• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
::: 3285 ::: 0
0

: آخرین مطالب

تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی مرد خدا، عمل و تواضع | حسین راغفر یکی مرد بود اندر آن روزگار | دادبه دادمهر دوست‌دار دوست‌داشتنی | سیدعلی جزایری حضور سبز حاج آقا | امیرحسین انصاری‌مهر* آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری زیست رشک برانگیز | محمد اسدی‌نژاد

7

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : باغ فردوس تهران

  • کد خبر : 7594
  • 09 دی 1401 - 16:18
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : باغ فردوس تهران
بعد از دوست محمدخان، مالکیت باغ از خاندان معیرالممالک خارج شد و به تملک حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل، از تاجران شیرازی درآمد، وی پس از خرید به تعمیر عمارت همت گماشت. ولخرجی ها و مهمانی های شبانه میرزاحسین در نهایت منجر به آن شد که پدر او را به شیراز فراخوانده، باغ و عمارت به سرایدار سپرده شود.

در سال ۱۲۶۴ هجری قمری،محمد شاه قاجار دستور ساخت کاخی در حوالی اسدآباد و تجریش را صادر کرد که به (کاخ محمدیه) معروف گشت، کاخی که اگر چه هنوز در میانه ساخت خود بود، اما شاه که به بیماری نقرس مبتلا شده بود آن را برای سکونت در آخرین روزهای زندگی خود برگزید و در نهایت در همین کاخ نیمه کاره زندگی خود را در سن ۴۲ سالگی به پایان رساند. هم زمان با ساخت کاخ محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ و عمارت ییلاقی کردند که از جمله آنها حسینعلی خان معیرالممالک، خزانه‌دار و عیار زن مسکوکات سلطنتی بود، که ساخت عمارات باغ فردوس را در پیش گرفت. این عمارت که به سبک قاجاریه در دو طبقه بنا شده است. زمینهای قسمت جنوبی و سراشیبی باغ نیز با سنگ چین هایی به صورت هفت قطعه مسطح در آمد که روی هر یک از قطعات، استخری با فواره های متعدد احداث شد. استخرها به گونه‌ای ساخته شده بودند که از فواصل دورتر بزرگ تر به نظر می آمدند. مساحت باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع و طول آن ۲۸۰ متر و شیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است.
بعدها این باغ توسط دوستعلی خان نظام الدوله، پسر حسینعلی خان توسعه یافت و وی با همت معماران اصفهانی و یزدی، ساختمانی در قسمت جنوبی باغ برپا کرد و آن را (رشک بهشت) گذاشت. این عمارت و باغ زیبای اطراف آن بهترین مکانی بود که نظام الدوله می توانست مراسم عروسی خود را با دختر ناصرالدین شاه برگزار نماید. اما با وجود هزینه های هنگفتی که برای این باغ صورت پذیرفته بود، دوست محمدخان معیرالممالک،پسر دوستعلی خان، برخلاف پدر و پدربزرگ خود چندان علاقه‌ای به باغ نشان نداد و به همین سبب با گذشت زمان ساختمان رو به خرابی گذاشت تا حدی که سنگ‌های مرمر آن که از سنگ‌های اعلای یزد بر روی پلکان و بخش هایی از ساختمان نصب شده بود، کنده و به عبارت امیریه (مدرسه نظام) برده شد.
بعد از دوست محمدخان، مالکیت باغ از خاندان معیرالممالک خارج شد و به تملک حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل، از تاجران شیرازی درآمد، وی پس از خرید به تعمیر عمارت همت گماشت. ولخرجی ها و مهمانی های شبانه میرزاحسین در نهایت منجر به آن شد که پدر او را به شیراز فراخوانده، باغ و عمارت به سرایدار سپرده شود.
میرزا حسین تهرانی در سال ۱۳۰۸ هجری قمری، نامش را به عنوان یکی از مالکان باغ ثبت نمود و به مدت ۱۰ سال در آن به همراه خانواده خود ساکن شد، عمارت شمالی باغ توسط وی تخریب و درختان آن از ریشه در آورده شدند. به این ترتیب آنچه به عنوان باغ فردوس امروزه در اختیار ما قرار دارد، عمارت جنوبی آن به انضمام بخش‌هایی از باغ قدیم است. روند تخریب باغ با مرگ میرزا حسین تهرانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری متوقف شد. میرزا اسماعیل خان امین الملک، برادر امین السلطان اتابک آنجا را از وارثان میرزاحسین خریداری نمود، اما تلاش چندانی در حفظ و احیای آن نشان نداد، تا آنجا که سومین روند تخریبی باغ را به نام خود ثبت کرد.

با مرگ وی، محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی (خلعتبری) باغ را از وارث امین الملک به مبلغ ۱۸ هزار تومان خریداری به تعمیر مجدد آن همت گماشت، سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخر های مطبق، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سردری باشکوه در مظهر قنات (میدانگاه فعلی باغ فردوس) ساخت. ولی به دلیل بدهی باغ در تملک تجارتخانه طومانیانس در آمد که او نیز بعدها، باغ را در ازای بدهی به دولت رضاخان واگذار نمود و دولت در ازای متری ۲ الی ۳ تومان آن را در اقساط پنج ساله به کارمندان خود فروخت. زمینهای باقیمانده نیز به تملک شهرداری تهران درآمد.
در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، وزارت معارف به دستور علی اصغر حکمت، قسمتی که باغ فردوس کنونی را شامل می‌شود، خریده، پس از مرمت، دبیرستان شاپور تجریش را در آن تاسیس نمود. بخشهای دیگری از باغ به میزان تقریبی ۶۰۰۰ مترمربع به همراه ساختمان اندرونی نیز در همین سال توسط دکتر محمود افشار یزدی خریداری شد، مرحوم افشار به‌تدریج با خریداری قطعات اطراف، مساحت باغ را به ۱۲ هزار متر مربع رساند. سپس در سال ۱۳۳۷، باغ و ساختمانهای داخل آن را وقف امور فرهنگی کرد؛ از جمله در سال ۱۳۵۲ قسمتی از آن را برای استقرار موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی به دانشگاه تهران واگذار شد که همچنان دایر است. دبیرستان شاپور تجریش همچنان به فعالیت خود تا سال ۱۳۵۰ ادامه داد، تا اینکه در این سال وزارت فرهنگ و هنر به دستور فرح دیبا (پهلوی) محدوده دبیرستان و بخش‌های باقیمانده از باغ قدیم را از وزارت معارف شهرداری تهران خریداری و به تملک آن اقدام نمود، مرمت باغ به سازمان رادیو تلویزیون ملی سپرده شد، تا پس از تجدید بنا، به وزارت فرهنگ و هنر تحویل شود.
خیلی زود این بنای مرمت شده به عنوان دفتر برنامه ریزی جشن های ۲۵۰۰ ساله مورد بهره برداری قرار گرفت، با پایان جشن، باغ فردوس و مجموعه متعلق به آن به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و نمایشگاهی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر درآمد.
با وقوع انقلاب اسلامی، عمارت باغ فردوس مدت کوتاهی در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۵۸ تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمده، به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می شد تا اینکه در نهایت این عمارت که به همراه باغ در یازدهم مرداد ۱۳۷۶ خورشیدی به شماره ۱۸۷۶ به فهرست آثار ملی افزوده شده بود، در ۲۸ شهریور ۱۳۸۱ با انتقال اسناد و مدارک موجود در موزه موقت سینما در خیابان لاله‌زار، با حضور رئیس جمهور وقت، به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7594
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • منبع : نیم‌روز
  • 116 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.