• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری

  • کد خبر : 16813
  • 30 بهمن 1402 - 5:56
آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری
آنچه کریمی در نظر به دنبال آن بود صورت‌بندی این وضعیت در نظر و اقدام برای بازگشت به آرمان‌های پیش گفته در عمل بود از این رو خود را وقف گره گشایی از وضعیتی که همگان را به اندیشیدن برای راه خروج از این وضعیت واداشته است، بود.

مرحوم حاج محمد حسن کریمی در همان روزهای آغازین آشنایی برایم تداعی‌گر این ابیات مولانا بود که می‌گوید:

شیرمردانند در عالم مدد

آن زمان که افغان مظلومان رسد

بانگ مظلومان ز هرجا بشنوند

آن طرف چون رحمت حق می‌دوند

آن ستون‌های خلل‌های جهان

آن طبیبان مرض‌های نهان

محض مهر و داوری و رحمتند

همچو حق بی‌علت و بی‌رشوتند

این چه یاری می‌کنی یکبارگیش

گوید از بهر غم و بیچارگیش

مهربانی شد شکار شیرمرد

در جهان دارو نجوید غیر درد

هر کجا دردی دوا آنجا رود

هر کجا پستی‌ست آب آنجا دود

 

او از زندگی خود راضی بود و قناعت پیشه کرده بود. ولی درد دیگری داشت. درد او این بود که نمی‌توانست نسبت به آنچه در پیرامونش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد؛ به ویژه آنکه او و دوستان و همراهانش (که برخی به دیار باقی شتافتند و برخی در قید حیات هستند)، روزگاری با توجه به آرمان‌هایی که داشتند، دل به آینده این مرز و بوم بسته بودند تا ایرانی آزاد و آباد را شاهد باشند که مهد آزادگی و عدالت‌ورزی، استقلال و پیشرفت در سایه خردورزی و دینداری خواهد بود. اینها همان چیزهایی هستند که به ویژه پس از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی آرمان‌های تمامی جنبش‌های اجتماعی را نمایندگی می‌کردند.

انقلاب ۵۷ توانسته بود با قرائتی از اسلام، دلبستگان و دلدادگان به این آرمان‌ها را با یکدیگر همگرا کند تا پیروزی انقلاب را رقم بزنند. اگر چه دیری نپائید که به دلائل بسیار به واگرائی گرائید و هر چه گذشت حلقه این آرمان گرایان انقلابی تنگ و تنگتر شد.

واگرائی‌ها نخست از واگرایی دینداران با گروه‌های چپ که عدالتخواه بودند و غرب‌گرایان که پیشرفت را طلب می‌کردند، آغاز شد و سپس به ملی‌گرایان رسید که استقلال و آزادی را طلب می‌کردند و در نهایت این تعارضات به درون دینداران و روحانیت متحد کشیده شد و در عرصه عمومی به جامعه روحانیت و مجمع روحانیون و در حوزه علمیه نیز به جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم و مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ علمیه قم و به دنبال آن اصول‌گرایی و اصلاح طلبی و… انجامید. در میان آن‌ها نیز تفکراتی در دو سر یک طیف پدید آمد که شرح آن بگذار تا وقت دگر.

کریمی و دوستان همفکرش به دنبال راهی فراتر از آنچه در عرصه عمومی امروز مشاهده می‌شوند بودند. راهی که از سیاست‌زدگی قدرت محورانه‌ای که با ثروت اندوزی نیز عجین شده و برای هر دو وجه نیز توجیهاتی شرعی می‌تراشد جداست.

در طول تاریخ تمامی جوامع همواره حول این سه محور قدرت (سیاست)، ثروت (اقتصاد) و مذهب (فرهنگ) اداره می‌شده‌اند و به مرور زمان با بازتولید کردن خودشان پیچیده و پیچیده‌تر شده‌اند؛ به گونه‌ای که شناخت معادلات و آنچه در درون آن‌ها می‌گذرد و به تبع آن نظارت بر عملکرد و ارزیابی آن‌ها نیز دشوار و دشوارتر شده است.

یک وجه بارز وضعیت امروز این است که بر خلاف گذشته که اربابان قدرت و ثروت، فرهنگ را و دین و دینداری را در خدمت خود می‌گرفتند، امروز دین و فرهنگ، عرصه‌ای را که می‌خواست مدیریت کند به قدرت طلبان و ثروت اندوزان تسلیم کرده و آنان نیز دوباره میدان‌دار عرصه عمومی شده‌اند و به تعبیر حکیم طوس:

زیان کسان از پی سود خویش بجویند و دین اندر آرند پیش

آنچه کریمی در نظر به دنبال آن بود صورت‌بندی این وضعیت در نظر و اقدام برای بازگشت به آرمان‌های پیش گفته در عمل بود از این رو خود را وقف گره گشایی از وضعیتی که همگان را به اندیشیدن برای راه خروج از این وضعیت واداشته است، بود. او در هر وضعیتی که بود فکر و ذکرش این بود که در حد وسع خود چگونه می‌توان به اصلاح وضعیت و بهبود جامعه‌ای که می‌خواهد خوب و شرافتمندانه و دیندار زندگی کند نائل آمد و در نظر و عمل نیز برای تحقق بخشیدن به آن می‌کوشید که بی‌گمان شنیدن نام و یاد او شواهد بسیاری را در این زمینه در ذهن و دل و جان دوستان و آشنایانش تداعی می‌کند و آنان را نیز به پاسداشت آن‌ها فرا می‌خواند.

روحش شاد و روانش در آرامش باد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=16813
  • نویسنده : مجتبی امیری
  • 174 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.