• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3313 ::: 5
0

: آخرین مطالب

حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری

3

مفاهیم جدید تاب‌آوری | عاطفه سهرابی

  • کد خبر : 2816
  • 11 مرداد 1401 - 8:31
مفاهیم جدید تاب‌آوری | عاطفه سهرابی
تاب‌آوری مفهمومی نوین در روانشناسی مثبت است. تاب‌آوری به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن فرد، با دشواری‌ها، ضربه‌ها، تراژدی‌ها، فجایع طبیعی و غیرطبیعی و دیگر منابع مهم استرس یا فشار روانی به شیوه مناسبی سازگاری پیدا می‌کند. در واقع تاب‌آوری توان و ظرفیت برگشتن به حالت یا جای اول، پس از تجربه‌ای سخت و دشوار است.

تاب‌آوری مفهمومی نوین در روانشناسی مثبت است. تاب‌آوری به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن فرد، با دشواری‌ها، ضربه‌ها، تراژدی‌ها، فجایع طبیعی و غیرطبیعی و دیگر منابع مهم استرس یا فشار روانی به شیوه مناسبی سازگاری پیدا می‌کند. در واقع تاب‌آوری توان و ظرفیت برگشتن به حالت یا جای اول، پس از تجربه‌ای سخت و دشوار است.

نکته مهم اینکه؛ تاب‌آوری قابلیت ارثی و ژنتیکی ندارد. با این تعریف کوتاه از تاب‌آوری، در ادامه به تفاوت افرادی که در تاب‌آوری بالایی قرار دارند با افرادی که تاب‌آوری ندارند می پردازیم.

افراد با تاب‌آوری بالا در مواجه با ناملایمات، بر جنبه‌هایی تمرکز می‌کنند که قادر هستند آن جنبه‌ها را اصلاح و یا مدیریت کنند، به همین خاطر شرایط سخت برایشان قابل تحمل شده و حتی بعد از حادثه یا  واقعه به فردی قوی‌تر تبدیل می‌شوند. این دسته از افراد این توانایی را دارند که  بر درد غلبه کنند و اوقات بد را موقتی و گذرا تلقی نمایند. ولی در مقابل افراد با تاب‌آوری پایین، اوقات سخت را دائمی و همیشگی می‌بینند و این باعث می‌شود افرادی نا امید و خسته باشند.

تاب‌آوری بالا منجر به افزایش اعتماد به نفس شده و فرد همواره خود را توانا و شایسته می‌داند و برای این شایستگی‌ها همیشه مورد تعریف قرار می‌گیرد. در حالی که افراد با تاب‌آوری پائین از اعتماد به نفس مناسبی برخوردار نیستند.

افراد با تاب‌آوری بالا حسّ تسلط را در خود پرورش داده‌اند. زمانی که فرد بر هیجانات خود آگاه و مسلط باشد، در شرایط سخت، قادر است بهترین واکنش و مناسب‌ترین رفتار را از خود نشان دهد.

تا اینجا به زبان بسیار ساده تاب‌آوری را تعریف کردیم و تفاوت بین افرادی که تاب‌آوری بالایی دارند، با افرادی که تاب‌آوری پائین دارند مورد بررسی اجمالی قرار دادیم.

با توجه به اینکه این چنین نشریاتی را افراد مؤثر در جامعه مطالعه می‌کنند، موضوع پیرامون تاب‌آوری را به این سمت هدایت می‌کنیم که نشانه رهبرانی که تاب‌آوری بالایی دارند را بررسی کرده و به این امدوار باشیم که این نشانه‌ها الگویی جهت ادامه مسیر مدیریتی در افرادی شود که نقش کلیدی در فرهنگ‌سازی جامعه دارند.

مدیران با تاب‌آوری بالا می‌توانند مقاصد خود را به سادگی و به وضوح به دیگران منتقل کنند. برای دریافت بازخورد آماده هستند و حتی می‌توان گفت آنرا درخواست می‌کنند. زیرا عمیقاً معتقدند برای بهبود مهارت‌های خود باید با نقاط قوت و ضعف خودشان به خوبی آشنا باشند.

این دسته از افراد روابط قابل اعتماد و تیم‌های قوی ایجاد می‌کنند و  اهل ریسک بوده، ایده‌های جدید را امتحان می‌کنند و از تغییر نمی‌ترسند. آنها به پیشرفت دیگران علاقمند هستند و بازخورد سازنده نشان می‌دهند. دست به تغییر می‌زنند و دیگران را نیز به تغییر تشویق می‌کنند. در تصمیم گیری و حرکت رو به جلو مؤثر هستند و اگر اشتباهی کنند به سرعت تغییرجهت می‌دهند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=2816
  • نویسنده : عاطفه سهرابی
  • 315 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.