• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

مجمد سروش محلاتی : اعدام چند نفر ، چیزی نیست‼️

  • کد خبر : 8370
  • 20 دی 1401 - 17:39
مجمد سروش محلاتی : اعدام چند نفر ، چیزی نیست‼️
اعدام چند جوان به عنوان محارب و مفسد، موجب اعتراض برخی افراد در داخل و خارج از کشور شده است. 

🔴 اعدام چند نفر ، چیزی نیست‼️

اعدام چند جوان به عنوان محارب و مفسد، موجب اعتراض برخی افراد در داخل و خارج از کشور شده است.

بنظر می‌رسد که این اعتراض ناشی از عدم آگاهی از سیاست کیفری در جمهوری اسلامی است و گرنه با آگاهی از آن توقع دیگری باید داشت.

این سیاست صرفا آن چیزی نیست که در فقه و فتاوا آمده و یا در قانون مجازات‌های اسلامی تصویب شده بلکه فراتر از آن هم قواعدی وجود دارد.مثلا براساس یک نظر حکومتی، تعریفی جدید و بسیار گسترده از محاربه ارائه شده است:

“هر حرکت و تلاشی که به قصد براندازی آغاز شود شروع به محاربه است”

بر طبق این تعریف:

یک پیامک، یا یک توییت، یا یک پست در تلگرام، وقتی با قصد ضدیت با نظام حاکم ارسال شود، مشمول این تعریف از محاربه است و البته حکم محاربه هم روشن است بخصوص که در ج.ا.ا. کمترین مصداق محاربه می‌تواند بالاترین مجازات آن [ اعدام ] را داشته باشد!

حالا از این مثال‌های کوچک محاربه، فراتر بروید: کسی که در مقاله یا مصاحبه‌ای نظام را ناکارآمد و اصلاح ناپذیر معرفی می‌کند و یا برای تشکیل نظام دیگری مانند نظام سکولار استدلال می‌کند، یا دانشجویانی که در تجمع خود شعار ساختارشکنانه می‌دهند، یا کسی که بر دیواری علیه نظام شعار می‌نویسد و…. همگی مشمول این تعریف از محاربه اند و استحقاق اعدام دارند ولی فعلا از رأفت نظام برخوردار می‌شوند.

اگر به منابع حقوقی نظام مراجعه کنیم، می‌بینیم که همین نظریه موسّع، مبنای تحلیل قرار گرفته و برای آن مستند سازی شده تا زمینه اجرایی پیدا کند. مثلا قاضی سعید مرتضوی که روزگاری بر عالی‌ترین کرسی دادگستری تکیه زده بود و بر جان و مال شهروندان حکم می‌راند و فاجعه کهریزک یکی از آثار دادگری اوست، در کتاب خودش (جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی) همین نظریه را تقریر و تثبیت می‌کند تا نتیجه بگیرد که روزنامه نگاران منتقد، با قلم، “مبارزه فرهنگی” با نظام می‌کنند و محاربند و در جرم محاربه بدست گرفتن سلاح سرد یا گرم، شرط نیست. او استناد می‌کند که در قرآن رباخواری “حرب” با خداست و ساختن مسجد ضرار هم “محاربه” نام گرفته، پس در محاربه دست بردن به سلاح مطرح نیست؛ چه اینکه ایجاد ناامنی بین مردم نیز در محاربه دخالتی ندارد. وی می‌افزاید که در قانون مجازات اسلامی هم صرفا مصداقی از محاربه بیان شده نه آنکه محاربه به آن محدود باشد. پس به استناد این قانون نمی‌تواند اشکال دیگر محاربه را نفی کرد.

خوشبختانه هیچ یک از فقها و حتی آنان که در نظام مسئولیت داشتند، با اینگونه تفسیر همراهی نداشتند؛ مثلا آیت الله شیخ محمد یزدی هم در درس فقه خود (۹۰/۸/۱) تصریح می‌کرد: محاربه مقاتله است و به مقابله و جنگ فرهنگی مثل نوشتن مقاله علیه اسلام محاربه صدق نمی‌کند. وی در همان درس می‌گوید: در ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی منافقین، تشکیلات مفصل و سلاح داشتند و کارهایی می‌کردند و در جلسه ای بودم که به امام عرض شد اینها چنین و چنان می‌کنند، امام فرمود: “تا زمانی که دست به سلاح نبرند، کاری به آنها نداشته باشید”

این دیدگاه بسیار گسترده درباره محاربه، هر چند با مبانی فقهی و آراء فقها در تضاد است و لذا نمی‌توان آن را به فقه شیعه نسبت داد، ولی بهرحال نگاهی است که در نظام بی اعتبار نیست و براساس آن ممکن است راه برای اعدام میلیون‌ها نفر باز شود. پس بجای اعتراض در اعدام چند نفر، باید خدا را شکر کرد که ….!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=8370
  • نویسنده : محمد سروش محلاتی
  • 189 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.