• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

مهدی تدینی : (چپ مصدقی) افسانه یا واقعیت؟

  • کد خبر : 14230
  • 12 شهریور 1402 - 22:42
مهدی تدینی : (چپ مصدقی) افسانه یا واقعیت؟
طبعاً کسی مانند مسعود رجوی را نمی‌توان با این گروه مقایسه کرد. رابطۀ کسانی چون حنیف‌نژاد (پایه‌گذار مجاهدین)، جزنی (ایدئولوگ قیام چریکی) و مسعود رجوی با مصدق رابطه‌ای «ذهنی» بود

وقتی تعبیری را داخل «گیومه» می‌گذاریم یعنی هنوز در مرحلۀ فرضیه یا ادعاست. پس صبور باشید و با یک پست نتیجه‌های کلان نگیرید. اما به گمانم این صحبت‌های مسعود رجوی، رهبر ــ ظاهراً مفقودالاثرِ ــ مجاهدین خلق شروع تأمل‌برانگیزی است.

رجوی در این چند دقیقه ــ که حتماً توصیه می‌کنم گوش کنید ــ بارها از مصدق با عنوان «پیشوا» یاد می‌کند و از هیچ لحاظی جای هیچ شک و شبهه‌ای برای خود نمی‌گذارد که خاستگاه و بستر سازمان متبوعش در جبهۀ ملی است که پیشوای فقید آن دکتر مصدق بوده است و از خود با عنوان «فرزندان مصدق» یاد می‌کند.

پیش از هر چیز یادآوری کنم که کار علم «تقسیم‌‎بندی، تمایزگذاری و ظریف‌کاری» است و کار ایدئولوژی «کلی‌گویی و تعمیم». از نظر من، مسئله این نیست که آیا چیزی تحت عنوان «چپ مصدقی» وجود دارد یا نه، بلکه وظیفۀ علمی این است که این مفهوم را درست تعریف کنیم، تمایزها و دسته‌بندی‌های داخلی آن را مشخص کنیم و از کلی‌گویی‌های مبهم خودداری کنیم.

به این منظور من رابطۀ مصدق با جریان‌های چپ را به سه دوره تقسیم کرده‌ام:

یک: دوران دولتداری مصدق (تا پیش از ۲۸ مرداد ۳۲)

دو: از ۲۸ مرداد تا هنگام درگذشت او در حصر خانگی در احمدآباد

سه: از پس از درگذشت او تا انقلاب ۵۷

یک تقسیم‌بندی دیگر هم در اینجا انجام می‌دهم. چپ‌های دوستدار یا هوادار مصدق را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

یک: چپ‌هایی که رابطه‌ای «عینی و واقعی» با مصدق داشتند

دو: چپ‌هایی که رابطه‌ای «ذهنی» با مصدق داشتند.

حال به مرور انواع روابط چپ‌ها با مصدق را توضیح می‌دهم و جمع‌بندی نهایی را در یک گفتار لایو توضیح می‌دهم.

در اینجا به همین میزان بسنده می‌کنم: در این تردیدی وجود ندارد که وقتی مصدق در دولت حضور داشت، یک جریان چپ جوانِ غیرتوده‌ای زیر چتر خلیل ملکی و بقایی در حزب زحمتکشان جمع شده بود. این سوسیالیست‌های جوان جزو وافادارترین یاران مصدق بودند و رهبرانشان توده‌ای‌هایی بودند که از حزب جدا شده بودند. این سوسیالیست‌ها کف خیابان از دولت مصدق حمایت می‌کردند.

طبعاً کسی مانند مسعود رجوی را نمی‌توان با این گروه مقایسه کرد. رابطۀ کسانی چون حنیف‌نژاد (پایه‌گذار مجاهدین)، جزنی (ایدئولوگ قیام چریکی) و مسعود رجوی با مصدق رابطه‌ای «ذهنی» بود. یعنی آنها خود را در امتداد مصدق «می‌فهمیدند»، اما در واقع سرشاخه‌های دوری بودند که ارتباط عینی و واقعی با ریشه ــ یعنی مصدق ــ نداشتند؛ اما به رغم چپ‌روی فراوان خود را همچنان پیرو مصدق «حس می‌کردند».

و البته این جریان‌های چپ متعددند که به آنها می‌رسم…

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14230
  • نویسنده : مهدی تدینی
  • 117 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.