• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

3

شهر نوروزانه | بهروز مرباغی

  • کد خبر : 9554
  • 05 فروردین 1403 - 11:26
شهر نوروزانه | بهروز مرباغی
در مقوله «مهربانی شهری» حتی فراتر از این باید رفت. بهتر آن است که شهری داشته‌باشیم که «کودک دوستش داشته باشد» تا آنکه شهری داشته باشیم که «کودک را دوست داشته باشد». گزاره اولی فاعلانه است، دومی مفعولانه. موضوع مهربانی شهری از این پیچدگی‌ها زیاد دارد.

از نوروز و درباره نوروز، زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم. خیلی زیاد. ولی من علاقمندم نوروز را به شهر وصل کنم و بپرسم چه‌می‌شود که شهرهای ما همیشه «نوروزانه» باشند. برای این کار، آن‌چه که از «نوروز» به عاریت خواهم گرفت، چند وصف است در حال‌وهوای نوروز. وصف‌هایی که در مجموع نشان می‌دهد در روزهای نوروز «حال ما خوب است». ما به بهانه نوروز؛

– به دیدن هم می‌رویم.
– می‌کوشیم کدورت‌ها را کنار بزنیم و باهم مهربان باشیم.
– خودمان را سرحال نشان می‌دهیم و کم‌تر نق می‌زنیم.
– به وضع ظاهری‌مان توجه می‌کنیم و لباس‌های نو و تمیز می‌پوشیم.
– گردش و تفریح برای‌مان مهم می‌شود.
– خانه و محیط اطراف‌مان را می‌تکانیم و تمیز می‌کنیم.

این‌ها عمومی‌ترین چهره‌های روزهای عید هستند که متاسفانه بعد از آن فراموش‌مان می‌شود. ولی اگر شهرمان را نوروزی کنیم این حال خوب می‌تواند در تمام طول سال برقرار باشد، هرچند با شدت و ضعف متفاوت.

شهرمان چگونه نوروزی می‌شود؟

در شهر به دیدن هم برویم! چگونه؟ شهر باید «فضاهای شهری» داشته‌باشد برای گذران اوقات فراغت مردم و دیدارهای خارج از خانه و اداره. این فضاها، در ساده‌ترین و عام‌ترین شکل، می‌توانند پارک و بوستان شهری باشند. اما این کافی نیست. چنین فضاهایی باید محله‌ای، خودمانی و دنج و امن باشند. برای این‌که دنج و امن باشند، نباید «مصرفی» باشند. فضاهایی که انگار وظیفه شهرداری است که بسازد که ما برویم جل‌وپلاس‌مان را پهن کنیم، آشغال تولید کنیم و برگردیم. مدیریت و نگهداری آن‌ها باید دست خود اهالی باشد. اهالی باید مسئول پاکیزگی، امنیت و تداوم آن باشند. این فضاها، اگر خوب بچرخند، می‌توانند تبدیل به «عرصه شهری» شوند. یعنی فضایی که در آن کارفرهنگی هم انجام می‌شود. مثلا دورهمی محله‌ای یا نمایش فیلم و تئاتر در صحن آن. در چنین جاهایی ما به دیدار هم می‌رویم و شهر را هم می‌بینیم.

در شهر نوروزانه، مهربانی در قالب رفتارهای مدنی ما با کودکان و زنان جلوه می‌کند. عنوان «شهر دوستدار کودک» یا «شهر زن‌مدار» بر این اساس تعریف و ترویج شده است.

بر پایه اصول شهر دوستدار کودک نمی‌گوییم اگر شهری برای همه مناسب و مطلوب باشد، برای کودک هم مناسب است؛ بلکه می‌گوییم شهری که برای کودک مناسب باشد، برای همه هم مناسب خواهد بود.

در مقوله «مهربانی شهری» حتی فراتر از این باید رفت. بهتر آن است که شهری داشته‌باشیم که «کودک دوستش داشته باشد» تا آنکه شهری داشته باشیم که «کودک را دوست داشته باشد». گزاره اولی فاعلانه است، دومی مفعولانه. موضوع مهربانی شهری از این پیچدگی‌ها زیاد دارد.

در شهر نوروزانه، کدورت و تخاصم کم است. چون طبق اصول شش‌گانه شهر سرزنده، دسترسی به آموزش عمومی و خصوصی برقرار است. مردم، هم به بهداشت عمومی دسترسی دارند و هم به بهداشت خصوصی. در این شهر، زیرساخت‌ها سالم و کامل است و دسترسی مردم به امکانات شهری برای همه امکان‌پذیر است.
در شهر نوروزانه، تمام تصمیم‌های اداری در اتاق‌های شیشه‌ای اتخاذ می‌شود و به همین خاطر مردم نیازی به ریاکاری و دروغ‌گویی ندارند. مالیات را داده‌اند و پول پاک و سفید خود را هرجور که بخواهند خرج می‌کنند.

در شهر نوروزانه، امنیت برقرار است و پایه‌های این امنیت بر اساس «حکمروایی خوب» و «مشارکت عملی مردم» استوار است. به همین خاطر نیازی به حل مشکل و اختلاف از مجاری سخت حکومتی نیست. در این شهر، ترور و وحشت وجود ندارد، چون مردم همدیگر را می‌شناسند و ترور در میان آشنایان معنا ندارد و تمام مردم حافظ امنیت خود و همسایه‌ها هستند.

در شهر نوروزانه، این «سیستم» است که حکومت می‌کند و نه «فرد». به همین خاطر تکلیف مردم با تمام ارگان‌ها و نهادها معلوم است و برای انجام کاری دچار استرس نمی‌شوند. شهر نوروزانه، شهر «خرد» است، نه شهر «رمل و اصطرلاب». بر این اساس، دانش و فناوری مهم‌ترین ویژگی آن است. در چنین شهری، تغییر رئیس دانشگاه صدبرابر مشکل‌تر از تغییر رئیس جمهور خواهد بود. چون دانش مهم‌تر از سیاست است و پیداکردن یک رئیس دانشگاه تمام‌عیار دشوار است.

در شهر نوروزانه، همانگونه که به پوشش شخصی خود اهمیت می‎دهیم به نگهداشت و بهداشت وسایل و ابزارهای عمومی نیز توجه داریم. مراقبت و نوسازی امکانات در شهر نوروزانه، به معنی نوکردن روش و تجهیزات هم هست. ما مترو را جایگزین اتوبوس‌های شهری می‌کنیم و ماشین‌های برقی را جایگزین ماشین‌های گازوئیلی و بنزینی. می‌خواهیم شهرمان همیشه تازه‌ترین‌ها را داشته باشد. این تازه‌شدن‌ها، گاه، سبب تغییر عادات و رفتار ما در جهت مثبت می‌شود. وقتی در شهرمان مترو داریم، بخشی از بهانه‌تراشی‌ها و دروغ‌های ما از بین می‌رود. به راحتی نمی‌توانیم تاخیر در رسیدن بر سر قرار را به گردن ترافیک و تصادف بیاندازیم. همه می‌دانند از فلان نقطه تا بهمان نقطه با مترو چند ایستگاه و چند دقیقه است. همین مترو قرارگاهی می‌شود برای دیدارها و اتصال‌ها. برای دیدن و یافتن دوست، بالای پله ایستگاه مترو را انتخاب می‌کنیم چون وقتی مردم از پله‌های برقی بالا می‌آیند، ما همه را می‌بینیم و دوست‌مان را پیدا می‌کنیم. او هم ما را در بالای پله می‌بیند. همین ایستگاه مترو، به مرور تبدیل به «عرصه شهری» می‌شود؛ چون می‌توانیم از کیوسک و غرفه مطبوعاتی آن، روزنامه و مجله بخریم، بلیط تئاتر و سینما تهیه کنیم و کتاب‌های راهنمای شهر را ورق بزنیم و در صندلی‌های کنار غرفه یا کیوسک، با چای و قهوه و پیراشکی پذیرایی شویم. به همین سادگی، نوکردن وسیله حمل‌ونقل شهری مواهب فراوانی برای شهر نوروزانه ما به ارمغان می‌آورد.

در شهر نوروزانه، تفریح و تفرج اهمیت فراوان دارد. هرچه جوامع بشری پیشرفته‌تر باشند، نیاز به تفریح و تفرج در آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. این همان مقوله «نیازهای غیرمادی» شهروندان است. در شهر نوروزانه، ما از «نیازهای مادی» کاملا عبور کرده‌ایم و بیشترین توجه ما به نیازهای غیرمادی است. در این شهر و اجتماع سینما و تئاتر همانقدر مهم است که نان شب. کتاب‌خوانی و شرکت در مجامع هنری و فرهنگی همانقدر مهم است که پوشاک و مسکن. اصولا، شهر بر حسب وسعت نیازهای غیرمادی آن درجه مدنیت و شهریت خود را تعریف می‌کند. در جامعه‌ای که هنوز هم سیرکردن شکم اصل اول است، امیدی به ارتقای منزلت انسانی و شکوفایی شخصیت نیست. شهر نوروزانه از این مرحله عبور کرده، وارد دوره‌ای می‌شود که تاثیر سموم آفات نباتی بر زندگی پروانه‌های آفریقایی همان‌قدر مهم می‌شود که نحوه اداره کلاس درس فرزندان‌مان در محله. فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر نوروزانه همانقدر مهم است که شرکت در عزا و عروسی فامیلی و دوستانه.

شهر نوروزانه، باید نظیف و پاکیزه باشد. چرا؟ چون نشانه احترام است. احترام به مخاطب و احترام به خود. وقتی شهرمان تمیز و پاکیزه باشد، به این معنا است که ما به میهمان‌مان احترام می‌گذاریم، ضمن آن‌که به او می‌گوئیم که ما نیز شایسته احترام هستیم چون به شما احترام گذاشته‌ایم.

شهر نوروزانه، شهری است بر پایه وجود «انسان»، نه بر اساس تعداد خیابان و ساختمان. انسانِ شهر نوروزانه، انسانی است دانش‌دوست و آینده‌نگر که اصول و عواطف انسانی را بر قرار و مدار اقتصادی و مناسبت‌های مالی ترجیح می‌دهد. برای رشد و شکوفایی این «انسان» شهر باید پاکیزه و نظیف باشد و در عین حال با سیستم مدیریت شود و آخرین دستاوردهای مادی را به خدمت بگیرد. انسان مدرن در بیغوله رشد نمی‌کند. باید بستر منطقی و واقعی برای شکوفایی استعداد و درون فرد فراهم آید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9554
  • نویسنده : بهروز مرباغی
  • 41 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.