• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

7

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : باغ فردوس تهران

  • کد خبر : 7594
  • 09 دی 1401 - 16:18
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : باغ فردوس تهران
بعد از دوست محمدخان، مالکیت باغ از خاندان معیرالممالک خارج شد و به تملک حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل، از تاجران شیرازی درآمد، وی پس از خرید به تعمیر عمارت همت گماشت. ولخرجی ها و مهمانی های شبانه میرزاحسین در نهایت منجر به آن شد که پدر او را به شیراز فراخوانده، باغ و عمارت به سرایدار سپرده شود.

در سال ۱۲۶۴ هجری قمری،محمد شاه قاجار دستور ساخت کاخی در حوالی اسدآباد و تجریش را صادر کرد که به (کاخ محمدیه) معروف گشت، کاخی که اگر چه هنوز در میانه ساخت خود بود، اما شاه که به بیماری نقرس مبتلا شده بود آن را برای سکونت در آخرین روزهای زندگی خود برگزید و در نهایت در همین کاخ نیمه کاره زندگی خود را در سن ۴۲ سالگی به پایان رساند. هم زمان با ساخت کاخ محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ و عمارت ییلاقی کردند که از جمله آنها حسینعلی خان معیرالممالک، خزانه‌دار و عیار زن مسکوکات سلطنتی بود، که ساخت عمارات باغ فردوس را در پیش گرفت. این عمارت که به سبک قاجاریه در دو طبقه بنا شده است. زمینهای قسمت جنوبی و سراشیبی باغ نیز با سنگ چین هایی به صورت هفت قطعه مسطح در آمد که روی هر یک از قطعات، استخری با فواره های متعدد احداث شد. استخرها به گونه‌ای ساخته شده بودند که از فواصل دورتر بزرگ تر به نظر می آمدند. مساحت باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع و طول آن ۲۸۰ متر و شیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است.
بعدها این باغ توسط دوستعلی خان نظام الدوله، پسر حسینعلی خان توسعه یافت و وی با همت معماران اصفهانی و یزدی، ساختمانی در قسمت جنوبی باغ برپا کرد و آن را (رشک بهشت) گذاشت. این عمارت و باغ زیبای اطراف آن بهترین مکانی بود که نظام الدوله می توانست مراسم عروسی خود را با دختر ناصرالدین شاه برگزار نماید. اما با وجود هزینه های هنگفتی که برای این باغ صورت پذیرفته بود، دوست محمدخان معیرالممالک،پسر دوستعلی خان، برخلاف پدر و پدربزرگ خود چندان علاقه‌ای به باغ نشان نداد و به همین سبب با گذشت زمان ساختمان رو به خرابی گذاشت تا حدی که سنگ‌های مرمر آن که از سنگ‌های اعلای یزد بر روی پلکان و بخش هایی از ساختمان نصب شده بود، کنده و به عبارت امیریه (مدرسه نظام) برده شد.
بعد از دوست محمدخان، مالکیت باغ از خاندان معیرالممالک خارج شد و به تملک حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل، از تاجران شیرازی درآمد، وی پس از خرید به تعمیر عمارت همت گماشت. ولخرجی ها و مهمانی های شبانه میرزاحسین در نهایت منجر به آن شد که پدر او را به شیراز فراخوانده، باغ و عمارت به سرایدار سپرده شود.
میرزا حسین تهرانی در سال ۱۳۰۸ هجری قمری، نامش را به عنوان یکی از مالکان باغ ثبت نمود و به مدت ۱۰ سال در آن به همراه خانواده خود ساکن شد، عمارت شمالی باغ توسط وی تخریب و درختان آن از ریشه در آورده شدند. به این ترتیب آنچه به عنوان باغ فردوس امروزه در اختیار ما قرار دارد، عمارت جنوبی آن به انضمام بخش‌هایی از باغ قدیم است. روند تخریب باغ با مرگ میرزا حسین تهرانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری متوقف شد. میرزا اسماعیل خان امین الملک، برادر امین السلطان اتابک آنجا را از وارثان میرزاحسین خریداری نمود، اما تلاش چندانی در حفظ و احیای آن نشان نداد، تا آنجا که سومین روند تخریبی باغ را به نام خود ثبت کرد.

با مرگ وی، محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی (خلعتبری) باغ را از وارث امین الملک به مبلغ ۱۸ هزار تومان خریداری به تعمیر مجدد آن همت گماشت، سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخر های مطبق، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سردری باشکوه در مظهر قنات (میدانگاه فعلی باغ فردوس) ساخت. ولی به دلیل بدهی باغ در تملک تجارتخانه طومانیانس در آمد که او نیز بعدها، باغ را در ازای بدهی به دولت رضاخان واگذار نمود و دولت در ازای متری ۲ الی ۳ تومان آن را در اقساط پنج ساله به کارمندان خود فروخت. زمینهای باقیمانده نیز به تملک شهرداری تهران درآمد.
در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، وزارت معارف به دستور علی اصغر حکمت، قسمتی که باغ فردوس کنونی را شامل می‌شود، خریده، پس از مرمت، دبیرستان شاپور تجریش را در آن تاسیس نمود. بخشهای دیگری از باغ به میزان تقریبی ۶۰۰۰ مترمربع به همراه ساختمان اندرونی نیز در همین سال توسط دکتر محمود افشار یزدی خریداری شد، مرحوم افشار به‌تدریج با خریداری قطعات اطراف، مساحت باغ را به ۱۲ هزار متر مربع رساند. سپس در سال ۱۳۳۷، باغ و ساختمانهای داخل آن را وقف امور فرهنگی کرد؛ از جمله در سال ۱۳۵۲ قسمتی از آن را برای استقرار موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی به دانشگاه تهران واگذار شد که همچنان دایر است. دبیرستان شاپور تجریش همچنان به فعالیت خود تا سال ۱۳۵۰ ادامه داد، تا اینکه در این سال وزارت فرهنگ و هنر به دستور فرح دیبا (پهلوی) محدوده دبیرستان و بخش‌های باقیمانده از باغ قدیم را از وزارت معارف شهرداری تهران خریداری و به تملک آن اقدام نمود، مرمت باغ به سازمان رادیو تلویزیون ملی سپرده شد، تا پس از تجدید بنا، به وزارت فرهنگ و هنر تحویل شود.
خیلی زود این بنای مرمت شده به عنوان دفتر برنامه ریزی جشن های ۲۵۰۰ ساله مورد بهره برداری قرار گرفت، با پایان جشن، باغ فردوس و مجموعه متعلق به آن به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و نمایشگاهی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر درآمد.
با وقوع انقلاب اسلامی، عمارت باغ فردوس مدت کوتاهی در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۵۸ تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمده، به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می شد تا اینکه در نهایت این عمارت که به همراه باغ در یازدهم مرداد ۱۳۷۶ خورشیدی به شماره ۱۸۷۶ به فهرست آثار ملی افزوده شده بود، در ۲۸ شهریور ۱۳۸۱ با انتقال اسناد و مدارک موجود در موزه موقت سینما در خیابان لاله‌زار، با حضور رئیس جمهور وقت، به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7594
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • منبع : نیم‌روز
  • 123 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.