج نهی به این جانور ارزشمند، ریشه حضور آن بر سفره هر ایرانی در شب عید است. به تعبیری ایرانیان با خوردن (قربانی نمودن) ماهی آیین شکرگذاری خود را از نعمت‌های خداوند ادا نموده و از حضرت ایشان سپاسگزاری می‌کنند.

ریشه اساطیری انتخاب ماهی برای غذای شب عید به داستان گم شدن انگشتر حضرت سلمیان باز می‎گردد. این انگشتر خاص که توسط آن سلیمان بر دیو و پری فرمان می‎راند، توسط دیوی که به شمایل سلیمان نبی درآمده بود دزدیده و به قعر دریا انداخته شد. سلیمان که از ماجرا خبردار شد، ب ه ناچار تخت سلطنت را رها کردذه و به میان مردم آمد تا آنها را از ماجرای گم شدن انگشتر و جعلی بودن  پادشاه آگاه  کند. ناگفته پیداست که او در این امر موفق نبود و از شهر بیرون انداخته شد.

سلیمان به ناچار راهی سفر شد و در کنار دریا سکونت پیدا کرد و به شغل ماهیگیری پرداخت. مدتی از این ماجرا گذشت تا اینکه سلیمان انگشتر خود را درون شکم ماهی صید شده‎ای یافت. ماجرای سلیمان و پیدا  شدن انگشتر به سرعت به گوش مردم شهر رسید و آنها همزمان با سیزدهمین روز سال جدید ا ز شهر خارج شده و به جستجوی سلیمان پرداختند تا او را به تخت خود  بازگردانند.

این منشاء اسطوره‎ای بعدها به عنوان یکی از ریشه های انتخاب ماهی برای شب عید مطرح شد. با ورمندان اساطیری نوروز بر این اعتقادند که قربانی کردن ماهی نوعی تلاش برای یافتن حقیقت و جوهره واقعی بشر است که خدا به او اعطا نموده و دیوان از او دزدیده و به قعر دریا افکنده‎اند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=17240
  • 191 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.