• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

زن ایرانی آه کشید | بهناز شوهانی

  • کد خبر : 2226
  • 10 فروردین 1401 - 7:48
زن ایرانی آه کشید | بهناز شوهانی
در اهواز سر من را بریدند، سر از گردن ایران جدا کردند. من را و ما کشتند. اخلاق، مهربانی، مدنیت و شرع را هم حتی سر بریدند، آنجا من چقدر تنها و بی‌کس بودم و ما چقدر تنهاییم.

ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رود

وآن دل که با خود داشتم با دلستانم می‌رود

من مانده‌ام مهجور از او بیچاره و رنجور از او

گویی که نیشی دور از او در استخوانم می‌رود

در اهواز سر من را بریدند، سر از گردن ایران جدا کردند. من را و ما کشتند. اخلاق، مهربانی، مدنیت و شرع را هم حتی سر بریدند، آنجا من چقدر تنها و بی‌کس بودم و ما چقدر تنهاییم.

خنده‌ام چه یکباره یخ زد وقتی خبر رسید سر مونا حیدری در دست یک نامحرم دور دور می‌زند و تنش در جائی دیگر، بر خاکی سرد جدا افتاده.

بار دیگر خون دختری بیگناه دیگری، خون یک کودک همسر دیگر، خون یک زن ریخته شد بر سنگ عبور تاریخ، چون او یک زن بود.

چه بر سر این ملک آمده که آماج چنین حملات تند و تیز شمشیر جهالت و بی‌فرهنگی شده ایم؟

به عقبه خود نگاه میکنم در قاموس هیچ دوره‌ای از نیاکانم با هر دین و آیین و مسلکی این درجه از خشونت و عصبیت را ندیدم

هرچند پرداختن به این مبحث بسیار وسیع است و در حوصله این نوشتار نمی‌گنجد اما با نگاهی اجمالی می‌توان گفت هنگامی که در روم و یونان قدیم زن، جزو دارایی مرد دانسته‌می‌شد و مرد هرگونه که دلش می‌خواست می‌توانست با زن رفتار کند وحتا می‌توانست زن خود را به‌عنوان برده بفروشد و یا درسال ۱۵۸۶میلادی در اروپا و در فرانسه نشست بزرگی برپاشد تا این موضوع را بررسی‌کنند که آیا باید زن را بشر دانست یا نه؟! در ایران، این سرزمین اهورایی، زن چنان جایگاه والایی داشت که هم‌اکنون هم در بسیاری از کشورهای متمدن دیده‌نمی‌شود.

پایگاهی که اشوزرتشت پیامبر برای زن می‌داند بسیار درخور ستایش است به‌گونه‌ای که پروفسور دارمستتر بر این باوراست که: «تصویر هیچ زنی والاتر و آبرومندتر از تصویری که در اوستا کشیده‌شده نیست.»

در ایران و در هزاران سال پیش زنان جایگاه والایی را دارا بوده و در همه‌ی حقوق مدنی و زندگانی با مرد برابر بوده‌اند.

دختران از کودکی مانند برادران خود به آموختن دانش‌های گوناگون و حتی ورزش‌های بدنی و تیراندازی می‌پرداختند و نیز به هنگام جوانی همسر خویش را خود برمی‌گزیدند چرا که برابر آیین دینی دختر را نمی‌توانستند ناخواسته وادار به پیوندزناشویی کنند. همانگونه که اشوزرتشت پیامبر در سخن به دختر خود می‌فرماید:
«تو‌ای پوروچیستا –‌ای جوانترین دختر زرتشت از خاندان هیچت‌اسپ، من که پدر تو هستم جاماسپ را که یاور دین یزدان است از روی راستی و منش پاک به همسری تو برگزیده‌ام. اینک برو و با خودت کنکاش کن و در صورت پسندیدن او، با دلباختگی در انجام وظیفه‌ی مقدس زناشویی بکوش.»

زنان دانشمند برابر خواسته‌ی اوستا می‌باید، آنچه را که نیک و راست دانسته یا آموخته‌اند به دیگران بیاموزانند و به‌وسیله‌ی سخنرانی در نشست‌های گوناگون و جشن‌ها، دیگران را به پیروی از اندیشه و گفتار و کردارنیک راهنمایی نموده و در رستگاری و خوشی جهانیان بکوشند. در یسنای ۲۵ بند ۶ آمده‌است: «آنچه را که زن یا مردی دانست که درست و نیک است، باید بکار بندد و دیگران را نیز بیاگاهاند تا آن را بکار بندد. ما می‌ستاییم مردان و زنان نیک‌اندیش را که در هر کشور با وجدان نیک خود بر ضد بدی پیکار نموده یا می‌نمایند.»

در کارنامه‌ی ایران‌زمین نام برخی از زنان شیرافکن آمده‌است که بیشتر با یلان و پهلوانان دست‌وپنچه نرم می‌کرده‌اند. همچون «بانوگشسب» دختر «رستم زال» که با برادر خود «فرامرز» به نخجیر حیوانات و نبرد دشمنان می‌پرداخت و بانو «گردآفرید» زن هجیر که با سهراب یل زورآزمایی کرد و بانو «گردیه» خواهر «بهرام چوبین» که در نبردهایی شرکت جسته و پهلوانانی را از دم تیغ گذرانده‌است. گزارش این دلاوری‌ها در شاهنامه‌ی فردوسی، فرامرزنامه و نیز داستان چوگان بازی و شکار شیرین و خسرو در چامه‌های نظامی بسیارآمده‌است.

از لحاظ پوشش و حجاب، زن و مرد ایرانی برپایه‌ی شخصیت و پاکدامنی ذاتی خود، هرگز مانند رومیان و یونانیان هم‌دوره‌ی خود، در مجلس‌های عیش و نوش ظاهر نمی‌شدند. پاکدامنی در نزد زنان ایرانی اهمیت زیادی داشت و همیشه خود را با زیور پاکدامنی، پارسایی، راستی و دانش‌دوستی می‌آراستند. در «ویسپرد» آمده‌است: «زنان و دوشیزگان باید از صمیم قلب از اندیشه و گفتار و کردارنیک پیروی نموده و این سه گوهر گرانبها را مانند بهترین و گرانبهاترین زیور و زینت با خود به‌همراه داشته تا شایستگی، دوستی همسرِخود و خشنودی اهورامزدا گردند.»

در دین اسلام هرچند که قران مردان، یک درجه برتر از زنان؛ (و للرجال علیهنّ درجه) برتری داده است! با این حال نیز این به معنای کاستن از ارزش زن نیست، یا آن که مرد از کمالی برخوردار است که زن از آن بهره ندارد، یا آن که نه این است و نه آن، بلکه این به نظرهماهنگی با نهاد و طبیعتی است که مرد و زن را بر آن سرشته‌اند
از جمله مسائل مهمی در نظام حقوقی اسلام، حقوق مربوط به زنان است که در آیات قرآن، روایات ائمه و آرای اندیشمندان مسلمان به آن پرداخته شده است. زنان نیز مانند مردان از حقوق اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و. . برخوردارند

قرآن می‌فرماید: (للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب ممّا اکتسبن) مردان را از آنچه به دست آورده‌اند بهره‌ای است، و زنان را از آنچه به دست آورده‌اند بهره ای. (و لهنّ مثل الذی علیهنّ بالمعروف) بقره / ۲۲۸ برای زنان است برابر آنچه بر ایشان است به نیکی. قرآن، آن گاه که از انسان – که در حقیقتِ آن زن و مردی در کار نیست – سخن می‌گوید، تنها از ذات انسان سخن می‌گوید که زن و مرد در آن یکسان هستند. و آن گاه که از مقام انسان و برتری او بر بسیاری از آفریده‌ها سخن می‌گوید و از امانتهایی که به انسان سپرده شده است و از روح خدا که در او دمیده شده است و آن گاه که خداوند خود را در آفرینش این انسان مبارک می‌شمرد در همه این موارد، از حقیقت بلند انسانی سخن می‌گوید که زن و مرد بدون هیچ فرقی در آن مشترکند؛ آن گاه که می‌گوید: (لیس للانسان إلاّ ما سعی) نجم / ۳۹ ییا می‌گوید: (إنّ أکرمکم عند الله أتقاکم) حجرات / ۱۳ و در تعبیر‌هایی از این دست فرقی میان میان زن و مرد قائل نیست.

در هر صورت، این تفاوت‌ها و نابرابری‌ها نمی‌تواند توجیه‌گر این سطح از خشونت، درندگی، توحش، ناپاکی باشد.

اما سوال اینجاست! تا چند وقت دیگر این زمزمه‌ها شنیده میشود؟ و باز هم سکوتی سخت همه جا را در برمیگیرد؟

این همهمه کجا آرام می‌گیرد؟

این اساسی‌ترین سوالی است که من دارم؟ واقعا تا کجا راه دارد.

مسئله این است. چرا که هرچه گفتیم هیچ شد. فریاد زدیم سکوت شد! داد زدیم خفه شد!

سازمانهای ذی ربط کجا هستند؟

نهادهای ذی صلاح کجا هستند؟

معاون و مقامات ریاست جمهوری در حوزه زنان کجا هستند؟

معاون و مسئولین حقوقی ریاست جمهوری چه می‌کنند؟

زنان و مردان نماینده مجلس به چه مشعولند؟

در دلم آشوبی است. زمان را به بازیچه گرفته‌ایم. یک لحظه ایست به احترام رگ غیرت نامرد جاهل نادانی و دوباره دور تند برای فراموشی بزه آن نامرد و نتیجه چیست؟ بیحاصل

امیدوارم روزی داعش درون و نهفته و شاید وارد شده در فرهنگ رسمی و عامه سقوط کند. امیدوارم فقه، حقوق و عرف قبح و هژمونی مردسالارانه را سر و سامانی بدهد و انسان را کما همانگونه که هست ارج بنهیم، تا جاهلی پس از جنایت گردن افراشته نکند که این زن مال من بود، ناموس من بود و…

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=2226
  • نویسنده : بهناز شوهانی
  • 85 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.