• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

از آب صلح‌ساز در غرب تا آب اختلاف‌افکن در شرق | بهنام اندیک

  • کد خبر : 14544
  • 31 مرداد 1402 - 23:46
از آب صلح‌ساز در غرب تا آب اختلاف‌افکن در شرق | بهنام اندیک
صلح مفهومی ورای دولت‌ها است و مردمی پا بر بستر صلح نهاده، خواهند توانست فرایند برقراری صلح را برای دولت‌ها تسهیل کنند. در مقام تشریح روابط متقابل مردم دو کشور باید گفت رشد روزافزون ارتباطات و دادوستد فرهنگی در دهه‌های اخیر در کنار حضور گروهی زحمتکش از افغانستانی‌های عزیز در ایران سبب شده است،

رویکردهای لیبرالیِ جهان غرب به آب، این ماده را به مثابه مقوله‌ای صلح‌ساز بازنمایانده و آن را عاملی برای ایجاد وفاق و بستری برای دوستی و همکاری نموده است. به طور مشخص رویکرد «صلح آبی» (Blue Peace) که از آن به عنوان رویکردی برای نیل به صلح با کمک آب یاد می‌شود، در تلاش است در میان ملت‌ها و جوامع درگیر اختلاف و مناقشه، از مولفه‌ آب به عنوان سنگ بنایی برای همکاری و همیاری در مناسبات و حوزه‌های دیگر کمک بگیرد؛ اگرچه می‌توان این رویکرد را به تیغ نقد سپرد و مأموریت نهفته در پس این مفهوم‌سازی را به چالش کشید. اما آیا نمی‌توان بر فهم استعاری نهفته در ظاهر آن قدری تأمل کرد و به قدر وسع از آن در جوامع شرقی نیز بهره برد؟

در این سوی جهان و در میان کشورهای جنوب جهانی، فهمی دیگر گونه از آب وجود دارد؛ نگاهی گهگاه اختلاف افکن و مناقشه‌برانگیز. بخش عمده‌ای از این فهم البته به کم‌یابی طبیعی آب در میان کشورهای این بخش از جهان برمی‌گردد. روابط ایران و افغانستان نیز از این روند جدا نبوده و آب در این سال‌ها نه به عنوان عاملی صلح‌ساز و نه حتی به عنوان مولفه‌ای علی‌السویه و خنثی، که به عنصری حساسیت برانگیز بدل شده است.

صلح مفهومی ورای دولت‌ها است و مردمی پا بر بستر صلح نهاده، خواهند توانست فرایند برقراری صلح را برای دولت‌ها تسهیل کنند. در مقام تشریح روابط متقابل مردم دو کشور باید گفت رشد روزافزون ارتباطات و دادوستد فرهنگی در دهه‌های اخیر در کنار حضور گروهی زحمتکش از افغانستانی‌های عزیز در ایران سبب شده است، نگرش اجتماعی ایرانیان در مواجهه با مردمان کشور همسایه و سرنوشت آنان فراتر از نگاه صرفِ یک همسایه به همسایه‌ای درگیر تلاطمات سیاسی و اجتماعی باشد؛ چه ریشه‌های بعضاً فرهنگی و زبانی این حس تعلق و دلنگرانی را محکم و محکم‌تر کرده است. در این میان و فارغ از تمام فراز و فرودهای روابط دوجانبه‌ دولت‌های ایران و افغانستان، به نظر می‌رسید روند نگرش ایرانیان به شهروندان کشور همسایه روز به روز مثبت‌تر می‌شد. اما این روند در دو سال پس از برآمد طالبان گویا دستخوش تغییر است.

در افکار عمومی ایرانیان این گونه نقش بسته که در دو دوره تسخیر قدرت توسط طالبان، سیستان ایران با دو رخداد کاهش شدید و قابل توجه ورود آب هیرمند مواجهه شده است. کاهشی که حداقل بخش عمده‌ آن، طبق ادعای کارشناسان ایرانی و مبتنی بر مطالعات علمی دقیق، نه ناشی از دست طبیعت و تغییر اقلیم که در دست اختیار و اراده‌ بشری در آن سوی مرز بوده است. طی تمام فراز و فرودها در دو سال پس از سقوط دولت جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان، تلاقی چند عامل باعث شده است جهت‌گیری عمومی افکار عمومی و حس جمعی ایرانیان به شهروندان کشور همسایه خود دچار تلاطم بیشتر شود: عدم تأمین حقابه عرفی و قانونی ایران از هلمند، ورود خیل عظیم مهاجران جدید افغانستانی در دو سال گذشته و فشارهای اقتصادی متحمله توسط مردم ایران. این موارد باعث می‌شود که فرایند نگرش مردمان این سوی مرز به آن سوی مرز در جهت تغییر روند مثبت تداوم نیابد.

بدون شک تداوم این وضعیت و عدم رهاسازی آب از سوی حکومت مستقر در افغانستان در تشدید این چالش و جهت دهی منفی به افکار ایرانیان نقش‌آفرینی خواهد کرد. شاید عامه مردم افغانستان ندانند، اما متولیان امر در افغانستان نیک می‌دانند که بخش قابل توجهی از آبی که می‌توانست حقابه ایران را تامین کند، به شوره‌زار گود زره روانه شده و تبخیر شد. این سوی مرز نیز همین نگرش بین مردم وجود دارد که حق شرب و کشاورزی سیستان را هدر دادند و جلوی ورود آن به ایران را گرفتند. این ذهنیت باعث می‌شود اگر به روزگارانی رابطه مردم دو سوی مرز مصداق این بیت سعدی بود که:

سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل

بیرون نمی‌توان کرد حتی به روزگاران

این روزها اما آب و نقش اختلافات آفرین آن در دل مردم ایران این مصرع از همان شعر سعدی را برجسته‌تر کرده است:

بگذاشتند ما را در دیده آب حسرت…

برگردم به صلح آبی. گویا ما شرقیان همسایه نمی‌توانیم متکی بر مشترکات فرهنگی و دینی، رابطه‌ای مبتنی بر صلح و دوستی در آب و دیگر حوزه‌های غیرآبی داشته باشیم. سوال این است که ما که چون غربیان آب را مبنای همکاری در دیگر حوزه‌ها قرار ندادیم، آیا نمی‌توانیم آن را مبنایی برای ‌عدم ایجاد اختلاف ‌نظر کنیم؟

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14544
  • نویسنده : بهنام اندیک
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 99 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.