• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

مراسم سنگ زنی در استان سمنان | ژیلا مشیری

  • کد خبر : 13972
  • 31 تیر 1402 - 17:37
مراسم سنگ زنی در استان سمنان | ژیلا مشیری
سنگ زنان دسته‌ای از دسته‌های عزادارند که با در دست گرفتن دو قطعه چوب که به شکل خاصی خّراطی شده، روبروی هم در دو صف یا بیشتر قرار می‌گیرند. بعد از آن عزاداری با خواندن ورد تک خوان و با ریتم مخصوص آغاز می‌شود. چند نفری هم در کنار تک خوان او را همراهی می‌کنند و نوحه‌ای را که او می‌خواند، تکرار می‌کنند.

سنگ زنی، نوعی از مراسم عزاداری در ماه محرم است که در استان سمنان و بعضی مناطق دیگر ایران از جمله لاهیجان، آران کاشان، ابیانه، سبزوار با عناوینی چون سنگ‌ زنی، کرب‌ زنی، کارب زنی، سنج زنی، جغجغه زنی و… نیز رواج دارد. در استان سمنان این مراسم در سمنان (روستای علا)، گرمسار (روستای کهن آباد) و دامغان (روستای صالح آبادو) در غروب روز تاسوعا برگزار  می‌شود.

سنگ زنان دسته‌ای از دسته‌های عزادارند که با در دست گرفتن دو قطعه چوب که به شکل خاصی خّراطی شده، روبروی هم در دو صف یا بیشتر قرار می‌گیرند. بعد از آن عزاداری با خواندن ورد تک خوان و با ریتم مخصوص آغاز می‌شود. چند نفری هم در کنار تک خوان او را همراهی می‌کنند و نوحه‌ای را که او می‌خواند، تکرار می‌کنند.

این مراسم چند مرحله دارد که هر کدام ریتم خواندن خاص خود را دارد. به هم زدن تکه چوب‌ها نیز در هر مرحله ریتم خاصی دارد. در شروع مراسم افراد سنگ زن چوب‌ها را با توجه به نوحه تک خوان به صورت یک ضرب به هم می‌زنند. پس از چند لحظه ریتم خواندن ورد تغییر و متناسب با آن سنگ زن‌ها چوب‌ها را سه ضرب به صورت یک ضرب در پایین و یک ضرب در بالا و یک ضرب در پشت سر، به هم می‌زنند. پس از چند لحظه تک خوان نوحه خود را تغییر می‌دهد و سنگ زن‌ها چوب‌ها را سه ضرب (دو ضرب پایین و ضرب سوم در بالا) به هم می‌زنند. در این سه مرحله عزاداران سنگ زن در جای خود ثابت بودند. در مرحله بعد که ورد تک خوان تغییر می‌کند، جمعیت به حرکت در می‌آید. به این ترتیب که در حین سنگ زدن، حرکت آرام نیز صورت می پذیرد و سنگ زدن در حال حرکت ادامه می‌یابد. به صورتی که یک ضرب آن در جهت جلو و بالا و یک ضرب آن در حال برگشت به سمت مخالف و در جهت پایین و ضرب آخر نیز در سوی مخالف ضرب اول و در جهت بالا انجام می‌شود. سرعت حرکت به سمت جلو و مخالف و همچنین سنگ زدن در این مرحله متناسب با ریتم ورد به طور مدام تغییر می‌کند. سبک نوحه خوانی و زدن سنگ بسیار مشکل‌تر از سینه زنی و زنجیر زنی می‌باشد و هماهنگی دقیق‌تری را می‌طلبد.

سنگ زنی به روش درست مستلزم آموزش می‌باشد. هماهنگی و موزون بودن حرکت دست و پا، همراهی با نوحه ‌خوان و جوابگویی به وی لازمه اجرای درست مراسم می‌باشد. بنا به روایت پیران این مناطق، در گذشته اجرا کنندگان این مراسم طبق نظر مجری اصلی این مراسم انتخاب می‌شدند و کسانی که در حین اجرای مراسم از خود ضعف نشان می‌دادند از صف اخراج می‌شدند.

نوحه‌ خوان در این دسته علاوه بر نوحه خوانی، هدایت دسته را نیز برعهده دارد. همراهان وی ضمن دم گیری غیرموسیقایی نوحه، حرکاتی منظم با ریتم آهنگ انجام می‌دهند. هر مصرع شعر یا نوحه در چهار ضرب (دو میزان دو ضربی) ادا می‌شود. جمعیت عزادار در سه ضرب آن به ازای هر ضرب یک بار سنگ‌ها یا چوب‌های همراه خویش را بر هم می‌کوبند و در ضرب آخر، عمل کوبش انجام نمی‌گیرد. غیرموسیقایی نوحه، حرکاتی منظم با ریتم آهنگ انجام می‌دهند.

این ریتم و آهنگ حاصل از رفتار و گفتار عزاداران در مقایسه با سایر اشکال عزاداری، کیفیتی ویژه دارد. زیرا در این دسته خبری از طبل و شیپور وسنج و زنجیر نیست، بلکه صدای گرم نوحه خوان با همراهی غیرموسیقایی جمعیت و همچنین صدای برخورد سنگ‌ها و چوب‌هاست.

  • شیوه اجرای سنگ زنی

سنگ زنان بر روی دو پا ایستاده و با شروع نوحه خوانی با یک پرش ناگهانی و تند، سنگینی بدن را بر روی پای راست قرار می‌دهند. درحالی که پای چپ به صورت خمیده بالا نگه داشته شده است. همزمان با پرش، دست راست همراه با پای راست بر روی ران قرار می‌گیرد. دست چپ از بالا به سمت پایین و بر روی سنگ دست راست زده می‌شود. سپس همین عمل بر روی پای چپ انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که در سنگ زنی تمام مراحل به صورت ایستاده و درجا انجام می‌گیرد. بر خلاف جوش زنی که جوش زنان در حین جوش زنی با نظمی خاص بر گرد نیم ستون می‌چرخند.

در حرکت آخر، دو دست کاملا کشیده بالای سر رفته و در حالی که پای چپ به صورت خمیده بالا نگه داشته شده است، دو سنگ به هم زده می‌شوند. سپس پای چپ بر روی زمین قرار می‌گیرد و ضربات مجددا آغاز می‌شود.

سنگ زنی، همیشه در حال تغییر و تحول بوده و این تغییرات بیشتر شامل شعر و آهنگ آن بوده است. با این حال طرز حرکات و زمان اجرای این آیین همچنان به سبک و سیاق گذشته باقی مانده است. در مراسم سنگ زنی در گذشته معمولاً از دو قطعه سنگ استفاده می‌شد، که احتمالا به خاطر صدماتی که سنگ بر اثر استفاده یا حتی پرش تکه‌های آن ایجاد می‌شده، به تدریج جای خود را به چوب داده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13972
  • نویسنده : ژیلا مشیری
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 225 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.