• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

بیات : زنجیره‌ی قوم‌گرایی از عبدالرحمان خان تا طالبان

  • کد خبر : 12673
  • 24 خرداد 1402 - 1:16
بیات : زنجیره‌ی قوم‌گرایی از عبدالرحمان خان تا طالبان
آموزش زبان پشتو در ادارات و در مکاتب اجباری شد و تلاش شد یک نوع فارسی‌ستیزی در سیاست حکومتی، ‌حاکم شود تا به امروز که حتی در قانون اساسی افغانستان، سرود ملی را به زبان پشتو اختصاص دادند

رخدادهای مملکت ما چنان به هم پیوند خورده که این روزها دیگر برای تحلیل مسائل کشور لازم نیست سیاستمدار باشی. کافی است رشته تحولات یک قرن اخیر را در افغانستان کنار هم بچینی و مرحله به مرحله تعصب پشتون‌گرایی را رصد کنی.

همین صد و سی سال پیش، دوران عبدالرحمان خان را مردم به یاد دارند، کسی که با کشتار مردم هزاره‌جات، به بردگی گرفتن آنها و غصب زمین‌های‌شان و با جایگزین کردن پشتونها، باعث کوچ عده‌ی زیادی از آنها به پاکستان و ایران شد، جرم‌شان هزاره بودن، شیعه بودن و فارسی زبان بودن بود.

صفحه‌ی دیگری از تاریخ ورق می‌خورد و این بار به تغییر نام یک سرزمین می‌رسیم، نام یک قوم «افغان» به کل کشور تعمیم داده می‌شود و «خراسان» بزرگ می‌شود «افغانستان».

زمان می‌گذرد و این بار در دوران محمد نادر خان، گروه‌هایی از پشتون‌های جنوب به نوار مرزی و شمال افغانستان منتقل می‌شوند جایی که تاجیک‌نشین و ازبک‌نشین هستند، جریانی که همین حالا هم ادامه دارد..‌‌.

گردونۀ زمان می‌چرخد دوران ظاهر شاه است، زمانی که زبان پشتو در کنار زبان فارسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. آموزش زبان پشتو در ادارات و در مکاتب اجباری شد و تلاش شد یک نوع فارسی‌ستیزی در سیاست حکومتی، ‌حاکم شود تا به امروز که حتی در قانون اساسی افغانستان، سرود ملی را به زبان پشتو اختصاص دادند، من این قانون را در شرایطی که قومیت‌های متعدد با زبان‌های مختلف و به صورت گسترده با زبان فارسی صحبت می‌کنند درک نمی‌کنم.

و بعد نوبت حامد کرزی و اشرف غنی است تا در تب تعصب پشتونی خود، کسانی را که کارنامه‌شان پر است از انتحاری، برادر بخوانند، برادرانی ناراضی که نارضایتی‌‌شان را با ریختن خون جوانان و کودکان و زنان و مردان شیعه و فارسی زبان بروز می‌دهند، مثل حوادث اخیر در دشت برچی.

و حالا طالبان، با حاکمیتی یک دست پشتون در شمال و جنوب و شرق و غرب میدان‌دار است و قصه هم همان قصه‌ی گذشته…

ساختن کشوری یک‌دست پشتون با یک فکر افراطی و سلفی، ‌بدون زبان فارسی و توازن قومی و زبانی در کشور.

تعصب قوم‌گرایی و پشتونیسم چشم‌ها را کور و کر کرده است و آینده‌ی کشور را تیره و تار کرده و درهم پیچیده است.

این است داستان سرزمینی که روزی خراسان بزرگ بود، مولانا و سنایی و ناصرخسرو و خواجه عبدالله انصاری و دیگر بزرگان زبان فارسی را پرورد و گنجینه‌ای به نام زبان فارسی را با همه تعالیم بی‌نظیر و ارزشمندش به تاریخ بشر هدیه کردند.

آیا برای نجات زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی فکری هست طرحی هست ؟

نکند روزی برسد که زبان فارسی در افغانستان تبدیل به یک قصه شود در تاریخ گذشته …

روزی روزگاری در کابل و غزنه و هرات و بلخ و بامیان و بدخشان…مردم به زبان فارسی حرف می‌زدند، مادران به فارسی برای بچه‌هایشان، لالایی‌می‌خواندند، جوانان به فارسی شعر می‌سرودند، شب‌های کابل، شب‌های شعر بود، تابلوهای خیابان‌ها و دکان‌ها فارسی بود و …

روزگاری بود اما حالا ….

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12673
  • نویسنده : زینب بیات
  • 220 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.