• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
::: 3350 ::: 0
0

: آخرین مطالب

آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی مرد خدا، عمل و تواضع | حسین راغفر یکی مرد بود اندر آن روزگار | دادبه دادمهر دوست‌دار دوست‌داشتنی | سیدعلی جزایری حضور سبز حاج آقا | امیرحسین انصاری‌مهر* آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری زیست رشک برانگیز | محمد اسدی‌نژاد بچه محل | حسن احمدی جوانمردی حاج حسن | نجات‌الله ابراهیمیان*

5
یادی از امیرهوشنگ ابتهاج که در 95سالگی درگذشت:

سفر سایه به آفتاب

  • کد خبر : 3966
  • 21 مرداد 1401 - 10:30
سفر سایه به آفتاب
یلدا ابتهاج، فرزند امیرهوشنگ ابتهاج، بامداد روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در صفحه‌ی اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامدار ایرانی خبر داد.

امیرهوشنگ ابتهاج، اسفند ۱۳۰۶ شمسی در رشت متولد شد. پدرش «آقاخان ابتهاج» از مردان سرشناس رشت و مدتی رئیس بیمارستان پورسینای این شهر بود. او دوره‌ دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند و در همین دوران اولین دفتر شعر خود را با نام «نخستین نغمه‌ها» منتشرکرد.

ابتهاج در جوانی دلباخته‌ دختری ارمنی به نام «گالیا» شد که در رشت ساکن بود و این عشق دوران جوانی، دست‌مایه‌ اشعار عاشقانه‌ای شد که در آن ایام سرود.

او سرودن غزل را در پیش گرفت و مدتی هم به‌عنوان سرپرست برنامه‌ «گل‌ها» در رادیوی ایران مشغول به کار شد. ابتهاج در آن زمان به فعالیت خود در رادیو ادامه داد و برنامه‌ «گلچین هفته» را که مربوط به موسیقی بود، بنا نهاد.

‌منزل شخصی «سایه» که خود آن را ساخته، در سال ۱۳۸۷ با نام «خانه‌ ارغوان» به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. دلیل این نام‌گذاری وجود درخت ارغوانی در حیاط این خانه است که «سایه» شعر معروف «ارغوان» خود را برای آن درخت گفته است.

امیرهوشنگ ابتهاج در سال ۱۳۳۷ با خانم آلما مایکیال ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن دو، چهار فرزند به نام‌های یلدا (۱۳۳۸)، کیوان (۱۳۳۹)، آسیا (۱۳۴۰) و کاوه (۱۳۴۱) است.

اشعار ابتهاج از نظر بافت زبانی و نظام ساختاری تابع نظام کلاسیک است ولی با وجود تقلیدی‌بودن و الهام‌گرفتن از سعدی و مولوی باز طرح نویی دارد. در اشعارش احساساتی لطیف و شاعرانه موج می‌زند که تقلیدی نیستند و حاصل تجربه‌ خود شاعرند و به مسائل اجتماعی امروز توجه خاصی دارد.

وقتی به مجموعه‌ «سراب» می‌نگریم، درمی‌یابیم که زبان مجموعه نو شده است. گویا ابتهاج از قرن هفتم به قرن چهاردهم پریده است. غزل «سایه» از حیث ساختار، زبان و محتوا شعر سنتی است. هنر او در آفریدن بافت منسجم اشعار است. گیرایی غزل او در سادگی زبان، آشنا بودن با جهان امروز، مضامین مکرر غزل فارسی، اصالت و عواطف آن است. سخن «سایه» از دل برمی‌خیزد و لاجرم بر دل هم می‌نشیند.

«سایه» در مجموعه‌ «سراب» به بیان رمانتیک و عشق‌های زمینی می‌پردازد، در «شبگیر» به عشق انسانی می‌رسد، در «یادگار خون سرو» به نوعی سمبولیسم اجتماعی نزدیک می‌شود و پس از سال ۱۳۶۲ به شعر شعارزده‌ این دوره روی خوش نشان می‌دهد. او همچنین در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» نظریات و اندیشه‌ خود را درباره‌ شعر و شاعران بیان می‌کند و به شرح زندگی خود می‌پردازد.

عشق و شیفتگی به اشعار ابتهاج شور خاصی بخشیده است. همین عشق الهی یا زمینی است که بعد از مشروطیت شاهکار می‌آفریند. شهریار به یاد و عشق «ثریا» یا «پری» می‌سوزد و شعر می‌سازد. شاملو به عشق «آیدا» و ابتهاج در فراق «گالیا» (دختر ارمنی)‌ می‌سراید. اخوان از شیفتگی‌اش در جوانی یادی می‌کند و به یاد توران‌خانم می‌موید و می‌سراید. عارف قزوینی را از محبوبش جدا می‌کنند و عاشقانه می‌نالد و ناکامی رهی معیری، آن همه ترانه را به یادگار می‌گذارد. باید دل بسوزد تا از سوختنش شعر بسازد. مولوی، حافظ، سعدی و ‌عطار عشق را در همه‌ جهان ساری و جاری می‌دانند و هستی را طفیل عشق برمی‌شمرند؛ عشقی که چون موج شروع می‌شود و چون دریا همه‌ وجود را فرامی‌گیرد.

  • آثار هوشنگ ابتهاج (ه.الف. سایه):

 

  • نخستین نغمه‌ها (۱۳۲۵)
  • سراب (۱۳۳۰)
  • سیاه‌مشق (فروردین ۱۳۳۲)
  • شبگیر (مرداد ۱۳۳۲)
  • زمین (دی ۱۳۳۴)
  • چند برگ از یلدا (آبان ۱۳۴۴)
  • یادنامه / ترجمه‌ شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادر نادرپور، گالوست خاننتس و روبن (مهر ۱۳۴۸)
  • تا صبح شب یلدا (مهر ۱۳۶۰)
  • یادگار خون سرو (بهمن ۱۳۶۰)
  • حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج)
  • تاسیان (مهر ۱۳۸۵)
  • بانگ نی (پاییز ۱۳۹۵)

از این میان، «سیاه‌مشق» و «تاسیان» تنها دفترهایی هستند که ابتهاج با تجدیدنظر در محتوا آن‌ها را به چاپ‌های بعدی رساند و مجموعه و چکیده‌ی همه شعرهایش است. «بانگ نی» نیز، آن‌طور که خود گفته است، بدون آگاهی او منتشر شد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=3966
  • 21 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

19مرداد
خانه ارغوان | مرتضی رحیم نواز
جاذبه‌های گردشگری شهر تهران:

خانه ارغوان | مرتضی رحیم نواز

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.