• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

5
یادی از امیرهوشنگ ابتهاج که در 95سالگی درگذشت:

سفر سایه به آفتاب

  • کد خبر : 3966
  • 21 مرداد 1401 - 10:30
سفر سایه به آفتاب
یلدا ابتهاج، فرزند امیرهوشنگ ابتهاج، بامداد روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در صفحه‌ی اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامدار ایرانی خبر داد.

امیرهوشنگ ابتهاج، اسفند ۱۳۰۶ شمسی در رشت متولد شد. پدرش «آقاخان ابتهاج» از مردان سرشناس رشت و مدتی رئیس بیمارستان پورسینای این شهر بود. او دوره‌ دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند و در همین دوران اولین دفتر شعر خود را با نام «نخستین نغمه‌ها» منتشرکرد.

ابتهاج در جوانی دلباخته‌ دختری ارمنی به نام «گالیا» شد که در رشت ساکن بود و این عشق دوران جوانی، دست‌مایه‌ اشعار عاشقانه‌ای شد که در آن ایام سرود.

او سرودن غزل را در پیش گرفت و مدتی هم به‌عنوان سرپرست برنامه‌ «گل‌ها» در رادیوی ایران مشغول به کار شد. ابتهاج در آن زمان به فعالیت خود در رادیو ادامه داد و برنامه‌ «گلچین هفته» را که مربوط به موسیقی بود، بنا نهاد.

‌منزل شخصی «سایه» که خود آن را ساخته، در سال ۱۳۸۷ با نام «خانه‌ ارغوان» به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. دلیل این نام‌گذاری وجود درخت ارغوانی در حیاط این خانه است که «سایه» شعر معروف «ارغوان» خود را برای آن درخت گفته است.

امیرهوشنگ ابتهاج در سال ۱۳۳۷ با خانم آلما مایکیال ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن دو، چهار فرزند به نام‌های یلدا (۱۳۳۸)، کیوان (۱۳۳۹)، آسیا (۱۳۴۰) و کاوه (۱۳۴۱) است.

اشعار ابتهاج از نظر بافت زبانی و نظام ساختاری تابع نظام کلاسیک است ولی با وجود تقلیدی‌بودن و الهام‌گرفتن از سعدی و مولوی باز طرح نویی دارد. در اشعارش احساساتی لطیف و شاعرانه موج می‌زند که تقلیدی نیستند و حاصل تجربه‌ خود شاعرند و به مسائل اجتماعی امروز توجه خاصی دارد.

وقتی به مجموعه‌ «سراب» می‌نگریم، درمی‌یابیم که زبان مجموعه نو شده است. گویا ابتهاج از قرن هفتم به قرن چهاردهم پریده است. غزل «سایه» از حیث ساختار، زبان و محتوا شعر سنتی است. هنر او در آفریدن بافت منسجم اشعار است. گیرایی غزل او در سادگی زبان، آشنا بودن با جهان امروز، مضامین مکرر غزل فارسی، اصالت و عواطف آن است. سخن «سایه» از دل برمی‌خیزد و لاجرم بر دل هم می‌نشیند.

«سایه» در مجموعه‌ «سراب» به بیان رمانتیک و عشق‌های زمینی می‌پردازد، در «شبگیر» به عشق انسانی می‌رسد، در «یادگار خون سرو» به نوعی سمبولیسم اجتماعی نزدیک می‌شود و پس از سال ۱۳۶۲ به شعر شعارزده‌ این دوره روی خوش نشان می‌دهد. او همچنین در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» نظریات و اندیشه‌ خود را درباره‌ شعر و شاعران بیان می‌کند و به شرح زندگی خود می‌پردازد.

عشق و شیفتگی به اشعار ابتهاج شور خاصی بخشیده است. همین عشق الهی یا زمینی است که بعد از مشروطیت شاهکار می‌آفریند. شهریار به یاد و عشق «ثریا» یا «پری» می‌سوزد و شعر می‌سازد. شاملو به عشق «آیدا» و ابتهاج در فراق «گالیا» (دختر ارمنی)‌ می‌سراید. اخوان از شیفتگی‌اش در جوانی یادی می‌کند و به یاد توران‌خانم می‌موید و می‌سراید. عارف قزوینی را از محبوبش جدا می‌کنند و عاشقانه می‌نالد و ناکامی رهی معیری، آن همه ترانه را به یادگار می‌گذارد. باید دل بسوزد تا از سوختنش شعر بسازد. مولوی، حافظ، سعدی و ‌عطار عشق را در همه‌ جهان ساری و جاری می‌دانند و هستی را طفیل عشق برمی‌شمرند؛ عشقی که چون موج شروع می‌شود و چون دریا همه‌ وجود را فرامی‌گیرد.

  • آثار هوشنگ ابتهاج (ه.الف. سایه):

 

  • نخستین نغمه‌ها (۱۳۲۵)
  • سراب (۱۳۳۰)
  • سیاه‌مشق (فروردین ۱۳۳۲)
  • شبگیر (مرداد ۱۳۳۲)
  • زمین (دی ۱۳۳۴)
  • چند برگ از یلدا (آبان ۱۳۴۴)
  • یادنامه / ترجمه‌ شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادر نادرپور، گالوست خاننتس و روبن (مهر ۱۳۴۸)
  • تا صبح شب یلدا (مهر ۱۳۶۰)
  • یادگار خون سرو (بهمن ۱۳۶۰)
  • حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج)
  • تاسیان (مهر ۱۳۸۵)
  • بانگ نی (پاییز ۱۳۹۵)

از این میان، «سیاه‌مشق» و «تاسیان» تنها دفترهایی هستند که ابتهاج با تجدیدنظر در محتوا آن‌ها را به چاپ‌های بعدی رساند و مجموعه و چکیده‌ی همه شعرهایش است. «بانگ نی» نیز، آن‌طور که خود گفته است، بدون آگاهی او منتشر شد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=3966
  • 22 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

19مرداد
خانه ارغوان | مرتضی رحیم نواز
جاذبه‌های گردشگری شهر تهران:

خانه ارغوان | مرتضی رحیم نواز

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.