• امروز : سه شنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

8

بازنشر سمفونی عاشورایی «خسوف»؛ ۲۰ سال پس از تولید | نسرین وزیری

  • کد خبر : 13994
  • 31 تیر 1402 - 18:15
بازنشر سمفونی عاشورایی «خسوف»؛ ۲۰ سال پس از تولید | نسرین وزیری
این سمفونی در سال ۱۳۸۴ با رهبری شریفیان و همکاری ارکستر فیلارمونیک رومانی بار دیگر در سالنهای بخارست اجرا و نهایتا در سالهای ۱۳۸۵-۱۳۸۶ ضبط و تکثیر شد.

دهه اول محرم را عموما با نوای‌سنج و طبل، نوحه‎های محتشم و سوگواری‎های سنتی می‎شناسند؛ اما این بار در محفلی حسینی نوای یک سمفونی ارکسترال با تک‎خوانی یک زن، فضا را عاشورایی و قلوب را کربلایی کرد. تکرار و بازنشر سمفونی فاخر «خسوف» پس از ۲۰ سال؛ نه روی سن یک سالن یا تالار مجلل؛ بلکه در محفلی کوچک و خودمانی و بر روی یک پرده نمایش!

بیست سال پس از گشایشی که در فضای فرهنگی، اجتماعی سیاسی ایران در دولت اصلاحات ایجاد شده بود و در روزهایی که آیت‎الله علم‎الهدی امام جمعه شهیر مشهد و همفکرانش بر طبل مخالفت با موسیقی کوبیده و کنسرت را «کانون منکرات» می‎نامند؛ خالق سمفونی خسوف پذیرفت تا بار دیگر اثر منحصر به فردش را به نمایش درآورد. نوای شورانگیز و سحرآمیزی در هشت پرده که از حرکت کاروان امام حسین (ع) به سوی مکه و طواف کعبه آغاز شده و آنان را تا کربلا بدرقه می‌کرد؛ با نوحه‎های حسان و مناجات‎نامه خواجه عبدالله انصاری، «تاسوعا و عاشورا» را روایت کرده و با «شام غریبان» به پایان می‎رسید.

گنجینه نابی از موسیقی مذهبی که تعالی روح انسان را به عنوان هدف مشترک تمامی مذاهب، هدف قرار داده و بر مدار عالی‎ترین مقامات به گردش درآمد. روایت موسیقیایی عاشورا که برای نخستین بار در قالب سمفونی به زبانی جهانی نوشته و ساخته شد. نه تنها نوای این موسیقی مذهبی کلاسیک ایرانی که حتی ترکیب سازندگان، نوازندگان و گروه کر این سمفونی نیز نمادی از وحدت و نزدیکی میان ادیان است.

«خسوف» که با آهنگسازی محمدسعید شریفیان و رهبری لوریس چکناواریان در اربعین سال ۱۳۸۲ به مدت پنج شب در تالار وحدت تهران به اجرا درآمد؛ نوازندگان و کرال چند ملیتی نیز داشت. این سمفونی در سال ۱۳۸۴ با رهبری شریفیان و همکاری ارکستر فیلارمونیک رومانی بار دیگر در سالن‎های بخارست اجرا و نهایتا در سال‎های ۱۳۸۵-۱۳۸۶ ضبط و تکثیر شد. ناآشنایی ملل مختلف با زبان فارسی که اشعار این سمفونی را تشکیل داده بودند و واقعه عاشورا؛ مانع ارتباط آن‌ها با «خسوف» نشد و اجراهای بخارست همچون تهران، با استقبال چشمگیری روبرو شد. این مهم به مدد اتکای کمال موجود در ساختار هنری و احساسی موسیقی‌های مذهبی است که ارتباط نزدیک شنونده با آن را رقم می‎زند و در هماهنگی کامل با مهم‌ترین هدف مشترک مذاهب مختلف یعنی ارتقای فکری و روحی بشراست. خسوف با گرامیداشت شخصیت امام حسین (ع) با زبان جهانی موسیقی در مسیر همین حقیقت جاری می‌شود و بزرگداشتی نمادین و موسیقایی از روایت عاشورا را که یکی از مهم‌ترین نمادهای آزادگی بشریت است، به عنوان الگوی انسانی، ملی و مذهبی ایرانیان، در مقام تفکری آسمانی در مقابل جریان‌های سیاه قدرت طلبی، ارائه می‌دهد. تا جایی که شریفیان به عنوان خالق این اثر بی‎همتا، آن را «نظام‌نامه‌ای حقوق بشری» می‎خواند.

او که مهمان هفتمین شب از سلسله نشست‎های هشت‎گانه «نیمروز دهم» در موزه تصاویر معاصر بود؛ در بازخوانی خاطراتش از خلق سمفونی «خسوف» به بیش از شش ماه کار تحقیقاتی بر روی متون ادبی و جمع‌آوری ملودی‌های نوحه‌های عاشورا اشاره کرد که نهایتا منجر به گزینش نهایی نه زمینه از قدیمی‌ترین نوحه‌ها شده بود. اما اشعار مختلف، چندان نظر وی را برای هشت برش از شکل‎گیری عاشورا در این سمفونی جلب نکرده بود. با وجود انتخاب گزیده‎ای از اشعار مرحوم حبیب‎الله چایچیان متخلص به «حسان» شاعر و مرثیه‌سرای اهل بیت و فرازهایی از مناجات‎نامه خواجه عبدالله انصاری برای مناجات‎های شب عاشورای امام حسین (ع) با معبودش؛ او از زنده‌یاد بیژن ترقی نیز درخواست کرد روایتی موزون از تمامی مراحل شکل‎گیری واقعه عاشورا بسراید تا گروه کر ارکستر آن را اجرا کند. آهنگسازی سمفونی «خسوف» نیز بیش از دیگر سمفونی‌های شریفیان و به مدت دوسال به طول انجامید.

انتخاب اعضای کرال هم بخش دیگری از دقت نظر و وسواس‎های حرفه‌ای و خلاقانه او بود. شریفیان که ضعف گروه کر ارکستر سمفونی تهران را عادت به «هم‎خوانی» می‎دانست؛ به دنبال «چندخوانی» و «چند نوایی» اعضای گروه کر در این اثر بود. از همین رو در سفری به رومانی، ۸۰ نفر را برای این منظور برگزید تا در گروهی ۲۰۰ نفره این سمفونی را برای نخستین بار در تهران به اجرا درآورند.

تاکید دیگر این آهنگساز برجسته بر تکخوانی یک زن، در این سمفونی بود که با وجود مخالفت‎های بسیار مذهبیون تندرو؛ با صدای «فلورانس لیپت» (همسر وی) اجرایی شد. زنده‎یاد لیپت؛ مدرس آواز کر و خواننده‎ای وزین با صدایی در تراز بین‎المللی بود که با تصویر نازل رایج در موسیقی پیش از انقلاب، قابل قیاس نبود و چنان تاثیرگذارد که در نقدهای این اثر هرگز به این موضوع اشاره نشد. هنرنمایی او از سویی وابسته به موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی ایران به شمار رفته و از منظری به موسیقی کلاسیک غربی نزدیک شده بود.

اینگونه بود که «خسوف» به عنوان یکی از معتبرترین و باکیفیت‎ترین آثار منتشر شده در حوزه نواهای عاشورایی با در نظر گرفتن مؤلفه‌های علمی در حوزه موسیقی خلق شد. آن هم در شرایطی که طی سال‌های اخیر کمتر شاهد آن بودیم تا آثاری در این سطح بین‎المللی بار دیگر متولد شوند. محمدحسن مهرجردی از مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورانی که سمفونی «خسوف» ساخته شد؛ در معرفی این اثر در هفتمین شب از سلسله نشست‎های هشت‎گانه «نیمروز دهم» در موزه تصاویر معاصر گفت: دکتر شریفیان استادانه به تلفیق اشعار و نوحه‎های قدیمی با موسیقی کلاسیک ایرانی پرداخته و هنرمندانه از موسیقی مذهبی به عنوان پایه‎های اعتقادی مشترک میان همه ادیان با مخاطبان بین‎المللی بهره برده است.

محمد سعید شریفیان کیست؟

تولد: سال ۱۳۳۳ در تهران

تحصیلات: دیپلم نوازندگی فلوت، هارمونی و کنترپوآن از کالج سلطنتی موسیقی لندن؛ فوق دیپلم موسیقی و هنرهای تجسمی از دانشگاه هادرزفیلد و دانشگاه لندن؛ لیسانس و فوق لیسانس آهنگسازی از انستیتوی موسیقی کلچستر دانشگاه انگلیس؛ دکترا فیزیک صوت و موسیقی الکتروآکوستیک از دانشگاه پادوآی ایتالیا تجارب هنری در دنیا: ساخت پوئم سمفونیک اشعار سعدی برای کنفرانس سال ۱۹۸۸ سران سازمان ملل متحد با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن؛ فعالیت‌های آموزشی در کنسرواتوارهای ایتالیا و کالج‌های موسیقی انگلیس؛ آهنگساز مقیم در مجموعه هنری کمونیتا مونتانا و دو ارکستر فیلارمونیک توسکانی ایتالیا؛ مدیریت هنری و اجرایی گروه‌ها و ارکسترهای مجلسی و کر در رومانی و انگلیس، داوری جشنواره‌های بین‎المللی آهنگسازی و نوازندگی ارکسترال؛ آهنگساز ارکسترها و گروه‌های مجلسی حرفه‌ای در کنسرت‌های پرمخاطب متعدد

تجارب هنری در ایران: تولید بیش از ۸۰ اثر در انواع بافت‌های صوتی و موسیقی اعم از ارکسترال، کرال، مجلسی، الکترواکوستیک، موسیقی فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی؛ ساخت قطعات متعدد بر روی تم‌های فولکوریک ایرانی؛ مدیریت خانه موسیقی ایران در اوایل دهه ۸۰

معروفترین آثار: سمفونی عاشورایی خسوف؛ پوئم سمفونیک آرش کمانگیر، پوئم سمفونیک بر روی اشعار سعدی و حافظ، سمفونی سرداران، سمفونی اروند، مجموعه آوازی روی اشعار میروسلاو هولوپ، سمفونیک طلوع، سمفونیک خورشید، آلبوم «و اینک بی‌کرانگی»، آلبوم «به زمین و آفتاب» و…


سمفونی خسوف در یک نگاه

آهنگساز: محمدسعید شریفیان

اشعار: بیژن ترقی، خواجه عبدالله انصاری و حسان

همکاران: ارکستر سمفونیک تهران؛ خوانندگان ارکستر کر ابوای رومانی؛ لوریس چکناوریان (رهبر اجرا در تهران)

زمینه ساخت: ارکسترال و سمفونیک در موسیقی مذهبی

اجزای سمفونی: «قسمت اول: مقدمه»، «قسمت دوم: حرکت کاروان به سوی مکه»، «قسمت سوم: طواف کعبه»، «قسمت چهارم: حرکت کاروان به سوی کربلا»، «قسمت پنجم: تاسوعا»، «قسمت ششم: شب عاشورا | مناجات‎نامه خواجه عبدالله انصاری»، قسمت هفتم: روز عاشورا»، «قسمت هشتم – عصر عاشورا (شام غریبان)»

مراحل ساخت: آغاز در سال ۱۳۷۵؛ تحقیق و پژوهش دوساله روی متون ادبی و جمع‌آوری ملودی‌های نوحه‌های عاشورا به منظور گزینش نهایی از ۹ زمینه از قدیمی‌ترین نوحه‌ها؛ دو سال آهنگسازی؛ پایان ساخت در سال ۱۳۷۸

اجرا: اربعین سال ۱۳۸۲ به‌مدت پنج شب در تالار وحدت تهران و تابستان ۱۳۸۴ به دعوت فیلارمونیک اولتانیای رومانی در این کشور به مدت پنج شب

منتشر کننده: انجمن موسیقی ایران و کانون «نی داوود»

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13994
  • نویسنده : نسرین وزیری
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 97 بازدید

نوشته ‎های مشابه

22بهمن
روزنامه کیلویی چند؟ | نسرین وزیری
پاسداشت شانزدهمین سال انتشار روزنامه اعتماد ملی

روزنامه کیلویی چند؟ | نسرین وزیری

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.