• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

4

روزگار غریب ناخدا | شهاب مهدوی

  • کد خبر : 3963
  • 28 مهر 1401 - 15:40
روزگار غریب ناخدا | شهاب مهدوی
روزنامه همشهری (شماره ۸۶۱۷ | ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | صفحه ۵)

ناصر تقوایی این روزها چه می‌کند؟ این پرسشی است که در ۴۸ ساعت اخیر برای تعدادی از سینماگران و روزنامه‌نگاران حوزه سینما، پیش آمده است؛ کارگردان «ناخدا خورشید» چندسالی است خانه‌نشین شده و ارتباط چندانی هم با کسی نداشته و همه راه‌ها برای پیگیری وضعیتش به همسرش مرضیه وفامهر ختم می‌شده است.

حالا چند روزی است که وفامهر از ایران رفته و این پرسش مطرح شده که چه‌کسی از تقوایی مراقبت می‌کند؟ پیگیری‌های خبرنگار همشهری در نهایت به این نتیجه ختم شد که پرستاری از ناصر تقوایی مراقبت می‌کند. کارگردان شاخص سینمای ایران که تا دیروز (چهارشنبه ۲۷مهر ماه)، نه همکارانش از او خبر دقیق و موثقی داشتند و نه در خانه سینما، به‌عنوان جامعه اصناف سینمایی کشور، کسی از وضعیت این روزهای تقوایی مطلع بود. با توجه به شرایط جسمانی ناصر تقوایی، امکان حضورش در پانسیون یا خانه سالمندان، منتفی است و او نیاز به مراقبت در منزل دارد. حالا اینکه در غیاب همسر، چه بر او می‌گذرد و چگونه تحت مراقبت قرار دارد؟ پرسشی است که ظاهراً بی‌پاسخ مانده است. پیگیری‌های ما از تعدادی از اهالی سینما که در همین یکی دو هفته مستقیم و غیرمستقیم از احوالات تقوایی مطلع بوده‌اند، در نهایت به نگرانی از وضعیت کارگردان ناخدا خورشید ختم شد. این دقیقا همان جایی است که باید خانه سینما، کانون کارگردانان و سازمان سینمایی به آن ورود کنند.

  • سکوتی که شکسته نمی‌شود

از آخرین حضور ناصر تقوایی در محافل هنری چند سالی می‌گذرد. در سال‌هایی که او فیلم نمی‌ساخت، کلاس‌هایش پابرجا بود و هنرجویان از دانش تقوایی در رشته‌هایی چون فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی بهره‌مند می‌شدند. در دوران حضور حجت‌الله ایوبی، ناصر تقوایی یکی از مدرسان مدرسه عالی سینما بود. البته تدریس در آموزشگاه‌های خصوصی هم همچنان برقرار بود. از نیمه دوم دهه۹۰، اوضاع جسمانی تقوایی به‌گونه‌ای شد که دیگر امکانی برای تدریس هم وجود نداشت و چنین بود که کارگردان «آرامش در حضور دیگران» خانه‌نشین شد. کرونا هم که آمد، ارتباط تقوایی با دوستان و همکارانش کلا قطع شد.
کارگردانی که دیگر پاسخگوی هیچ تماسی نبود و همیشه همسرش بود که جای او پاسخ می‌داد؛ همسری که حالا از ایران رفته و تقوایی مانده و پرستاری که از او مراقبت می‌کند. اینکه در خلوت و سکون و سکوت ناصر تقوایی بر او چه می‌گذرد را کسی دقیقا نمی‌داند. خالق «کاغذ بی‌خط» سال‌هاست که سکوت کرده و حال و روزش هم هر چه باشد، قطعا خوش نیست.

کارگردان شاخص موج نوی سینمای ایران از همان فیلم اولش به اعتبار و جایگاهی درخور رسید. البته از همان موقع هم با دشواری‌های فراوان مواجه بود. «آرامش در حضور دیگران» سال‌ها در توقیف ماند و در نهایت هم چند روز بیشتر اکران نشد؛ زمانی که او «صادق کرده» و «نفرین» را هم ساخته و یکی از چهره‌های شاخص موج نوی سینمای ایران بود. در سال‌های بعد از انقلاب و در دهه۶۰، تقوایی «ناخدا خورشید» و «ای ایران» را کارگردانی کرد. وسواس هنرمندانه‌ای که «ناخدا خورشید» را به نگین درخشان سینمای پس از انقلاب تبدیل کرد به مرور چنان در استاد شدت گرفت که جلوی فیلمسازی‌اش را گرفت. کمال‌گرایی‌اش با شرایط حاکم بر سینمای ایران منطبق نشد و بعد از نیمه‌کاره‌ماندن «چای تلخ» داستان تقوایی کارگردان به پایان رسید. تقوایی سال‌های اخیر احتمالا به تنها چیزی که فکر نکرده، ساختن یک فیلم دیگر بوده. اینکه تقوایی در سال‌های شکوفایی ذهن خلاقش و روزگاری که هنوز توان جسمی داشت، ما را از داشتن «آرامش در حضور دیگران»، «نفرین» و ناخدا خورشیدهای دیگر محروم کرد یا دیگران اجازه ندادند که استاد با فراغ بال فیلم بسازد، از آن پرسش‌هایی است که نمی‌شود به آن پاسخ قاطع و یک‌خطی داد. ناخدای ما سال‌هاست کشتی‌اش لنگر انداخته و خودش هم رخت بازنشستگی بر تن کرده. با آن کارنامه غبطه‌برانگیز و جایگاه منحصربه‌فردش در تاریخ سینمای ایران، خانه‌نشینی و تنهایی‌اش غم‌انگیز است. این روزگار غریب ناخداست؛ تنهایی و سکوت و دیگر هیچ.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=3963
  • نویسنده : شهاب مهدوی
  • منبع : روزنامه همشهری
  • 251 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.